3
دانشیار دانشکده عمران و حملونقل، دانشگاه اصفهان،
10.22034/road.2024.424705.2220
چکیده
در این پژوهش یک مدل قیمتگذاری برای خدمات تاکسی گردشی ارائه میگردد. این مدل قیمتگذاری بر اساس مسافت پیموده شده توسط مسافر در طول سفر با تاکسی انجام میگیرد و مسافت طی شده تعیینکننده کرایه خواهد بود. با استفاده از فناوریهای هوشمند یا هر ابزار قابلاتکای دیگری میتوان مسافت طی شده را دقیق محاسبه کرد و در مدل قیمتگذاری قرارداد. مضاف بر آن زمان سفر نیز در محاسبه کرایه دخیل است بهگونهای که بعضی از مسافران ممکن است سفر طولانیتری را انتخاب کنند یا به علت تراکم ترافیکی زمان بیشتری را برای سفر نسبت به شرایط عادی سپری شود که برای مطابقت این موضوع نرخ ساعتی زمان سفر نیز در مدل دیدهشده است. مدتزمان سفر با توجه به حالتهای مختلف که در مدل پیشبینیشده است در نرخ ساعتی زمان سفر ضرب شده و کرایه اضافی به دست میآید. علاوه بر این برخی مقاصد یا بعضی ساعتهای روز ممکن است تقاضای بیشتری به خود جذب کنند که برای پرداختن به این موضوع از مکانیسم قیمتگذاری تراکم و قیمتگذاری ساعتهای شلوغی و دورههای خاص زمانی استفاده میشود. این استراتژی موجب میشود تا تاکسی در ساعتهای اوج هم در دسترس باشد. خدمات اضافی نظیر حمل وسایل مسافران نیز با نرخهای معین قیمتگذاری شده تا رضایت و راحتی مسافران هرچه بیشتر تأمین گردد. درنهایت در مدل پیشنهادی در این پژوهش سعی شده تمامی عوامل مؤثر بر هزینه خدمات تاکسی در مدل قیمتگذاری در نظر گرفته شود و قیمتگذاری عادلانه صورت گیرد بهگونهای که تأمینکننده منافع رانندگان باشد و مانع متضرر شدن مسافران هم شود.