Investigating and Prioritizing Factors Affecting the Useful Service Life of Suburban Road Pavements with a Fuzzy Hierarchical Approach (Case Study: Shiraz- Ghaemieh Road)

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor, Department of Civil Engineering, Yasuj Branch, Islamic Azad University, Yasuj, Iran.

2 M.Sc. Student, Department of Civil Engineering, Yasuj Branch, Islamic Azad University, Yasuj, Iran.

Abstract

Nowadays, increasing useful service life, durability and maintenance of road pavements are important research issues of experts and trustees in this field. The purpose of this research is to investigate and prioritize the factors affecting the useful life of suburban road pavements with a fuzzy hierarchical approach for the Ghaemieh -Shiraz route. The research method was descriptive-survey in terms of execution and applied research in terms of purpose, which was done in the form of a questionnaire and quantitative. Due to the fact that the topic of this research was a specific topic in the field of road construction (engineering and roads), non-probability sampling was a judgmental type. The statistical population of the research included 12 experts, including specialists and engineers in the field of road construction in Fars province, and the fuzzy hierarchical analysis method was used to prioritize the effective factors. The results of factors affecting the service life of suburban road pavements showed that the type of bitumen and materials used, contractor, road construction equipment and machinery, weather and the type of traffic vehicles ranked first to fifth in the order of factors affecting the service life of road pavements. They were in suburban areas on the road from Ghaemieh to Shiraz, that practical suggestions for the useful service life of suburban road pavements for Ghaemieh -Shiraz route were presented.

Keywords


- باباگلی، ر.، عباسپور مرزبالی، ک.، محمدی، ز.، و عاملی، ع. ر. (1398)، مقایسه فنی و اقتصادی روسازی بتن غلتکی
با روسازی آسفالتی و اولویت بندی پارامترهای موثر با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی (مطالعه موردی: محور سه راهی پلاژ ساری به سمت بهنمیر)، پژوهشنامه حمل و نقل، شماره 58، بهار.
- حبیبی، آ.، ایزدیار، ص.، و سرافرازی، ا. (1393). تصمیم­گیری چند معیاره فازی، چاپ اول. تهران، کتیبه گیل.
- حسینی، ه. دادره، ن. ابراهیم­زاده، پ. و جعفری حقیقت پور، پ. (1401)، ارائه راهکارهایی جهت افزایش عمر مفید روسازی معابر شهر تهران، هفتمین کنفرانس بین المللی مطالعات نوین مهندسی عمران، معماری، شهرسازی و محیط زیست در قرن ۲۱، تهران.
- سعیدی، م. و طاهرخانی، ح. (1391)، بررسی عوامل موثر بر عملکرد روسازی­های آسفالتی و روش­های شبیه­سازی آن نحوه حمل، پخش، تراکم و شرایط محیطی و سطحی، دانشگاه بین­المللی امام خمینی (ره)، قزوین، دانشکده فنی.
- شجاعی کیا، م. (1401)، شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر عمر روسازی در حوزه بهسازی راه: مورد مطالعه شهر یاسوج، فصلنامه پژوهش در علوم، مهندسی و فناوری، دوره 8، شماره 1.
- شنبدی، م.، حسین بر، م. ا.، و کیانی مقدم، م. (1397). بررسی و اولویت­بندی عوامل مؤثر بر هاب شدن بنادر (مورد کاوی: بنادر جنوبی کشور ایران)، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه در رشته مدیریت و بازرگانی دریایی دانشکده مدیریت و علوم انسانی، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار.
- شیری، ع.، توماج، ی.، و یاراحمدزهی، م.ح. (1398). شناسایی و تحلیل و اولویت­بندی عوامل مؤثر بر انگیزش شرکت­ها به صادرات از بندر چابهار با روش AHP فازی، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه در رشته مدیریت و بازرگانی دریایی دانشکده مدیریت و علوم انسانی، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار.
- عباسی، پ.،  حسینی، س. ع.، حیدری، م.، و عرب کرمانی، م. (1400)، سنجش وضعیت روسازی معابر (مطالعه موردی معابر شرق شهر تهران)، سومین کنفرانس ملی شهرسازی و معماری دانش بنیان، تهران.
- عطائی، م. (1388). تصمیم­گیری چند معیاره فازی، انتشارات دانشگاه صنعتی شاهرود.
- کاوسی، ا.، و شهدادی، ص. (1398)، مدل برآورد عمر باقیمانده روسازی با استفاده از پارامترهای موثر بر آن، مجله علمی پژوهشی مهندسی عمران مدرس، دوره نوزدهم، شماره 4.
- گودرزی، س.، یاراحمدزهی، م.ح.، و قادری، س. (1397). بررسی و اولویت­بندی عوامل مؤثر بر ماندگاری منابع انسانی در سازمان بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه در رشته مدیریت حمل و نقل دریایی بین قاره­ای دانشکده مدیریت و علوم انسانی، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار.
- موسوی میرکلائی، س. م. و قمی، ج. (1401)، ارزیابی علل عمده خرابی روسازی های آسفالتی در مناطق سردسیر و ارائه راهکارهای افزایش عمر مفید آن، نهمین کنفرانس ملی توسعه پایدار در مهندسی عمران، تهران.
- میرزایی، ا. و احمدی کهنعلی، ر. و محبی، و. (1397)، شیوه­های نوین روسازی معابر، سومین کنفرانس بین المللی پژوهش­های نوین در عمران، معماری، مدیریت شهری و محیط زیست، کرج.
- نقوی، ح. (1395)، بررسی عوامل موثر بر عملکرد آسفالت روسازی چیپسیل، دومین کنفرانس سالانه تحقیقات در مهندسی عمران، معماری، شهرسازی و محیط زیست پایدار، استانبول، ترکیه.
- هاشمی، م. (1395)، روش­های نوین ترمیم روسازی راه با تأکید بر رویه­های آسفالتی، چهارمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری، تهران.
- Asher, S., & Novosad, P. (2020). Rural roads and local economic development. American economic review, 110(3), 797-823.
-­Christine Keches. & LeBlanc A. (2010). Reducing Greenhouse Gas Emissions from Asphalt Materials. Degree of Bachelor of Science. In.
-­Gauri, R. Mahajan, B. Radhika & Krishna Prapoorna Biligiri. (2022), A critical review of vehicle-pavement interaction mechanism in evaluating flexible pavement performance characteristics, Road Materials and Pavement Design, Vol. 23- Issue 4
- Gransberg, D.D., (2005). Chip Seal Program Excellence in the United States, Transportation Research Record, Journal of Transportation Research Board, No. 1933, Washington, D.C., 72-82.
-­Hunter. R.N., (2000). Asphalts in road construction, Thomas Telford.
-­Koks, E. E., Rozenberg, J., Zorn, C., Tariverdi, M., Vousdoukas, M., Fraser, S. A., & Hallegatte, S. (2019). A global multi-hazard risk analysis of road and railway infrastructure assets. Nature communications, 10(1), 1-11.
-­Ma, F., Dong, W., Fu, Z., Wang, R., Huang, Y., & Liu, J. (2021). Life cycle assessment of greenhouse gas emissions from asphalt pavement maintenance: A case study in China. Journal of Cleaner Production, 288, 125595.
-­Mahpour, A., & El-Diraby, T. (2021). Incorporating climate change in pavement maintenance policies: application to temperature rise in the Isfahan County, Iran. Sustainable Cities and Society, 71, 102960.
- Muzira, S., & Qiao, W. (2022), To Pave or Not to Pave: A Framework for Systematic Decision Making in the Choice of Paving Technologies for Rural Roads, Transportation Research Record, Journal of the Transportation Research Board.
- Silva, R. J. Simoes, F. & Ferreira, A. (2022), Mechanical-Empirical Pavement Design Guide Applied to Portuguese Pavement Structures, Appl. Sci. 2022, 12(11), 5656. doi.org/10.3390/app12115656
-­Tzeng, G. H., & Huang, J.J. (2011). Multiple attribute decision making: Methods & applications, CRC Press is an imprint of Taylor & Francis Group, an Informa business in U.S.