1
گروه راه و ترابری، دانشکده عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
2
دانشگاه علم و صنعت ایران
10.22034/road.2023.407019.2182
چکیده
بتن غلتکی نوعی بتن با اسلامپ صفر است که مواد و مصالح آن همانند بتن معمولی میباشد. استفاده از بتن غلتکی در چند دهه اخیر بهویژه برای استفاده در روسازی افزایش یافته است. استفاده از بتن غلتکی در ساخت روسازیها هزینه ساخت کمتری دارد و در مقایسه با روسازی آسفالتی معمولی، سرعت اجرای بیشتری دارد. این نوع روسازی به طور گسترده در مناطقی که بارهای سنگین را با سرعت کم متحمل میشوند، کاربرد بیشتری دارد. از سوی دیگر، در سالهای اخیر استفاده از بتن غلتکی در بزرگراهها و خیابانهای درونشهری نیز افزایش یافته است. روسازی بتن غلتکی دارای مزیت رقابتی نسبت به روسازیهای آسفالتی با کارایی بالا از نظر مقاومت فشاری بالا، دوام مناسب، هزینه تعمیر و نگهداری پایین و عمر طولانی تر است. در این مقاله در ابتدا به مواد و مصالح موردنظر در ساخت بتن غلتکی شامل مواد سیمانی، مصالح سنگی، آب و در نهایت روش طرح اختلاط پرداخته شده است. سپس به بررسی خواص بتن غلتکی با تمرکز بر روسازی بتن غلتکی شامل خواص مکانیکی، مدول الاستیسیته، رفتار خستگی و خزش، تغییر حجم، خواص حرارتی، نفوذپذیری و جذب آب، سایش، دوام روسازی در چرخه ذوب و یخبندان و خواص سطحی روسازی بتن غلتکی پرداخته شده است. هدف از این مقاله، شناخت ویژگیهای مختلف بتن غلتکی و تحقیقات صورت گرفته در طرح مخلوط جهت دستیابی به مخلوط با استحکام و دوام بیشتر است.