بررسی تاثیر قیمت بنزین و درآمد بر تلفات ترافیک جاده ای در ایران ( رهیافت NARDL)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

اقتصاد، دانشکده علوم انسانی و هنر، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران

10.22034/road.2024.418900.2206

چکیده

هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر قیمت بنزین و درآمد سرانه بر تلفات ترافیک جاده ای در ایران می باشد. . داده‌های آماری بکار گرفته‌شده در این تحقیق از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک جهانی طی دوره زمانی 1401-1374 بوده و برآورد مدل پیشنهادی با نرم افزار EViews 10 می باشد. در برآورد مورد نظر دو رهیافت خودرگرسیونی با وقفه های توضیحی خطیARDL و غیرخطی NARDL مدنظر است. تأثیر نامتقارن یا به عبارتی تغییرات مثبت و منفی قیمت بنزین بر تعداد تلفات جاده‌ای مورد تائید و ضریب جمله تصحیح خطا برابر 0.370- است. تغییر مثبت (افزایشی) قیمت بنزین اثر کاهشی بر تلفات ترافیک جاده ای و تغییر منفی (کاهشی) قیمت بنزین اثر افزایشی بر تلفات ترافیک جاده ای دارد. با افزایش یک درصدی این متغیر، تلفات ترافیک جاده ای از رقم 5/21 به 497/21 در هر صد هزار نفر کاهش می یابد. با کاهش یک درصدی این متغیر، تلفات ترافیک جاده ای از رقم 5/21 به 504/21 در هر صد هزار نفر افزایش می یابد. همچنین تاثیر درآمد سرانه مثبت و افزایش یک درصدی آن، تلفات را از 5/21 به 504/21 در هر صدهزار نفر افزایش می دهد.

کلیدواژه‌ها