Development of Tehran Railway Station with a Transportation-Oriented Development Approach

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor, Department of Systems Management, Faculty of Management and Economics, Imam Hossein University, Tehran, Iran.

2 Executive Management Group, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Saveh Branch, Saveh, Iran.

Abstract

The purpose of this study is to investigate the relationship between development stations on the way to Tehran with the aim of developing transportation and transportation as a new topic in urban development and economic development goals. This research is applied research of descriptive research and its quantitative data. The statistical population of this study was 158 people, based on Cochran's formula, 112 of them were selected as a sample by simple random method. Standard questionnaires were used to collect which covered the development of transportation and information transfer and economic development. Structural equation modeling and Spearman rank correlation coefficient were used to test the hypotheses. Research studies showed that there is a significant relationship between Tehran railway development stations based on transportation and transmission axis development and development, transportation development, increasing social justice and environmental sustainability. According to Friedman ranking test, among these factors, the reduction of public transportation costs has the highest rank.

Based on the research results, it can be said that planning and relocation can be suitable for the development of Tehran railway stations, and its economic development is also supported.

Keywords


-آزموده، م. و حقیقی، ف.ر.، (1396)، "ارزیابی کاربری‌های زمین با توجه به دسترسی حمل ‌و نقلی (مطالعه موردی: منطقه 6 تهران)"، پژوهش و برنامه­ریزی شهری، 8 (28)، صص.148-135.
-باقری، م.، (1387)، "فضاهای عمومی محله و سلامت عمومی، رساله دکتری معماری"، تهران، دانشگاه علم و صنعت ایران.
-درگاهی، م.م. رضویان، م.ت. و هونکزهی، م.ا.، (1395)، "کاهش اثرات حمل و نقل بر سازمان فضایی شهر با بهره گیری از توسعه مبتنی بر حمل و نقل (TOD)"، نگرش­های نو در جغرافیای انسانی (جعرافیای انسانی)، 9(1)، صص.38-19.
-ذبیحی، ح. و عبداله، ب. و عبداله، ب.، (1395)، "ارزیابی و تعیین نقش مجتمع ایستگاهی دروازه دولت با رویکرد توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی (TOD)"، مطالعات مدیریت شهری، 8(26)، صص.30-19.
-سعیدی­مفرد، س. و گردفرامرزی، م.، (1392)، "بررسی شاخص­های شهر سالم با رویکرد توسعه پایدار شهری"، همایش معماری و شهرسازی و توسعه پایدار، برگزارکننده: مؤسسه آموزش عالی خاوران، مشهد.
-شهابیان، پ. و اسدی، ر.، (1396)، "میزان تحقق اصول عملکردی توسعه مبتنی بر حمل ونقل همگانی مطالعه موردی: مجتمع ایستگاهی شهرک اکباتان"، آمایش محیط، 10(36)، صص. 156-133.
-محمدپور، صابر، و امیری، سارا (1399)، "تدوین و ارزیابی راهبردهای توسعه یکپارچه الگوهای حمل و نقل در راستای پایداری، با بکارگیری فرآیند تحلیل شبکه­ای (مطالعه موردی: استان کرمان)"، دانش شهرسازی، 4(2)، صص.143-115.
-محمدپور، ص.، و صرافی، م.، و توکلی نیا، ج.، (1395)، "تحلیلی بر مدیریت تقاضای سفر در راستای حمل و نقل پایدار شهری (مورد پژوهی: کلانشهر تهران)"، برنامه­ریزی منطقه­ای، 6(21)، صص.116-103.
-Boarnet, Marlon, (2011), "A Broader Context for Land Use and Travel Behaviour, and a Research Agenda", Journal of the American Planning Association, 77 (3), pp.197–213.
-Calthorpe Peter, (1993), "The Next American Metropolis: Ecology, Community, and the American Dream", New York: Princeton Architectural Press.
-Cervero R., (1996), "Mixed Land Uses and Commuting: Evidence from the American Housing Survey", Transportation Research Record A, 31 (5), pp.361-377.
-Cervero, Robert, Michael Bernick, Jill Gilbert, (1994), “Market Opportunities and Barriers to Transit-Based Development in California”, university of California Transportation Center Working Paper No. 223, University of California at Berkeley.
-Jenks M, Jones C., (2010), "Dimentions of the Sustainable City", Springer, United Kingdom.
-Martinez, Matt, (2010), "Washington, D.C., launches the nation's largest bike share program", Grist.
-Perkins. S., (2011), “Green Growth and Transport”, International transport forum at the OECD, Paris.
-Smas, L., Schmitt, P., Perjo, L., & Tunström, M., (2016), “Transit-oriented development and sustainable urban planning”, Austrian Institute for Spatial Planning, Färgfabriken.