Prioritization of Causes of Road Accidents by Hierarchical Analysis(Case Study: Yasuj-Shiraz Road)

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor, Department of Civil Engineering, Yasuj Branch, Islamic Azad University, Yasuj, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Civil Engineering, Yasooj Branch, Islamic Azad University, Yasooj, Iran.

3 M.Sc., Student, Department of Civil Engineering, Islamic Azad University, Yasuj Branch, Kohkilouyeh and Boyer Ahmad, Iran.

Abstract

In today's cities, the problems of transportation and traffic have become widespread and traffic accidents have become one of the most important problems in the field of transportation, and this issue is especially familiar to our lives as Iranians. The purpose of this study is to prioritize the causes of road accidents on the Yasuj-Shiraz road by hierarchical analysis. This research is a descriptive survey in terms of applied purpose and data collection. Research data were analyzed using hierarchical method. The statistical population of this study is all members of the engineering system of Yasuj city. Due to the coronary limitations, 100 people were selected as the sample size by available sampling method.The data collection tool in this field research is a questionnaire. AHP method was used to analyze the data and draw a prioritization model. Based on the research findings Based on the research findings, the most important factors in determining the effective factors on road accidents on the Yasuj-Shiraz road from the strongest factor to the weakest factor are:Sudden and steep slopes (30.5%), poor quality of asphalt (20.5%), low driver skills (18%), road crossing climate (ice and rain) (13.4%), low visibility (6.6%) 6%), low quality of the car (4%), technical defects of the car (3.6%), animal crossing (3.4). According to the research findings, among the main criteria, the most important factor affecting road accidents on the Yasuj-Shiraz road was human factors (39.6%) and then the most important criteria were environmental factors (31.8%), respectively. Road factors (17.8%)

Keywords


-اسماعیلی، ع.ر. و قاسمی­نژاد، ح. و معروف، ح.، (1393)، "روش گام به گام ایمن سازی و انجام تحقیق در نقاط پرحادثه جاده­ای (مطالعه موردی راه­های استان خراسان شمالی)"، سومین کنفرانس ملی تصادفات جاده­ای، سوانح ریلی و هوایی، زنجان، https://civilica.com/doc/271202.
 
-اسماعیلی، ع.ر.، (1381)، "الگوهای رفتاری، یادگیری پنهان و تاثیر آن بر رفتار ترافیکی رانندگان و عابران"، دومین کنفرانس مدیریت ترافیک.
 
-امینی، ح.، (1390)، "بررسی برخی عوامل مهم وقوع تصادفات جاده‌ای در ایران با مقام نخست در تصادفات جهان"، دومین کنفرانس ملی تصادفات جاده‌ای، سوانح ریلی و هوایی.
-آرام، ع.، (1392)، "مدل پیش بینی تصادفات روی قوس­های افقی در راه­های دو خطه برون شهری در جنوب ایران
با استفاده از مدل­های رگرسیون دوجمله­ای منفی"، پایان­نامه دکتری، گروه مهندسی راه و ساختمان، دانشکده فنی و محیط زیست، دانشگاه ملی مالزی، کوالالامپور.
 
-آیتی، ا. و بحرینی مقدم، م.، (1393)­، "تاثیر تابلوهای تبلیغاتی کنار جادهای بر ایمنی جاده­ها"، سومین کنفرانس ملی تصادفات جاده­ای، سوانح ریلی و هوایی، زنجان، https://civilica.com/doc/271242.
-باقری، ف. و شیخ الاسلامی، ع. ر.، (1390)، "تحلیلی بر تحقیقات انجام شده در زمینه عوامل موثر بر وقوع تصادفات در راه­های برون شهری­"، نشریه راهور، دوره 8، شماره 15، ص.93- 115.
 
-بانک توسعه آسیایی، (۱۳۸۵)، "مدیریت ایمنی راه"، تهران، انتشارات پژوهشکده حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی.
-حبیبی نوخندان، م.، (۱۳۷۵)، "آب و هوا و ایمنی جاده‌ها"، تهران، انتشارات وزارت راه و شهرسازی، پژوهشکده
حمل و نقل.
 
-داودی، س.ر.، (1392)،" بررسی علل تصادفات جاده‌ای استان گلستان و ارایه راهکارهایی برای کاهش آن"، وزارت راه ترابری، اداره کل شهرسازی استان گلستان، مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن.
 
-سازمان پزشـکی قانونی، (١٣٩٦)، "مقایسه‌ آمار متوفیات و مصدومان حوادث رانندگی".
 
-کاری، م. و فخری، م. و توزنده­جانی، م.، (1394)، "بررسی تاثیر عمر آسفالت بر تصادفات"، مطالعه موردی جاده ورامین، پانزدهمین کنفرانس بین­المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک، تهران، https://civilica.com/doc/558459.
 
-مافی، ع.ر.، قنبری، م.، حسین زاده، ع.ر.، (1394)، "تأثیر اجرای قانون جدید راهنمایی و رانندگی بر مخاطرات انسانی تصادفات در جاده‌های برون شهری استان خراسان شمالی"، پژوهش­های اجتماعی راهبردهای مسائل اجتماعی ایران،
دوره 4، شماره 3، ص.51-68.
 
-موسویان، ا.ح. و صفری، ا.، (1388)، "رانندگان و تاثیر رفتار ناایمن در تصادفات و حوادث جاده­ای"، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان­، کنفرانس ملی تصادفات و سوانح جاده­ای و ریلی.
-مهندسین مشاور بنیاد ترافیک، (۱۳۸6)، "روش‌های ثبت تصادفات و شناسایی نقاط پر تصادف تهران"، انتشارات پژوهشکده حمل و نقل.
-ناصح، م.ه. و کرمانچی، ج.، (۱۳۸۵)، "گزارش جهانی پیشگیری از حوادث ترافیکی راه‌ها"، تهران معاونت سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
 
-Aram A., )2010(, “Effective Safety Factors on Horizontal Curves of Two-lane Highways”, Journal of Applied Sciences, 10,
pp.2814-2822.
 
-Aram, A., (2013), “Crash prediction model on horizontal curves for two lane rural roads in the south of Iran by negative binomial model”, Thesis submitted in fulfilment for the degree of doctor of philosophy, faculty of engineering and built environment university kebangsaan Malaysia bangi.
 
-Hans Manner, Laura Wünsch-Ziegler,
"­Analyzing the severity of accidents on the German Autobahn­­", Accident Analysis & Prevention, Vol. 57, pp. 40-48.
 
-Islam, S., Mannering, F., (2006), “Driver aging and its effect on male and female single-vehicle accident injuries”, some additional evidence, Journal of Safety Research.
 
-Laapotti, S., Keskinen, E., (1998), “Differences in fatal loss-of-contraccidents between young male and female drivers”, Accident Analysis and Prevention, 30(4), pp.435-442.
 
-Mitsuyasu- Yamashita et al., (1992),
''Wake-Up Tire Noise for Safety Driving'', Inter-Noise 91. The Costs of Noise, Proceedings of the 20th International Conference on Noise Control Engineering. Sydney, Australia, December 2-4, Vol. 2, 11.
 
-Muhammad Marizwan Abdul Manan, Thomas Jonsson, András Várhelyi, (2013), “Development of a safety performance function for motorcycle accident", Safety Science 60­, pp. 13–20.
 
-Obeng, K., (2011), “Gender differences in injury severity risks in crashes at signalized intersections”, Accident Analysis and Prevention, 43(4), pp. 1521-1531.
 
-Ulfarsson, G. F., Mannering, F. L., (2004), “Differences in male and female injury severities in sport-utility vehicle, minivan, pickup and passenger car accidents, Accident Analysis and Prevention”, 36(2), pp. 135-147.