بررسی تاثیر دوربین‌های کنترل سرعت آزادراهی بر سطح ایمنی با استفاده از اثر خطوط ترمز ( مطالعه موردی: آزادراه تهران – قم )

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه راه و ترابری و حمل ونقل، دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

2 دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران

3 علوم و تحقیقات تهران

10.22034/road.2024.418663.2204

چکیده

سرعت بیش از حد، عامل بسیاری از تصادفات است. دولت‌ها و کشور‌های مختلف از روش‌های مختلفی برای حل این مسئله استفاده کردند که مهم ترین آن‌‌ها استفاده از دوربین‌های کنترل سرعت است. اما گاهی دوربین‌های کنترل سرعت به سبب نداشتن موقعیت مناسب جغرافیایی باعث کاهش سطح ایمنی در راه‌ها می‌شوند به این علت که متوسط رانندگان در قبل از دوربین، سرعت بالاتری در مقایسه با هنگامی که به دوربین نزدیک می‌شوند دارند و برخی از رانندگان نیز دارای سرعتی بالاتر از محدوده سرعت تعیین شده هستند و برای فرار از جریمه، مجبور هستند ترمز کنند و سرعت را کاهش دهند. نتایج نشان داد که اگر دوربین دارای موقعیت جغرافیایی نامناسب از نظر شیب، وضعیت قوس و فاصله دید باشد سبب می‌شود که رانندگان در وضعیت نامناسب با دوربین روبرو شده و اقدام به ترمز ناگهانی ‌کنند که خود باعث کاهش سطح ایمنی می‌شود. در اثر اقدام به ترمز ناگهانی، خط‌ترمز ایجاد می‌شود که در این تحقیق به بررسی خط ترمز‌های آزادراه تهران - قم و مخصوصا خط ترمزهایی که در محدوده دوربین‌های کنترل سرعت هستند پرداخته شد تا اولا روشی جدید برای اندازه گیری سطح ایمنی معرفی شود و ثانیا دوربین‌هایی که در موقعیت نامناسب هستند شناسایی شوند.

کلیدواژه‌ها