The Effect of Moderating Role of Organizational Culture on the Relationship between Practices of Lean and Operational Performance in the Persian Gulf International Transport Company

Document Type : Original Article

Authors

1 Faculty of Management, Economics and Accounting, University of Hormozgan, Bandar Abbas, Iran.

2 Associate Professor, Faculty of Management and Accounting, College of Farabi, University of Tehran, Iran.

3 M.Sc., Stud., Faculty of Management, Economics and Accounting, University of Hormozgan, Bandar Abbas, Iran.

4 Assistant Professor, Faculty of Humanities and Arts, Hazrat-e Masoumeh University, Qom, Iran.

Abstract

This study was carried out to investigate the moderating role of organizational culture on the relationship between lean practices and operational performance in the services sector. In this study, in order to measure The operational culture variable Was used the nine dimensions of culture Globe where is including Future orientation, Humane orientation, In-group collectivism, between-group collectivism, Performance orientation, Uncertainty avoidance, Assertiveness, Power distance, Gender Egalitarianism. The statistical community of The study included 195 managers of Persian Gulf International Transport Company, which then shortened by randomly picking 129 people from them by cocran formula and this would function as The sample volume. Data collected by using questionnaire was conducted. Data analysis was assisted using structural equations modeling and smartPLS2 software. The study results showed that lean practices affect the operational performance, but organizational culture dose not moderate the relationship between these two variables. Nevertheless, by examining the moderating role for individual dimensions of the organizational culture was determined only Future orientation, between-group collectivism, Performance orientation and power distance, are moderated relationship between lean practices and operational performance.

Keywords


-آذر، ع. غلامزاده، ر. و قنواتی، م.، (1391)، "مدل‌سازی مسیری- ساختاری در مدیریت (کاربرد نرم‌افزار smartPLS)"، چاپ اول، تهران: انتشارات نگاه دانش.
-اسماعیلی گیوی، م.ر.، (1385)، "کارکردها و مؤلفه‌های بنیادین تولید ناب"، ماهنامه تدبیر، 147، صص.44-41.
-تقی­زاده، ه.، تاری، غ. و اورنگی، ص.، (1389)، "بررسی میزان انطباق سازمان‌های تولیدی با اصول تفکر ناب (مطالعه موردی: شرکت تراکتورسازی ایران- تبریز)"، مجله مدیریت صنعتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، 5(12)، صص. 52-42.
-پورشافعی، ه. عسگری، ع. نیازی، ف.، (1392)، "ابعاد فرهنگ‌سازمانی بر اساس مدل دنیسون و رابطه آن با جو توسعه منابع انسانی از دیدگاه کارکنان دانشگاه بیرجند"، مطالعات فرهنگی- اجتماعی خراسان، 26، صص. 84-59.
-جعفر نژاد، ا. و احمدی، ا.، (1390)، "تولید ناب و سنجش نابی در سازمان‌ها"، چاپ اول، تهران: موسسه کتاب مهربان نشر.
-رجایی پور، س. و لافتی، س.، (1389)، "بررسی رابطه‌ فرهنگ‌سازمانی با مؤلفه‌های مدیریت بر اساس ارزش‌های سازمانی و ارایه مدلی برای پیش‌بینی مدیریت بر اساس ارزش‌ها (مطالعه موردی: سازمان آموزش‌ و پرورش شهرستان آباده)"، فصلنامه علمی- پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت، 1(4)، صص.145-128.
-رحیم نیا، ف. و علیزاده، م.، (1388)، "بررسی ابعاد فرهنگ‌سازمانی بر اساس مدل دنیسون ازنظر اعضای هیئت‌علمی دانشگاه فردوسی مشهد"، مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی، 10(1)، صص.170-144.
-زارعی، م. طهماسبی، ح. موسوی، س.م.م.، (1388)، "نقش مؤلفه‌های فرهنگ‌سازمانی در اعتمادسازی: بررسی روابط بین ابعاد فرهنگی گلوب و اعتماد"، فصلنامه علوم مدیریت ایران، 4(15)، صص.176-145.
-سید نقوی، میرعلی، حسن‌پور، اکبر، حسامی، زهرا (1390). مدیریت استراتژیک عملکرد کارکنان: از تئوری تا عمل، تهران: موسسه کتاب مهربان نشر.
-شوقی، ب. طهمورث، ا. و مرتضوی، س.م.، (1392)، "اثر میانجی فرهنگ‌سازمانی بر رابطه بین سبک رهبری مدیران و خلاقیت کارکنان (مورد مطالعه: بیمارستان مدرس شهرستان ساوه)"، مدیریت بهره‌وری، 7(26)، صص.124-93.
-صفری، ح. قاسمی، ا.ر. عینیان، م. پهلوانی، ع.ا. منوچهری، م.، (1390)، "نگاهی جامع بر نظام‌های سنجش عملکرد، چاپ اول"، تهران: موسسه کتاب مهربان نشر.
-طاهری، ش.، (1390)، "راهنمای عملیاتی پیاده‌سازی و اجرای سیستم سنجش عملکرد و بهبود بهره‌وری"، چاپ نهم، تهران، نشر هستان.
-گودرز وند، م. نجبایی، س.ص. هاشمی، س.س.، (1389)، "رابطه بین مدیریت دانش و شاخص‌های فرهنگ ‌سازمانی دنیسون"،  کار و جامعه، 122، صص.57-48.
-مشبکی، ا. و علی پور درویشی، ز.، (1386)، "بررسی نقش تعدیل گر ابعاد فرهنگی و ماهیت حرفه در ارتباط میان مفروضات تئوری کارگزاری و ویژگی‌های قراردادهای جبران خدمات (مطالعه موردی در صنعت خودرو)"، فصلنامه مدرس علوم انسانی، 12(1)، صص.296-258.
-منوریان، ع. قربانی، م.ح. و شریفی، م.، (1387)، "فرهنگ ‌سازمانی با تکیه‌ بر مدل دنیسون"، چاپ اول، شیراز، انتشارات دانشگاه شیراز.
-یزدانی و ب.، (1393)، "تحلیل تأثیر رویه‌های مدیریت کیفیت بر عملکرد با استفاده از رویکرد اقتضایی و ارایه مدل کاربردی (مطالعه موردی: صنعت قطعه‌سازی خودرو ایران)"، رساله دکتری مدیریت بازرگانی، گرایش مدیریت منابع انسانی و رفتار سازمانی، دانشگاه اصفهان.
-Abdul Hamid, R., (2011), “Factors influencing the success of lean services implementation: conceptual framework”, International conference on business and economic research, pp.1496-1509.
-Apte, U.M., & Goh, C.H., (2004), “Applying lean manufacturing principles to information intensive services”, Int. J. Services Technology and Management, 5(5-6), pp.1-20.
-Arlbjørn, J. S & Freytag, P. V., (2013), “Evidence of lean: a review of international peer-reviewed journal articles, European Business Review”, 25(2), pp.174-205.
-Ghosh, M., (2013), “Lean manufacturing performance in Indian manufacturing plants”, Journal of Manufacturing Technology Management, 24(1), pp.113-122.
-Hadid, W., & Afshin Mansouri, S., (2014), “the lean-performance relationship in services: a theoretical model, International Journal of Operations & Production Management”, 34(6), pp.750-785.
-Kollberg, B., & Dahlgaard, J.J., (2007), “Measuring lean initiatives in health care services: issues and findings”, International Journal of Productivity and Performance Management, 56(1), pp.7-24.
-Krishnan, V., & Parveen, C. M., (2013), “Comparative Study of Lean Manufacturing Tools Used in Manufacturing Firms and Service Sector”, Proceedings of the World Congress on Engineering.
-Kull, T. J. & Wacker, J.G., (2010), “Quality management effectiveness in Asia: The influence of culture”, Journal of Operations Management, 28, pp.223-239.
-Kull, T. J., Yan, T., Lio, Z., & Wacker, J.W., (2014), “the moderation of lean manufacturing effectiveness by dimensions of national culture: Testing practice-culture congruence hypotheses”, International Journal of Production Economics, pp.121-153.
-Losonci, D., & Demeter, K., (2013), “Lean production and business performance: international empirical results”, Competitiveness Review, 23(3), pp.218-233.
-Malmbrandt, M., & Åhlström, P., (2013), “An instrument for assessing lean service adoption”, International Journal of Operations & Production Management, 33(9), pp.1131-1165.
-Shah, R., & Ward, P.T., (2003), “Lean manufacturing: context, practice bundles, and performance”, Journal of Operations Management, 21(2) 2, pp.129-149.
-Piercy, N., & Rich, N., (2009), “Lean transformation in the pure service environment: the case of the call service center”, International Journal of Operations & Production Management, 29(1), pp.54-76.