Causes of Accidents in Horizontal Curves on Two-Lane Suburban Roads (Case Study: Yasoj -Babamidan Axis)

Document Type : Original Article

Authors

1 M.Sc., Student, Department of Civil Engineering, Yasoj Branch, Islamic Azad University, Yasoj, Iran.

2 Department of Civil Engineering, Yasuj Branch, Islamic Azad University, Yasuj, Iran

Abstract

Accidents at horizontal arches often involve one of the situations in which the vehicle veers off the road and collides with roadside obstacles, losing control and rolling out, colliding head-on or side-by-side. The purpose of this study is to investigate the causes of accidents in horizontal arches on two suburban roads in the Yasuj-Babamidan axis. This research is applied in terms of type and purpose and analytical-descriptive in terms of nature and method. In this research, the axes of Yasuj to Babamidan in the period of 1400 have been studied. The method of data collection was library, text and field and also using exploratory interviews with experts, as well as engineers, consultants and also the preparation and preparation of questionnaires. SPSS software was used to analyze the data. The results showed that the factors of vehicle derailment and collision with marginal obstacles can explain the variance of accidents in horizontal arches by 47%, loss of control and rolling out by 23% and horn-to-horn collision or Side-by-side by 19% and finally the design inconsistent with the driver's expectations about the intensity of the degree of arc have the ability to explain the variance of accidents in horizontal arcs by 25%.

Keywords


-آرام، ع.، (1392)، "مدل پیش بینی تصادفات روی
قوس­های افقی در راه­های دو خطه برون شهری در جنوب ایران با استفاده از مدل­های رگرسیون دوجمله­ای منفی"، پایان نامه دکتری، گروه مهندسی راه و ساختمان، دانشکده فنی و محیط زیست، دانشگاه ملی مالزی، کوالالامپور.
-اصغر پور، م.ج.، (1399)، "تصمیم­گیری گروهی و نظریه بازی­ها با نگرش تحقیق در عملیات"، انتشارات دانشگاه تهران.
-بهبهانی، ح.، (1397)، "ارزیابی اثر تراکم دسترسی­ها بر میزان تصادف­ها در جاده­های اصلی - برون شهری"، پژوهشنامه حمل و نقل، سال ششم، شماره چهارم.
-حاجی زاده، ب. امامی، ا. نظری، ح. و ذوقی، ح.­، (1399)، "ترکیب قوس­های افقی و قائم در جاده­های برون شهری دوخطه"، پانزدهمین کنفرانس بین­المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک.
-خاکی، ع. محسنی، ح. و جعفریه، ف.، (1398)، "بررسی علت تصادفات با توجه به طبقه بندی نوع تصادفات (جلو به جلو- جلو به عقب)"، اولین کنفرانس تصادفات و سوانح جاده­ای و ریلی، دانشگاه آزاد اسلامی زنجان.
-صفار­زاده، م. شعبانی، ش. و آذرمی، ا.، (1393)، "مدل پیش بینی تصادفات در قوس­های واقع در راه­های دو خطه برون شهری"، پژوهشنامه حمل و نقل، دوره 4،  شماره  3 .
-صفار­زاده، محمود و همکاران (1387)، "شناسایی معیارهای موثر در اولویت بندی مقاطع تصادف خیز و میزان اهمیت هریک از آنها بر اساس روش­های تصمیم­گیری گروهی"­، فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشنامه حمل و نقل، سال پنجم، شماره دوم.
-منجم، م.س. و هدایت، ش.، (1397)، "پیش­بینی سرعت عملکردی قوس­های ترکیبی قائم و افقی در جاده­های دو خطه برون شهری جهت بهینه سازی طرح هندسی مسیر"، چهارمین کنگره ملی مهندسی عمران، تهران.
-نصیری، ح. و شهرامی­نیا، ن.، (1392)، "شناسایی عوامل هندسی و ترافیکی موثر بر وقوع تصادفات جاده­های دوخطه برون شهری"، هشتمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران.
-Aram, A., (2010), “Effective Safety Factors on Horizontal Curves of Two-lane Highways”, Journal of Applied Sciences, 10, pp.2814-2822.
-Aram, A., (2013), “Crash prediction model on horizontal curves for two lane rural roads in the south of Iran by negative binomial model”, Thesis submitted in fulfilment for the degree of doctor of philosophy, faculty of engineering and built environment university kebangsaan Malaysia bangi.
-Hauer, E., (2000), "Safety of horizontal curves", HSIS-HSDM, March 24. 7. Canadian research test driver response to horizontal curve (1998) Road management and engineering Journal, September 1998.
-Ludwig, L. and S. Starr, (2005), "Library as place: results of a Delphi study", Journal of the Medical Library Association 93(3), pp.315-327.
-Neuman, T. R., (1992), "Design risk analysis", TRB, Washington DC. 5. Miaou, T. J., Mishe, A., (1993), "A statistical evaluation of the effects of highway geometric design on truck accident involvement", TRB, Washington DC.
-Ogden, K.W., (1996), "Safer Roads",
A guide to road safety engineering, IRRD, OECD. 2. Lamm, R., Psarianos, B. and Califiso. S. (2002), "Safety evaluation process for two-lane rural road", Transportation Research Record­, 1796, Paper No. 02-21, 78, pp. 51-59.
-Perkins, D.D., Harols, T.T., (1983), "Candidate accident surrogate for high safety analysis", Transportation Research Record.