Evaluation Model of the Impact of Rail Transport Development Indicators on the Reduction of Road Accidents

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor, Transportation Department, Faculty of Engineering, Payam Noor University of Tehran, Tehran, Iran.

2 Ph.D., Student, Housing & Urban Development Research Center, Tehran, Iran.

Abstract

The current research, the impact of rail transport development indicators on the reduction of damages and deaths caused by road accidents during a 20-year period in 1377-99 has been evaluated. the research method and the statistical data used were first introduced, and then the generalized Augmented Dickey-Fuller test was used to check the significance of the variables. Then, to determine the long-term relationship, the Cointegrating co-accumulation test was used between the variables, and then the Granger causality test was used to determine the short-term relationship between the variables. In the last step, the residuals from Cointegrating Regression were calculated and the short-term parameters were obtained by estimating the error correction model. In the last step, the residuals from the Cointegrating regression were calculated and the short-term parameters were obtained by estimating the error correction model. The results show that there is a relationship between the variables of length of railway lines, ton-kilometers of freight transported, person-kilometers of passengers moved and added value in the rail transportation sector, with the variable of deaths in extra-urban road accidents, and this relationship is one-way. This means that with an increase of one percent in the growth of the variables of the length of railway lines and the growth of ton-kilometers of goods transportation and person-kilometers of passenger movement and added value in the rail transportation sector, we witnessed a decrease in the number of deaths in road accidents outside the country by 0.011 and 07.01 We will be 0.24 and 0.115.

Keywords


-بازدار اردبیلی، پریسا و پژمان­زاد، پیمان (1400). بررسی رابطه بین متغیرهای کلان اقتصادی در کاهش سوانح حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، نشریه ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها، دوره 9، شماره 4، 263-255.
- دفتر فناوری ارتباطات و اطلاعات (1400). سالنامه آماری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده­ای کشور. سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده­ای کشور، معاونت برنامه­ریزی.
-زاهد، فاطمه (1391). شاخص‌های توسعه پایدار حمل‌ونقل ریلی کشور، اولین کنفرانس ملی زیرساخت‌های حمل‌ونقل، دانشگاه علم و صنعت، تهران.
-سوری، علی (1400). اقتصادسنجی همراه با کاربرد Eviews ,Stata. ناشر نورعلم،
- شیخ بیگلو، رعنا (1395). بررسی اثر شاخص‌های توسعه حمل‌ونقل بر فراوانی صدمات ترافیک جاده‌ای. نشریه رفاه اجتماعی، دوره 16، شماره 62، 141-103.
-کاظمیان، غلامرضا، رسولی، افشین، رفیع­پور، سعید (1394). مزیت‌های حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری نسبت به جاده‌ای،
بر اساس رویکرد توسعه پایدار، مطالعه موردی خط 4 متروی تهران، نشریه پژوهش و برنامه‌ریزی شهری، سال ششم، شماره بیست و سوم، 94-77.
-کیانی، پیمان (1399). اقتصادسنجی پیشرفته. ناشر فراگیران سینا.
- محمدی، امین، یوسفی، مهدی، ابراهیمی­پور، حسین، عادل، امین.، آدینه، حسینعلی، تقی پور، علی (1395). بررسی اپیدمیولوژیک موارد مرگ‌ومیر و آسیب‌های ناشی از حوادث ترافیکی در کودکان و نوجوانان زیر 15 سال شهر مشهد. مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها، دوره9، شماره1، 8-1.
-محمودزاده، محمود، امیرسیافی، محمدرضا، مطالبی، مژده (1396). بررسی اثربخشی شاخصه‌های حمل‌ونقل ریلی
بر اقتصاد استان‌های کشور با رویکردپنل دیتا و حداقل مربعات. کنفرانس تحقیقات جدید جهان و ایران در مدیریت، اقتصاد و حسابداری و رفتار انسانی.
-نیکو، نریمان، توکلی کاشانی، علی (1391). تحلیل ارتباط سهم حمل‌ونقل ریلی و نرخ تصادفات و تلفات در حمل‌ونقل جاده‌ای، دوازدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک، تهران.

-National Accounts of Iran. (2019). central bank of Iran. Available at: URL: http://www.cbi.ir/simplelist/2054.aspx. Accessed May 1.

-The Rail of the Islamic republic of IRANat: rai.ir/Index.aspx?tempname=EngMain2&lang=2&sub=0.
- Isildar, S. (2006). Road accidents in Turkey 1995-2004. IATSS research, 30(2), 115-118.
-Islam, M. B. & Kanitpong, K. (2008). Identification of factors in road accidents through in-depth accident analysis, IATSS Research, 32(2), 58-67.
-Masuri, M. G., Md Isa, K. A. & Tahir, M. P. M. (2012). Children, Youth and Road Environment: Road Traffic Accident. Asia Pacific International Conference on Environment-Behaviour Studies, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 38, 213-218.
-Park,S.(2009)Road accidents in Korea. IATSS Research, 32(2), 118-121.
- Yalcin, G. (2013). Non-spatial analysis for the road traffic accidents, Lumen International Conference Logos Universality Mentality Education Novelty. Procedia Social and Behavioral Sciences, 92, 1033-1038.