Analyzing the Effects of Honesty and Leadership of Passengers in the Model of Organizational Excellence of the Railway Company of the Islamic Republic of Iran

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor, College of Farabi, University of Tehran, Iran.

2 Associate Professor, College of Farabi, University of Tehran, Iran.

3 Associate Professor, Economics Groups, Payame Noor University, Iran.

4 M.Sc., Grad., Payame Noor University, Iran.

Abstract

The purpose of this study is to investigate the effect of organizational honesty and leadership behavior on organizational excellence with the mediating role of job involvement. The research method of this research is descriptive-survey of applied type. The statistical population of the present study consists of the employees of the passenger department of the Railway Company of the Islamic Republic of Iran. 110 people were selected as a sample. The data collection tool was a questionnaire and the validity and reliability of the structure were assessed through factor analysis. Analysis of research data was performed using structural equation method and SPSS and PLS software. The findings of this study showed that all the hypotheses of the research were confirmed. So that organizational honesty with the mediating role of job engagement on organizational excellence, leadership behavior with the mediating role of job engagement on organizational excellence, organizational honesty on job engagement, organizational honesty on organizational excellence, leadership behavior on job engagement Leadership behavior has a positive and significant effect on organizational excellence and organizational involvement in job excellence. It is suggested that the managers and deputies of the passenger department of the Railway Company of the Islamic Republic of Iran should create a creative culture so that employees can present and apply their new proposals in the field of improving productivity and appropriate leadership style. To develop employees' individual creativity, their risk-taking must be increased to some extent.

Keywords


-ازگلی، محمد (1393). رهبری استراتژیک چشم انداز، تهران: موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه امام حسین(ع).
-اکرادی احسان، محمدنیا یاسر و مجتبی عباسی (1397)، بررسی رابطه سبک رهبری تحولگرا با تعالی سازمانی در ادارات آموزش و پرورش استان زنجان، فصلنامه
پژوهش­های رهبری و مدیریت آموزشی
، سال اول، شماره 4.
-انتظاری، منیرالسادات. (1394). نقش آموزش بر مدیریت کیفیت و بهره وری نیروی انسانی در آموزش و پرورش و مدل تعالی سازمانی. کنفرانس بین المللی پژوهش­های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دوره 2.
-جلیلی کشتیبان، رضا و امینی، غلامرضا (1397)، تعالی سازمانی باEFQM ، ویژه نامه‌ی استاندارد و سلامت، دوره9،  شماره 12.
-خلیلیان‌راد، ندا. (1398). مطالعه نقش رهبری در خدمات ارائه شده به شهروندان با میانجی­گری مدیریت شهری. مطالعات مدیریت شهری، 11(40)، 70-57.‎
-رابینز، استیفن پی. (1396)، رفتار سازمانی، مفاهیم، نظریه‌ها، کاربردها، ترجمه علی پارسیان و سید محمد اعرابی،  تهران، دفتر پژوهش‌های فرهنگی، ج1.
-رضایی، علی محمد (1395)، بالندگی سازمانی و شاخص‌های سنجش آن، دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال سوم، شماره ۳-33.
-رضائیان، علی (1397)، مبانی سازمان و مدیریت، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
-رضائیان، علی. (1397)، اصول مدیریت، تهران، انتشارات سمت، چاپ هیجدهم.
-سنجقی، محمد ابراهیم (1390). اثر میانجی­گری فرهنگ انطباق­پذیری بر رابطه رهبری تحول­آفرین و نوآوری سازمانی (مطالعه مورد: شرکت­های منتخب در زنجیره تأمین
فناوری­های دفاعی). بهبود مدیریت، سال پنجم، شماره 3.
-علی صفایی شکیب، عبدالملکی بابک، مریم موسی وند و سیدعلی­اکبر­حسین­زاده (1395)، اثر رهبری تحولگرا بر تعالی سازمانی با نقش واسطه­ای توانمندسازی ساختاری و روانشناختی کارکنان، فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی (ویژه نامه)، سال چهارم، شماره 5 (شماره پیاپی 16)، 1-24.
-علیزاده ثانی محسن، مهرداد مدهوشی و لیلا محبی (1393)، رابطة صداقت رفتاری با اثربخشی رهبران در سازمان­ها، فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوری، سال نهم، شماره 2.
-نجمی، منوچهر، و حسینی، سیروس (1382). مدل سرآمدی .EFQM  مؤسسه مطالعات و بهره‌وری و منابع انسانی، تهران: انتشارات روناس.
 -هرسی، پال و بلانچارد، هنس، (1396)، مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه علاقه بند، تهران، امیرکبیر.
-Carson, K. D., Carson, P. P., & Bedeian, A. G. (1995). Development and construct validation of a career entrenchment measure. Journal of Occupational and Organizational Psychology68(4), 301-320.
-Cartmell, Jonathan., Binsardi, Ben., McLean, Alexis. (2015). Sector-Wide Transformational Leadership-How Effectively Is the EFQM Excellence Model Used in the UK FE Sector? Research in Post-Compulsory Education, 16(2), 189-214.
-Eskildsen, Jacob k., Kristensen, Kai and Jorn Juhi, Hans (2013). The Criterion Weights of the EFQM Excellence Model, International Journal of Quality & Reliability Management, Vol. 18, No, 8, 783-795. 
-Hadi AL-Abrrow, Hasan Abdullah, Nadia Atshan, (2019). Effect of organisational integrity and leadership behaviour on organisational excellence: Mediator role of work engagement, International Journal of Organizational Analysis.
-Kahn, W. A. (1990). Psychological conditions of personal engagement and disengagement at work.  Academy of Management Journal33(4), 692-724.
-Kahn, W. A. (1992). To be fully there, Psychological presence at work.  Human relations45(4), 321-349.
-Maslach, C., Schaufeli, W. B., & Leiter, M. P. (2001). Job burnout. Annual review of psychology52(1), 397-422.
-Saks, A. M. (2006). Antecedents and consequences of employee engagement. Journal of managerial psychology.
-Schaufeli, W. B., & Bakker, A. B. (2004). Job demands, job resources, and their relationship with burnout and engagement: A multi‐sample study. Journal of Organizational Behavior: The International Journal of Industrial, Occupational and Organizational Psychology and Behavior25(3), 293-315.
-Schaufeli, W. B., Salanova, M., González-Romá, V., & Bakker, A. B. (2002). The measurement of engagement and burnout: A two sample confirmatory factor analytic approach. Journal of Happiness studies3(1), 71-92.
-Tenenhaus, M., Amato, S., & Esposito Vinzi, V. (2004, June). A global goodness-of-fit index for PLS structural equation modelling. In Proceedings of the XLII SIS scientific meeting, Vol. 1, No. 2, 739-742.
-Vogelgesang, G.R., Leroy, H. and Avolio, B.J. (2018), The mediating effects of leader integrity with transparency in communication and work engagement/performance, The Leadership Quarterly, Vol. 24 No. 3, 405-413.