Investigating the causes and factors of railway accidents caused by the escape of a train carrying dangerous goods and its role in the Khayyam station accident

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor, Department of Civil Engineering, Savadkooh Branch, Islamic Azad University, Savadkooh, Iran.

2 Ph.D., Candidate, Department of Civil Engineering, Ayatollah Amoli Branch, Islamic Azad University, Amol, Iran.

3 Ph.D., Candidate, Department of Industrial Engineering, Faculty of Engineering, Yazd University, Yazd, Iran.

Abstract

Today, due to its high safety factor and favorable environmental pollution, rail transportation has a major contribution to the movement of cargo and passengers. The use of modern technologies such as automatic control systems in signaling, communication, and train control increases speed. The number of rail accidents has also decreased in the field of safety. Due to the country's strategic position, which is located in the center of the north-south and east-west corridors, neighboring countries with oil and gas resources are often forced to transit their oil and gas exports through Iran's railway lines. So in order to To increase safety and prevent accidents, the transportation of dangerous goods by rail should be carried out in compliance with all safety principles, such as compliance with unloading and loading rules, the selection of wagons suitable for the conditions of transportation of dangerous goods, and the labeling of wagons. In this article, railway accidents related to trains’ escapes in the world and as a case study, the accident and explosion of freight wagons at Khayyam station are investigated, and the causes and factors of such accidents are discussed, the most important of which are: performance Inadequate and defects in the braking system of trains, improper brake adjustment during the brake test process, lack of compatibility and matching of cargo in successive wagons and replacement of the locomotive. Also, guidelines for prevention and improvement of safety have been provided.

Keywords


-اداره کل حفاظت و ایمنى و سیر و حرکت (1398). دستورالعمل حمل کالاى خطرناک، انتشارات  مرکز آموزش راه آهن، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، تهران.
-اداره کل حفاطت و ایمنی سیر و حرکت (1383)، گزارش سالیانه سوانح ریلی راه آهن ج. ا. ا. شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، تهران.
-اشتری ماهینی، آمنه، (1384). بررسی اجمالی انفجار واگن­های حمل بار ایستگاه خیام نیشابور، دومین همایش علمی تحقیقی مدیریت امداد و نجات، تهران.
-پاک­نژاد، نورالله و چناری، وحید، (1394). بررسی سوانح ریلی با رویکرد نقش عامل انسانی در سوانح راه آهن ناحیه زاگرس، اولین همایش بین­المللی علوم مدیریت پیشرفت­ها، نوآوری­ها و چالش­ها، تهران.
-پورمعلم، ن.، و شهنی دزفولیان، رضا (1388). ارایه الگوریتم و مدل ارزیابی تحلیل سوانح ریلی با استفاده از سیستم­های هوشمند عصبی-فازی (مطالعه موردی خروج از خط). مهندسی حمل و نقل، 1(1)، 11-23.
-دفتر فناوری اطلاعات و هوشمندسازی، (1400). خلاصه آمار فعالیت­های راه‌آهن ج.ا.ا، انتشارات  مرکز آموزش راه آهن، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، تهران.
-سعادتجو، سید امیر، یقینی، مسعود، شیخ الاسلامی، عبدالرضا،  مجردی و برات. (1400). مدلسازی سوانح برخورد قطار با وسیله نقلیه در محل گذرگاه‌های ریلی. فصلنامه مهندسی حمل و نقل، 12(3), 753-763.Doi: 10.22119/jte.2021.79659
-شفابخش، غلامعلی و کاشی، احسان، (1387)، بررسی و تحلیل نقش مواد خطرناک در بروز بزرگترین سانحه ریلی کشور (انفجار قطار در ایستگاه خیام نیشابور)، اولین کنفرانس حمل و نقل مواد خطرناک و اثرات زیست محیطی آن، تهران.
-شفیعی، مهدی و ذاکری، جبارعلی، (1388)، ارزیابی روش­های تحلیل خروج از خط در راه آهن ایران و شناسایی عوامل موثر در سوانح ریلی، اولین کنفرانس ملی تصادفات و سوانح جاده­ای و ریلی، زنجان.
-عسکری حسین پور آهنگری، و مجلسی، حمید رضا، (1389)، برسی عوامل موثر در ایجاد سوانح در راه­آهن ناحیه شمال و ارائه راهکارهای بخبود ایمنی از روش­spc، دوازدهمین همایش بین المللی حمل و نقل ریلی، تهران.
-لاریجانی، زهره، (1385). ایمنی در حمل و نقل کالاهای خطرناک توسط راه آهن، دومین کنفرانس لجستیک و زنجیره تامین، تهران.
-یورگن، کلاوس. مجیدی فر، ناصر (1396). دفع خطر در راه‌آهن. پنجمین همایش ارتقا ایمنی و پیشگیری از سوانح، تهران.
-International Union of Railways UIC, (2022), Safety Data Base.
-Code, I. M. D. G. (2017). International Maritime Dangerous Goods Code. Londres. International Maritme Organization.
-El Sayed, M. J. (2022). Beirut ammonium nitrate explosion: a man-made disaster in times of the COVID-19 pandemic. Disaster medicine and public health preparedness, 16(3), 1203-1207.
-Esveld, C., & Esveld, C. (2001). Modern railway track (Vol. 385). Zaltbommel: MRT-productions.
-National Response Team (US). (1987). Hazardous materials emergency planning guide. The Team.
-Noorian, A.M. (2015). Meteorology & Transport Development Strategies.Vice Minister of Roads & Transportation Islamic Republic of Iran First Vice President of WMO.
-Politte, E.G. (2005). Meeting security requirements for hazardous materials .Port Technology International, Edition 20, 10-16.
-Puthillath, B., Marath, B., & Ayappan, B. C. (2021). Analyzing the cause of human electrical accidents using Swiss Cheese model. Vilakshan-XIMB. Journal of Management.
-United Nations. Committee of Experts on the Transport of Dangerous Goods. (1993). Recommendations on the transport of dangerous goods. UN.
-Wheeler, E. P. (1914). International Conference on Safety of Life at Sea. American Journal of International Law, 8(4), 758-768.
-Yu, G., Wang, Y., Zheng, L., Huang, J., Li, J., Gong, L., & Duh, Y. S. (2021). Comprehensive study on the catastrophic explosion of ammonium nitrate stored in the warehouse of Beirut port. Process Safety and Environmental Protection, 152, 201-219.
-Zercher, J. C. (1975). Chemical transportation emergency center. Transportation research record, 554, 9-14.