Need assessment and educational prioritization of motorcycle riders

Document Type : Original Article

Authors

Ph.D., Student, Faculty of Command and Headquarters of Amin Faraja University of Police Sciences, Tehran, Iran

Abstract

Professional, continuous and effective training is one of the most important solutions for self-protection and sustainable prevention of violations and accidents of motorcycle riders, and in this context, the most basic step in compiling and implementing their training program is the correct implementation based on the reality of the needs assessment process. . Therefore, the main goal of this research is to assess the needs and prioritize training of motorcycle riders. This research was exploratory in terms of applied purpose and mixed method. The statistical population of the experts of the qualitative section of Tehran Traffic Police and Imam Hasan Mojtabi University of Officers and Police Training (AS), in the quantitative section, were the excellent accident experts of the 28 districts of the Tehran Traffic Police. Sampling in the qualitative part by a purposeful method based on criteria until reaching theoretical saturation and in the quantitative part by a simple random method equal to Morgan's table were 274 people. The factor loadings of comprehensiveness with a value of 0.866, value and credibility with a value of 0.861, cultural participation with a value of 0.879, and realism with a value of 0.756 are significant at the level of 0.95 and respectively have the greatest impact. to the comprehensiveness dimension of education - a very strong relationship - and then related to the value and validity of education, a strong relationship, and then related to cultural participation, an average relationship, and finally, the least impact related to the realism dimension in the educational needs assessment and prioritization model It is motorcycle riders. Motorcycle riders need more technical and practical knowledge about self-care and prevention of traffic accidents, which needs to be taken into the attention of those in charge of specialized safety training and the theoretical and practical training programs provided in driving schools are appropriate to Their general, real and practical needs should be changed in a diverse range of educational standards.

Keywords


-ابطحی، حسین. (1390). آموزش و به­سازی منابع انسانی. چاپ اول تهران. مؤسسه مطالعات و برنامه­ریزی آموزشی. سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران.
-اسکندری، احمدرضا. (1396). ارزیابی اثربخشی آموزش­های ضمن خدمت کارکنان بر بهبود عملکرد شغلی بر مبنای الگوی نظام­دار (مطالعه موردی کارکنان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران)، اولین کنفرانس مدیریت، حسابداری و مهندسی صنایع.
-تافلر، آلوین. (1396). جابجایی در قدرت: دانایی. ثروت و خشونت در قرن بیست و یکم. ترجمه شهین­دخت خوارزمی. تهران: انتشارات فرهنگ نشر نو، چاپ سیزدهم.
-تنها، محمدحسن و شیرازی، اسکندر. (1397). بررسی نیازسنجی آموزشی کارکنان نیروی انتظامی منطقه شهر ری. فصلنامه مطالعات مدیریت بر آموزش انتظامی. دوره11، شماره2. 90-69.
-رئیس­پور، گلثوم؛ احمدی، سلیمان و میرمقتدائی، زهره­سادات (1401). نیازسنجی و اولویت‌بندی آموزشی مدیران پرستاری شاغل در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. فصلنامه پرستاری و مامائی، دوره19، شماره5. 437-430.
-رضایی میرقائـد، هـدا؛ احمـدی کهنعلـی، رضـا و کوشـکی جهرمـی، علیرضـا (1396). نیازسنجی و تعیین دوره­های آموزشی کارکنان واحـدهای آمـوزش و پـژوهش دانشـگاه هرمزگان بر اساس رویکرد شایستگی. دو فصلنامه مطالعات برنامـه­ریـزی آموزشـی، دوره ششم، شماره 12­،133-166.
-شاه­مهدی، نجمه؛ قریشی، بهاره؛ اصلانی، حسن؛ غفاری­فر، سعیده؛ خطیبی، محمدشاکر؛ مسافری؛ محمد و شقاقی، عبدالرضا (1400). نیازسنجی دوره­های آموزشی برای توانمندسازی متخصصین مرتبط با دانش سلامت و محیط زیست. نشریه سلامت و محیط زیست، دوره14، شماره4، 614-577.
-ظریف‌منش، حسین، باقری هشی، مهدی و حامدی سنجانی، علیرضا (1401). نیازسنجی آموزشی سطوح راهبردی دوره دکترای اندیشه نظامی با تأکید بر برنامه درسی. مطالعات دفاعی استراتژیک،20(88)060C، 151-172.
-عاشوری، مجید (1391). فرهنگ آموزش در سازمان­ها و بنگاه­های اقتصادی. چاپ اول، تهران: انتشارات قرارگاه سازندگی خاتم­الانبیاء.
-عباس­زادگان، سیدمحمد و جعفر، ترک­زاده (1379). نیازسنجی آموزشی در سازمان­ها. تهران­: شرکت سهامی انتشار.
-عباس­زادگان، سیدمحمد و نجمه، اسدی (1384). نیازسنجی آموزشی کارکنان مشاغل فنی، مالی، اداری شرکت بیمه ایران. استان تهران، نشریه صنعت بیمه 80­.
-علوی، سیدسلمان؛ محمدی، محمدرضا و سوری، حمید (1394­). تعیین ویژگی­های شناختی-رفتاری رانندگان اتوبوس و کامیون طی سوانح ترافیکی 1393-1392­. مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت­ها دوره 3، شماره 4، 232-223.
-فتحی­واجارگاه، کورش (1398). برنامه­ریزی آموزش ضمن خدمت کارکنان. تهران: انتشارات سمت، چاپ چهاردهم.
-فتحی واجارگاه، کورش (1392). نیازسنجی پژوهشی، تهران: انتشارات آییژ.
-کافمن، راجر و جری، هرمن (1374). برنامه­ریزی استراتژیک در نظام آموزشی. ترجمة: فریده مشایخ و عباس بازرگان. تهران: انتشارات مدرسه.
-متقی­دستنایی، افشین و دانا، حسین (1401) با عنوان نیازسنجی آموزشی بهبود دانش ژئواستراتژی در نداجا. فصلنامه مطالعات جغرافیایی نواحی ساحلی. دوره 3، شماره 3، 50-37.
-نوبهار، زهرا؛ مدبر، لیلا و استرکی، اکبر (1390). نیازسنجی آموزشی پلیس زن در امر مبارزه با مواد مخدر و روانگردان. نشریه پلیس زن، دوره 4، شماره 12، 23-6.
-هاشمی، صدیقه سادات و تم زار، فاطمه (1400). نیازسنجی و تعیین اولویت‌های آموزشی ستادهای شخصی فرماندهان و مدیران عالی ناجا. پژوهش­های مدیریت انتظامی، 16(2)، 238-199.
-Chun, C. Kento, Y. Hiroto, L. Tadanori, Y & Kenji, D. (2022). Effectiveness evaluation on cross-sector collaborative education programs for traffic safety toward sustainable motorcycle culture in Vietnam. IATSS Research. Vol. 46, Issue 2, July 2022, 258-268.doi.org/10.1016/j.iatssr.2022.01.001
-Oginni.F, Bamgbose.B, aAdebayo.O, Olorunfemie.O, Salami.O & Kaura. M­. (2021). Nigerian law enforcement agents’ knowledge and enforcement of drink-drive law. Traffic Injury Prevention. Vol. 22, Issue 6, 2021, 425-430.doi.org/10.1080/15389588.2021.1923702.
-Panda, G. and Mishra, S. (2018). Impact of Competency Based Training Need Assessment on Individual Performance: A Study on Employees of Essel Mining Industries. International Journal of Engineering & Technology, 7 (4,7),
157-159.
-Senserrick, T., McRae, D., P, P. W., Rome, L. de, Rees, P., & Williamson, A. (2017). Enhancing Higher-Order Skills Education and Assessment in a Graduated Motorcycle Licensing System. Safety3(2), 14.doi.org/10.3390/safety3020014
-Hosain, M. S. (2016). Impact of best HRM practices on retaining the best employees: A study on selected Bangladeshi firms. Asian Journal of Social Sciences and Management Studies, 3(2), 108-114.
-Michael, R Gavan, L. Robin, H. & Christine, T. (2015). Cognitive Work Analysis for exploration of safety management in the operation of motorcycles and scooters. Accident Analysis & Prevention. Vol. 74, January 2015, Pages 279-289.doi.org/10.1016/j.aap.2014.07.009
-Henseler, J., Ringle, C. M., & Sinkovics, R. R. (2009). The use of partial least squares path modeling in international marketing. In New challenges to international marketing. Emerald Group Publishing Limited.doi/10.1108/S14747979(2009)0000020014
-Robbins, Stephen and Cenzo, David. (2000). Human Resource Management.sowell, E.W. (1997). Curriculumn: An Integrative Introduction. Prentic hall.
-Taylor. Frederick Winslow. (1947) The Principles of Scintific Managerment. NewYork: Harper and Brothers.
-George, A (1997). Training and Developing Your Staff, Gower.