تاثیر عوارض راه بر پیش بینی سرعت عملکردی بزرگراه شهری (مطالعه موردی مشهد)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده مهارت و کارآفرینی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران

2 گروه مهندسی عمران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 دانشگاه پیام نور تهران شمال

10.22034/road.2024.436614.2243

چکیده

این مقاله به دنبال بررسی تاثیر ویژگی های هندسی بزرگراه درونشهری بر تغییر سرعت عملیاتی است. بزرگراه درونشهری مورد مطالعه با توجه به محدوده تاثیر عوارض بزرگراه به قطعات مجزا تقسیم بندی شده است. سرعت عملکردی هرقطعه بزرگراه در 24 ساعت شبانه روز عادی محاسبه شده است. اختلاف سرعت عملیاتی هر قطعه نسبت به سرعت مجاز همان قطعه در 24 ساعت شبانه روز محاسبه شده و اختلاف سرعت عملکردی 85 درصد در این پژوهش مد تظر قرار گرفته است . تلاش شده است تا با استفاده از مدل درخت تصمیم رگرسیون ، تاثیر ویژگی و عوارض بزرگراه بر میزان اختلاف سرعت عملیاتی مقاطع مدل سازی گردد. ویژگی های موثر در تغییر سرعت عملیاتی ورودی و خروجی از سمت راست و چپ جاده، دوربین کنترل سرعت، تابلوی پیش آگاهی وکاهش عرض شناسایی شد.

با استفاده از نرم افزار تحلیل آماری و کد نویسی پایتون تاثیر عوارض راه در پیش بینی اختلاف سرعت عملکردی از سرعت مجاز راه بر آورد گردیده است . نتایج نشان داد از لحاظ راستای افقی نسبت طول دو قطعه متوالی ،طول وعرض قطعه مورد مطالعه و حضور قوس ساده دایره ای در قطعه قبل از قطعه مورد مطالعه و از لحاظ راستای قائم راه ، حضور قوس قائم مقعر در قطعه قبل از قطعه مورد مطالعه از مهمنترین عوامل کنترل اختلاف سرعت عملکردی از سرعت مجاز راه می باشد. بر طبق نتایج این پژوهش مشخص گردید آستانه تاثیر عوارض راه وجود نسبت طول کمتر از 1.5 قطعه مورد مطالعه به طول قطعه قبل از خود می باشد.

کلیدواژه‌ها