تبیین استراتژی های کار آمد به منظور ساماندهی آسیب‌پذیری شبکه حمل و نقل نواحی شهری در برابر زلزله (میدان تحقیق: ناحیه 2 منطقه 16 شهر تهران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه برنامه ریزی اجتماعی، شهری و توسعه منطقه‌ای دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

2 گروه برنامه ریزی اجتماعی، شهری و منطقه ای، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

10.22034/road.2024.411587.2192

چکیده

شبکه‌های جاده‌ای به عنوان ستون فقرات سیستم‌های حمل و نقل تلقی می شوند که نقش مهمی در شکوفایی اجتماعی و اقتصادی جوامع دارند. به همین دلیل، توسعه شبکه‌های جاده‌ای با نرخ تاب‌آوری بالاتر برای عملکرد عادی در هنگام وقوع زلزله بسیار مهم است. نمی توان آسیب‌های ناشی از زلزله به شبکه‌های جاده‌ای را به طور دقیق پیش بینی کرد زیرا عوامل مختلفی مانند: سن ، وضعیت ساختمان ها، تراکم جمعیت و در دسترس نبودن منابع برای کاهش خطر است. ناحیه 2 منطقه 16 شهر تهران در واقع همان محله نازی آباد می‌باشد و در زمره قدیمی‌ترین بافت‌های شهر تهران می‌باشد که در جنوب شهر واقع شده است. هدف اصلی این پژوهش این است که با تحلیل اطلاعات اسنادی- میدانی و با استفاده از shapefile محدوده مورد مطالعه در نرم افزار ArcGIS10.3 و با کمک تکنیک SWOT و ماتریس IE به تدوین استراتژی‌های حمل و نقل ناحیه2 منطقه 16شهر تهران بپردازد. اولویت بندی استراتژی‌ها با استفاده از ماتریس QSPM انجام شده است. یافته ها و نتایج پژوهش حاکی از آن است که به‌ دلیل تمرکز کاربرهای تجاری و جاذب سفر در مرکز ناحیه و میزان فرسودگی، ریز دانگی بالای قطعات، نفوذپذیری پایین شبکه معابر باعث افزایش آسیب‌پذیری شبکه معابر در شرایط بحرانی شده است.. استراتژی منتخب بر اساس بیش‌ترین امتیازات شامل: بهسازی و نوسازی بافت کالبدی ناحیه از جمله: تجمیع قطعات و مقاوم سازی بافت‌های فرسوده و اعمال ضوابط تراکم و ارتفاع ساختمانی و جمعیتی به منظور کاهش میزان آسیب‌پذیری در شرایط بحرانی می‌باشد.

کلیدواژه‌ها