1
دانشگاه امام حسین (ع) - اداره کل راه و شهرسازی استان یزد
2
دانشگاه عالی دفاع ملی
3
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شمال
10.22034/road.2024.422882.2216
چکیده
حملونقل ریلی یکی از زیرساختهای مهم و حیاتی هر کشوری است. ایجاد زیرساختهای حملونقل ریلی هزینه نسبتاً بالایی را میطلبد؛ ولی این هزینه در برابر مزایای آن از جمله ایمنی بالا، مقرونبهصرفه بودن، دوستدار محیطزیست و مناسب برای حملونقل انبوه توجیهپذیر مینماید. از طرفی استفاده از شبکه ریلی علاوه بر ایجاد وابستگی به این مود حملونقل، خود نیز وابسته به سایر زیرساختها و محیط پیرامون خود میباشد. این وابستگیها در زمان بحران بیشتر به چشم آمده و ممکن است علاوه بر ایجاد بحران در خود شبکه، باعث ایجاد بحرانهای سلسلهوار و آبشاری گردد و خسارات ناشی از بحران را افزایش دهد. در این تحقیق با بررسی الگوهای مختلف مدیریت بحران، قوانین و مقررات و اسناد بالادستی و شناسایی شبکه ریلی استان یزد و وابستگیهای آن، ضمن یافتن مهمترین وابستگیها، الگوی مدیریت بحران مطابق با این زیرساخت ارائه و پیشنهاد نماییم و در این راه از نظرات نخبگان و انجام مصاحبه و نیز پیمایش استفاده شده است. نتایج اولیه پژوهش که هدف و مبنای طراحی الگو قرار گرفته را می توان تسهیل مدیریت بحران، حفظ تداوم کارکرد و مدیریت وابستگی ها بیان کرد و برایناساس الگوی مناسب در سه بعد مدیریتی، فنی و انسانی پیشنهاد شده است. در نهایت مهمترین اقداماتی که در راستای اجرایی شدن الگو می بایست انجام شود، در قالب پیشنهادات و راهکارهای اجرایی آورده شده است.