Location of multi-storey car park by AHP method to reduce urban traffic (Case study of District 7 of Tehran)

Document Type : Original Article

Authors

1 Department of Geography and Rural Planning, Payam Noor University, Tehran, Iran.

2 Department of Geography Education, Farhangian University, Tehran, Iran

3 Associate Professor, Department of Urban Planning, Faculty of Art and Architecture, University of Guilan, Rasht, Iran.

4 M.Sc., Grad., Geography and Urban Planning of Payam Noor University, Tehran, Iran.

Abstract

Background and Purpose. Choosing the right place is one of the most important decisions to make any plan and project that requires research on the place from different perspectives. Because resource management requires real information, a large amount of detailed information must be collected, combined, and analyzed to nominate different locations, in order to properly assess the factors that may influence the selection. Due to the fact that District 7 is one of the most important population and traffic centers in the metropolis of Tehran and needs more attention from various aspects such as urban studies and urban planning, parking location in this area has been selected as a case study.

Methods and findings. In this research, by preparing data and performing location operations for multi-storey car parks, the most suitable uses for creating such spaces are urban uses and the network of roads. Therefore, with the analysis performed in AHP method.

Conclusion: Considering that District 7 is one of the important population and traffic centers of Tehran metropolis and needs more attention from various aspects such as urban studies and urban planning, the results obtained from the weighting of criteria, the most weight to use Bayerand then allocated to the road network. Considering the importance and privilege that Bayer users get in this location, and also considering that the network of passages in locating multi-storey car parks, because it facilitates access conditions, has the highest score after Bayer.

Keywords


-پیرمرادی، علیرضا، و رحمتی نژاد، فهیمه (1387). ترکیب مدل همپوشانی شاخص (IO) و فرایند تحلیل سلسله مراتبی برای تعیین بهترین مکان احداث ایستگاه آتش نشانی (مطالعه موردی قسمتی از منطقه­ی 6 تهران). همایش ژئوماتیک 87 و چهارمین همایش یکسان سازی نامهای جغرافیایی. تهران.
-دستجردی، غلام‌رضا (1379). مکان­یابی مراکز خدمات رسان در سطوح شهری با استفاده ازGIS، پایان نامه کارشناسی ارشد GIS، دانشگاه تربیت مدرس. تهران.
-شهابیان، شهرام (1376). مبانی نظری مکان­یابی فضایی، فصلنامه شهرنگار، 2 .(3). 38-22.
-فخری، مجید (1378). تحلیل تناسب اراضی برای مکان گزینی پادگان‌های لجستیک با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس. تهران.
-کوهساری، محمدجواد، و حبیبی، کیومرث (1385). تلفیق مدل AHP و منطق IO درمحیط GIS جهت مکان گزینی تجهیزات شهری (مطالعه موردی شهرسنندج). سومین همایش اطلاعات مکانی. قشم.
-گیدنز، آنتونی، (1373). جامعه شناسی، ترجمه منوچهر صبوری، نشر نی.
-ملکی، سعید، و زارعی، رضا. (1391). ارزیابی و مکان‌یابی پارکینگ‌های طبقاتی با استفاده از مدل سلسله مراتبی مطالعه موردی؛ شهر اهواز. ­جغرافیا و مطالعات محیطی، 1(3)، 62-60.
-منیژه، احمدی، (1384). ارزیابی و مکانیابی فضای سبز با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (پارک­های درون شهری منطقه 3­) شهرداری کرج، دانشکده جغرافیا دانشگاه یزد.