Evaluation of the Performance of the Microsurfacing Incorporating a Latex Adhesive

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor, Department of Civil Engineering, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.

2 M.Sc., Grad., Department of Civil Engineering, Ahar Branch, Islamic Azad University, Ahar, Iran.

3 Assistant Professor, Department of Advanced Technologies, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.

10.22034/road.2023.350396.2065

Abstract

The use of microsurfacing layer can provide some good preventive characteristics for asphalt pavement surfaces. Various additives can be used to improve the properties of microsurfacing layers. One of these acceptable additives is latex adhesive. It is claimed that latex adhesive as a polymeric material can withstand environmental factors such as alkaline conditions, acidic conditions, the presence of leachate and oil spilled on road surfaces. In this study, the effect of using latex adhesive in different amounts (4 and 5 %) on wet adhesion properties, setting time, compatibility of materials, abrasion resistance in wet track abrasion and sand adhesion of microsurfacings have been investigated. For this purpose, laboratory samples with different amounts of cement (1.5 and 3 %) and bitumen (8, 10 and 12 %) were prepared and tested. The results showed that the use of latex adhesive improves the behavior of microsurfacing in different percentages of bitumen and cement.

Keywords


- زیاری، ح. مهدی زاده، م. ج. و زال نژاد، م.، (1400)،
"­ارزیابی آزمایشگاهی عملکرد آسفالت حفاظتی میکروسرفیسینگ حاوی الیاف پلی‌پروپیلن"  فصلنامه مهندسی حمل و نقل، دوره 6 شماره 4، ص. 120-99.
 
- لطیفی، ع. خفاجه، ر. و امین جواهری، ب.، (1400)،
"­ارزیابی آزمایشگاهی تأثیر نوع قیر پایه و امولسیفایر
بر مشخصات آسفالت حفاظتی میکروسرفیسینگ"، سیزدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین آلات، تهران.
 
- همت­پور، ح.، عربانی، م. و میرعبدالعظیمی، م.،  (1399)،
"­ارزیابی تأثیر نانولوله کربنی و پلی آنیلین بر خواص عملکردی قیر امولسیون پلیمری مورد استفاده در مخلوط آسفالتی میکروسرفیسینگ"، هشتمین کنفرانس ملی مهندسی عمران، معماری و توسعه شهری پایدار ایران، تهران.
 
-حاتمی، م. صاحب­الزمانی، ح. ر. علوی، م. ض. و فرزانه، ا.، (1400)، "­بررسی تأثیر میزان اسیدیته قیر خالص بر روی خصوصیات عملکردی آسفالت میکروسرفیسینگگ"، سیزدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین آلات، تهران.
-حسامی، ا. و زال نژاد، م.، (1398)، " معرفی آسفالت حفاظتی میکروسرفیسینگ و بررسی عوامل تأثیرگذار بر عملکرد آن، مجله علمی جاده، دوره 27، شماره 98، ص. 104-87.
 
-پورسلطانی، م. عطاالهی، ا. حسامی، س. و حسامی، ا.، (1396)، "­مروری بر مخلوط میکروسرفیسینگ و بررسی امکان استفاده از مواد بازیافتی در آن"، مجله علمی جاده، دوره 25، شماره 91، ص. 100-87.
 
-صاحب­الزمانی، ح. ر. فاضلی، ر. صاحب­الزمانی، م. ح.
و صاحب­الزمانی، ق.، (1396)، "بررسی اثر نوع لاتکس
و امولسیفایر استفاده شده در طراحی مخلوط میکروسرفیسینگ"، نهمین همایش قیر و آسفالت ایران، تهران.
 
-Abu Talha. S., Al-Hosaina. A., Nazzal. M.D., Soo Kim. S., Abbas. A., Mohammad. L.N. and Nassar. S., (2022), “Laboratory Evaluation of Microsurfacing Bond Strength”, Journal of Materials in Civil Engineering, Vol. 34, No.2,  p.04021444.
-Bhargava. N., Anjan Kumar. S., and Teiborlang. L. R., (2020), “State of the art review on design and performance of microsurfacing”.  Road Materials and Pavement Design, Vol. 21, No. 8,
pp. 2091-2125.
 
-Bhargava. N., Siddagangaiah. A.K. and Ryntathiang. T.L., (2021), “Systematic approach to address challenges in microsurfacing mix design”, Construction and Building Materials, Vol. 270, p.121759.
 
-Hou. S., Chen, C., Zhang. J., Shen. H. and Gu. F., (2018), “Thermal and mechanical evaluations of asphalt emulsions and mixtures for microsurfacing”, Construction and Building Materials, Vol. 191, pp. 1221-1229.
 
-Nowoświat. A., Sorociak. W. and Żuchowski. R., (2020), “The impact of the application of thin emulsion mat microsurfacing on the level of noise in the environment”, Construction and Building Materials, Vol. 263, p.120626.
 
-Zalnezhad. M. and Hesami. E., (2020), “Effect of steel slag aggregate and bitumen emulsion types on the performance of microsurfacing mixture”, Journal of Traffic and Transportation Engineering. Vol. 7, No. 2, pp.215-226