ارزیابی عملکرد تقاطع‌های چراغ‌دار با رویکرد کنترل هوشمند- مورد پژوهی محدوده کنترل آلودگی هوای تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه برنامه‌ریزی حمل‌ونقل، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

2 گروه برنامه ریزی حمل و نقل، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

10.22034/road.2024.446422.2264

چکیده

با افزایش جمعیت در مناطق شهری و روستایی، سیستم حمل‌ونقل کارایی کمتری برای مدیریت روزافزون تقاضا دارد. کمبود فضا و منابع برای بهبود زیرساخت‌ها، باعث مشکلاتی می‌شود که زندگی شهری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. افزایش تقاضا برای جابجایی می‌تواند بر پارامترهای زیست‌محیطی، ترافیکی و ایمنی تأثیر بگذارد. از این میان، تقاطع‌ها را می‌توان به‌عنوان کانون‌های اصلی ازدحام، تأخیر، انتشار آلاینده و نقاطی پرخطر ازلحاظ ایمنی نام برد. این وضعیت، چالشی اساسی را برای بهبود و کنترل بهینه ترافیک در چارچوب زیرساخت‌های فعلی ارائه می‌دهد. در این مطالعه ابتدا تقاضای موجود با استفاده از الگوریتم انتخاب مسیر گاورون به صورت پویا، در ٥ تکرار تخصیص داده می‌شود. سپس عملکرد ٥ سناریو برای نحوه کنترل تقاطع‌های چراغ‌دار که شامل دو رویکرد هوشمند سازی مبتنی بر فاصله زمانی و مبتنی بر تاخیر است، با بهره‌گیری از شبیه‌سازی خردنگر در محدوده کنترل آلودگی هوای تهران در سه بعد ایمنی، زیست محیطی و ترافیکی، بررسی می‌شود. نتایج نشان می‎‌دهد که هوشمند‌سازی تقاطع‌های چراغ‌دار می‌تواند طول صف را تا حدود ٦٤ درصد و میزان مصرف سوخت را تا حدود ١٦ درصد کاهش دهد. نتایج این مطالعه می‌تواند گردانندگان سیستم حمل‌ونقل را در تصمیم‌گیری در ارتباط با نحوه هوشمندسازی تقاطع یاری کند.

کلیدواژه‌ها