حملونقل ریلی یکی از زیرساختهای مهم و حیاتی هر کشوری است. ایجاد زیرساختهای حملونقل ریلی هزینه نسبتاً بالایی را میطلبد؛ ولی این هزینه در برابر مزایای آن از جمله ایمنی بالا، مقرونبهصرفه بودن، دوستدار محیطزیست و مناسب برای حملونقل انبوه توجیهپذیر مینماید. از طرفی استفاده از شبکه ریلی علاوه بر ایجاد وابستگی به این بخش از حملونقل، خود نیز وابسته به سایر زیرساختها و محیط پیرامون خود میباشد. این وابستگیها در زمان بحران بیشتر به چشم آمده و ممکن است علاوه بر ایجاد بحران در خود شبکه، باعث ایجاد بحرانهای سلسلهوار و آبشاری گردد و خسارات ناشی از بحران را افزایش دهد. همچنین وجود این وابستگی ها می تواند به عنوان تهدیدی برای زیرساخت تلقی گردد و احتمال بروز اختلال در زیرساخت را بالا ببرد. در این تحقیق با هدف شناسایی وابستگیهای شبکه ریلی استان یزد، با استفاده از نظرات نخبگان و با انجام مصاحبه و نیز پیمایش و نیز ارزیابی این وابستگیها انجام گردیده است. ارزیابی وابستگی های شبکه ریلی استان یزد به عنوان یک زیرساخت مهم در استان و کشور انجام شده و مهمترین وابستگی ها، حمل و نقل جاده ای استان و در رتبه بعدی سایر نواحی ریلی مجاور این شبکه مشخص گردیده اند. با توجه به وابستگی های این شبکه به نظر می رسد تداوم کارکرد در شرایط بحرانی می بایست به عنوان یکی از اولویت های این شبکه مدنظر مدیران بحران باشد. در پایان بر اساس مهمترین وابستگیهای تعیین شده، پیشنهاداتی برای مدیریت این وابستگی ها مطرح گردیده است.