Investigating the Temporal and Spatial Pattern of Weather Elements in the Occurrence of Road Accidents in the Transportation Axis of Bushehr Province

Document Type : Original Article

Authors

Assistant Professor, Department of Geography, Faculty of Dafos, Amin Police University, Tehran, Iran.

Abstract

Road accidents are a major cause of death in Bushehr province. The main goal of the research is to obtain the temporal-spatial pattern of weather hazards in the occurrence of road accidents in Bushehr province. The statistical population of this research includes all road accidents that occurred in the transportation axes of Bushehr province in a period of 5 years (1394-1398) the traffic police is registered. Meteorological variables include horizontal visibility, humidity, cloudiness, wind speed, temperature and sea level pressure in a 5-year period (2014-2016) on a monthly basis. Statistical software and spatial analysis of data from ArcGIS software have been used for statistical analysis of accident and meteorological data. Cornell method has been used for zoning maps of accidents and climatic elements.  In inferential statistics methods, chi-square test and ANOVA have been used to examine and compare frequencies and relationships between classified variables. The results showed that in the zoning of some seasons of the year, the effects of elements such as temperature, humidity, air pressure and horizontal visibility had an impact on the occurrence of accidents. The results of statistical tests showed only two variables of wind and horizontal visibility in all types of accidents. The results showed that the amount of accidents and time variables has a significant difference and the most accidents occurred in the third quarter of the year; because in the autumn season, the element of dust prevails, which reduces the horizontal visibility.

Keywords


-افراشته، محمد و طباطبایی، سیدعباس. (1397). بررسی اثر جوی و خرابی جاده‌ای بر وقوع تصادفات با استفاده از مدل شبکه عصبی مصنوعی. راهور،15(42)، ۱۲۷ -۱۵۶.
-افشانی، سید علیرضا؛ حسینی رامشه، زینب؛ نوریان، مرتضی و مهدوی زفرقندی، مهدی.(1391). مرجع کاربردی SPSS20. تهران، انتشارات بیشه.

-آمار عناصر و واحدهای تقسیمات کشوری. (1401). گزارش آماری عناصر و واحدهای تقسیماتی ج. ا. ایران. وزارت کشور.

-برندک، فرهاد. (1401). ارزیابی عملکرد ایمنی جاده‌ای استان‌های ایران، مجلس و راهبرد، 29(110)،241-207.Doi: 10.22034/mr.2021.4473.4384
-بهبهانی، حمید. عفتی، میثم. و مرتضایی، سمانه. (1398). داده‌کاوی تصادفات برون‌شهری با رویکرد آماری و تحلیل عاملی، محورهای (موردمطالعه: آزادراه و محور قدیم قزوین- لوشان)، جاده،27(2)، ۳۵ -۴۶.
-تقوایی، مسعود و گودرزی، مجید. (1388). بررسی و تحلیل وضعیت شبکه شهری در استان بوشهر. جغرافیا و توسعه ناحیه­­ای، 6(13)، 138-109.
doi: 10.22067/geography.v7i13.8972
-جوادیان، محمدعلی، بذرافشان، ام البنین، صادقی لاری، عدنان و سوری، مهشید. (1397). تحلیل تصادفات جاده‌ای با رویکرد اقلیمی در محور بندرعباس – سیرجان، راهور، 15(41)،62­ -41.
-حسینیان، سید محسن، کامبوزیا، ندا و عامری محمود. (1400). اولویت‌بندی عوامل مؤثر در تصادفات راه‌های روستایی استان گیلان مبتنی بر تحلیل عاملی اکتشافی و مدل رگرسیون لجستیک، مهندسی حمل‌ونقل، 13(2)،۱۴۸۹ -۱۵۰۹.doi: 10.22119/jte.2021.243667.2479
 -حکیم دوست، سیدیاسر و بلیانی، یدالله. (­1393). اصول و مبانی پردازش داده‌های مکانی (فضایی) با استفاده از روش‌های تحلیل فضایی. تهران: ناشر آزادپیما.
-زینلی، سایه، حسینعلی، فرهاد، صادقی نیارکی، ابوالقاسم، کاظمی بیدختی، محمد و عفتی، میثم. (1394). تحلیل مکانی تصادفات در تقاطع‌های برون‌شهری با به‌کارگیری روش‌های خودهمبستگی مکانی و برآورد تراکم کرنل. مهندسی فناوری اطلاعات مکانی، ۳ (۲)، ۴۲-۲۱.doi:10.29252/jgit.3.2.21
-غیب الّهی، سعید و قاراخانی، علیرضا. (­1395). بررسی تأثیر اقلیم گرم و مرطوب بر معماری استان بوشهر. پنجمین اجلاس بین‌المللی پژوهشی در علوم و تکنولوژی،
لندن-انگلستان.
-مریدی، ولی، ظهوریان، منیژه، برنا، رضا و شکیبا، علیرضا. (1400). آسیب‌پذیری شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای ناشی از تغییرات اقلیمی (موردمطالعه: جاده‌های استان لرستان
با استفاده از آزمون جرم مضاعف)، جغرافیای انتظامی، 9(34)، 88 -57.doi:10.22034/pogra.2021.207573.1263
-مودت، لیدا و نوروزی، فاطمه. (1398). تأثیرات آب‌وهوایی خلیج‌فارس بر معماری خاص سواحل جنوبی (با تأکید برساخت شناشیرها در بوشهر). مطالعات خلیج‌فارس،1(17)،90-82.
-وطن­پرست، مهدی، افشاری، علیرضا، رضایی عارفی، محسن  و نورمحمدی، علی محمد. (1396). ارزیابی تأثیر عناصر اقلیمی و عوامل انسانی در بروز تصادفات جاده‌ای با استفاده از منطق فازی (نمونه موردی محور مشهد – قوچان). کاربرد سیستم اطلاعات جغرافیایی و سنجش‌ازدور در برنامه‌ریزی، 8(4)، 66 -52.
-Bailey, T. C. & Gatrell, A. C. (1995). Interactive Spatial Data Analysis. Essex, Longman.
-Diependaele,K. Martensen, H. Lerner, M. Schepers, A. Bijleveld,F. and Commandeur, J. 2019. Forecasting German crash numbers: The effect of meteorological variables, Accident Analysis & Prevention, 125, 336-343.
-Ghasemzadeh, A. Hammit, B. & Eldeeb, H. (2019). Unlocking new potentials of SHRP2 naturalistic driving study data: Complementary methodologies to supplement real-time weather conditions and effective frameworks for data reduction and preparation. Safety Science, 119, 1-8. doi:10.1016/j.ssci.2019.01.006
-John,M. and Shaiba, H. (2019). Apriori-Based Algorithm for Dubai Road Accident Analysis, Procedia Computer Science, 163, 218-227.  doi.org/10.1016/j.procs.2019.12.103
-Lal K V,G. Sait, U. Kumar, T. Bhaumik, R. Shivakumar,s. and Bhalla,K (2020). Design and development of a smartphone-based application to save lives during accidents and emergencies, Procedia Computer Science, 167, 2267-2275. doi.org/10.1016/j.procs.2020.03.279
-Li, Jintai, Zhan Zhao. (2022). Impact of COVID-19 travel-restriction policies on road traffic accident patterns with emphasis on cyclists: A case study of New York City, Accident Analysis & Prevention,Vol. 167,1-15.doi.org/10.1016/j.aap.2022.106586
-Malin, F. Norros, I. and Innamaa, s. (2019). Accident risk of road and weather conditions on different road types, Accident Analysis & Prevention, 122, 181-188. doi.org/10.1016/j.aap.2018.10.014
-Murphy,L. Huang, Y. Lee, J. Robertson,M.and Jeffries,S. (2019). The moderating effect of long-haul truck drivers’ occupational tenure on the relationship between safety climate and driving safety behavior, Safety Science, 120: 283-289.   
-Reza Amin,S. Zareie,A. and Amador-Jiménez, A. (2014).Climate change modeling and the weather-related road accidents in Canada,Transportation Research Part, Transport and Environment, 32, 171-183.doi.org/10.1016/j.trd.2014.07.012
-ROSENBLATT, M. (1956). Remarks on some nonparametric estimates of a density function. Ann. Math. Statis. 27, 832–837. doi.org/10.1214/aoms/1177728190
-­Silverman, B. W. (1986). Density Estimation for Statistics and Data Analysis. Chapman Hall, London.
-Wang, Jinhui.Yu Zhou, Lei Zhuang, Long Shi, Shaogang Zhang. (2022). Study on the critical factors and hot spots of crude oil tanker accidents,Ocean & Coastal Management,Vol. 217,1-20.  doi.org/10.1016/j.ocecoaman.2021.106010
-Wang,T. Qu, A. Yang, A. Nichol, T. Dimitriu, D. Clarke, G. and Bowden, D.(­2019). How can the UK road system be adapted to the impacts posed by climate change? By creating a climate adaptation framework, Transportation Research Part, Transport and Environment, 77, 403-424.
doi.org/10.1016/j.trd.2019.02.007-Wen, H. Zhang, X. Zeng, O. and Sze, N.  (2019). Bayesian spatial-temporal model for the main and interaction effects of roadway and weather characteristics on freeway crash incidence­, Accident Analysis & Prevention, 132,1-6.doi.org/10.1016/j.aap.2019.07.025
-Wu,Wei Biao. Jan Mielniczuk. (2002). Kernel density estimation for linear processes. Ann. Statist. 30 (5),
1441 – 1459.doi.org/10.1214/aos/1035844982
-Zhan,Z. Yu, Y. Chen, T. Xu,L. and Ou,C.Q. (2020). Effects of hourly precipitation and temperature on road traffic casualties in Shenzhen, China (2010–2016), A time-stratified case-crossover study, Science of The Total Environment, 720, 1-7. doi.org/10.1016/j.scitotenv.2020.137482