The interaction of transportation sector and economic growth in the framework of a vector error correction model with exogenous variables

Document Type : Original Article

Authors

1 Associate Professor, Faculty of Humanities, Khatam University, Tehran, Iran.

2 Associate Professor, Faculty of Economics, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.

3 M.A., Student, Faculty of Humanities, Khatam University, Tehran, Iran.

Abstract

The transportation sector includes activities that are widely effective in the processes of production distribution and consumption of goods and services. so, it plays a fundamental role in the economic growth of countries. However, investment in transportation infrastructure despite the positive effects, may not have maximum effects on growth in developing countries due to mismanagement and lack of proper strategy and plan in infrastructure development. As a result, considering the nature of investment in the transportation sectorm this sector and the growth of the national GDP from different dimensions and angles becomes more important. The current research has investigated this issue based on a "vector error correction model" and its estimation in the period from 1373 to 1399. the relationships of the variables used in this model can be specified in the form of three correlation relationships. These three relationships can be examined under the three relationships explaining real GDP, real exchange rate and real investment in the transportation sector, which respectively describe the behavior of the real sector of the economy, the behavior of the currency market and the behavior of investment in the transportation sector. According to the obtained results, the variable of investment in the transportation sector has an effect on the production variable in the long term, and the extent of this influence is such that each one percent increase in the real investment in the transportation sector can be 0.09 percent in growth Iran's economy will be effective.

Keywords


-ابوالحسنی هستیانی، الف.، متقی، س.، صفارزاده، س.، (1397). واکاوی ارتباط سرمایه­گذاری در زیرساخت­های حمل­ونقل و رشد اقتصادی کشور ایران (کاربرد الگوی VAR). فصلنامه مهندسی حمل­ونقل، سال یازدهم، شماره اول، پاییز.
-اکبریان، ر.، قائدی، ع.، (1390). سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های اقتصادی و تأثیر آن بر رشد اقتصادی. فصلنامه پژوهش‌های رشد و توسعه اقتصادی، سال اول، شماره سوم، تابستان.
-رضایی ارجرودی، ع.، تسبیحی، الف.، (1386). ارائه مدل ارتباطی توسعه حمل‌ونقل و رشد اقتصادی در ایران بر مبنای الگوی رگرسیون­ برداری. فصلنامه پژوهش‌های اقتصادی، سال ششم، شماره دوم، تابستان.
-خاکساری، علی (1395). تخمین مدل تأثیر توسعه­ی حمل­ونقل ریلی بر رشد اقتصادی کشور از سال 1350 تا 1389. پژوهشنامه­ی حمل­ونقل، سال سیزدهم، شماره دوم. 113-101.
-سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای معاونت برنامه‌ریزی، آمار تردد وسایل نقلیه باری و مسافری از مرزهای کشور 1392 و 1393.
-سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای معاونت برنامه‌ریزی، خلاصه گزارش کالاهای عبوری ازکشور طی نه ماهه 1393 و1392.
-سالنامه آمار حمل ونقل ریلی کشور در سال 1392 و 1393، دفتر فن­آوری ارتباطات و اطلاعات، راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران.
-سوری، ع.، (1390). اقتصادسنجی همراه با کاربرد نرم‌افزارEviews. انتشارات فرهنگ‌شناسی، چاپ اول.
-سیف­الدین، الف.، اسماعیل­زاده، م.، (1395). تحلیل تکاملی پیامدهای توسعه­ی صنعت حمل­ونقل بر اقتصاد کشور بر اساس بلوک­های توسعه به کمک روش هم­جمعی. فصلنامه مجلس و راهبرد، سال بیست و سوم، شماره­ی 88، زمستان.
-گجراتی، د.، (1389). مبانی اقتصادسنجی. ترجمه حمید ابریشمی، چاپ هشتم، جلد دوم.
-سازمان بنادر و دریانوردی، دفتر فن‌آوری اطلاعات، ماهنامه آمار عملیات آذر 1393 و1392.
-شریفی، ن.، (1390). جایگاه حمل‌ونقل و تاثیر آن بر دیگر بخش­های اقتصاد کشور: یک تحلیل داده-ستانده. فصلنامه پژوهش‌های رشد و توسعه اقتصادی، سال دوم، شماره پنجم، زمستان.
-متفکر آزاد، م.، غلامی، ل.، (1391). بررسی علیت متقابل بین مصرف انرژی و رشد اقتصادی در بخش حمل ونقل ایران. یازدهمین کنفرانس بین­المللی مهندسی حمل ونقل و ترافیک.
-مجدزاده طباطبایی، ش.، نعمت‌اللهی، ف.، (1389). تأثیر رشد مخارج دولتی بر رشد اقتصادی مطالعه موردی اقتصاد ایران. فصلنامه پژوهش‌ها و سیاست‌های اقتصادی، سال هفدهم، شماره53، بهار.
-مرکزآمارایران، سرشماری1390.
-نوفرستی، م.، (1389). ریشه واحد وهم‌جمعی در اقتصادسنجی. مؤسسه خدمات فرهنگی رسا.
-Aschaur,D.A. (1989). Is public expenditure productive? Journal of Monetary Economics, 23.
-Bazzazan, F. (2005). Analyzing the Role of Transportation in Iran’s Economy. The Journal of Planning and Budgeting, 10(5), 53-78.
-Berechman, J. (2001) .Transport Investment and Economic Development, Is Therea Link? Paper Preshkented at the ECMT Round Table 119, ECMT, Paris.
-Calderon,Cesar. Serven, Luis. (2004). The Effect of Infrastructure Development on Growth and Income Distribution.
-Devarajan et al., (1996). the composition of public expenditure and economic growth. Journal of Monetary Economics, 37, PP.313-344
-Diamond, J. (1989). Government expenditure growth: an empirical investigation. IMF Working Paper, May, 15.
-Emranul Haqe, M and Dong Heon Kim. (2003). Public investment in transportation and communication and growth: A dynamic panel approach. Center for growth and business cycleresearch, The University of Manchester.
-Esterly, W and Rebelo, S. (1993). Fiscal policy and economic growth: An empirical investigation. Journal of Monetary Economics, 32, 417-458.
-Esfahani, H. S., & Ramirez, M. T. (2003). Institutions, infrastructure and economic growth. Journal of Development Economics, 70, 443-477.
-Gramlich, E. M. (1994). Infrastructure investment: a review essay. Journal of Economic Literature, 32, 1176-1196.