The effect of investment on economic growth in Iran's road transport sector using neoclassical growth model

Document Type : Original Article

Author

Abstract

Road transport as one of the factors of affecting economic, Displacement of goods and passengers, areas of access to facilities and national welfare increases and Investment in this sector as a key factor, determining a critical role in the road transport sector is growing. Therefore, the transitional capital of the department of road transport and the changes is important in this section and Understanding of the quantitative and qualitative, decision-making and planning in the road transport sector in the macro and micro levels, is important.
The objective of this paper is analysis of investment on economic growth in Iran's road transport sector for this purpose, the criteria used Incremental capital output ratio and explaining for road transport sector in the period 1389-1353, Incremental capital output ratio is calculated. The neoclassical growth model, investigated the effect of investment on economic growth in Iran's road transport sector.
According to the research findings, if a percent Increase the investments made ​​in the road transport sector on GDP, the value added rate will grow % 0.213 and increasing in rates of labor growth in Road Transportation will result in increased growth rate of value added in road transport to 0.389. Also, a percent increase of energy consumption in road transport and export of crude oil Road transport sector's growth rate increased of 0.157 and 0.383percent & Dummy variable for war period has a negative effect.
 
 
 
 
 
 
 

Keywords


-    بابازاده، محمد، قدیمی، خلیل و محسنی، رضا (1388)" تأثیر سرمایه­گذاری در بخش حمل­ونقل بر رشد اقتصادی ایران"، پژوهشنامه بازرگانی، شماره50، بهار 1388، ص. 199-157.
-    بازدار اردبیلی، پریسا(1390)" تحلیل نقش R&D  بر شد بخش حمل­ونقل کشور با استفاده از الگوهای رشد درونزا و برونزا "، پژوهشنامه حمل­ونقل، سال هشتم، شماره2، تابستان 1390،ص.132-115.
-    معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید بهشتی(1389)" بررسی وضعیت استهلاک موجودی سرمایة فیزیکی در بخش حمل­ونقل جاده­ای"، پژوهشکده حمل­ونقل.
-    ترکان، اکبر و شهبازی، میثم(1389)" بررسی چگونگی جلب مشارکت بخش خصوصی در توسعه زیرساخت­های حمل­ونقل جاده­ای؛ مسائل و راهکارها"، فصلنامه راهبرد،سال نوزدهم، شماره 57، زمستان 1389،ص. 276-245.
-    5-تقوی، مهدی و محمدی، حسین"تأثیر زیرساختهای سرمایه­گذاری بر رشد اقتصادی ایران"،پژوهشنامه اقتصادی، شماره1(پیاپی 32)، بهار 1388، ص. 15-42.
-    جعفری، سمیه (1389) "اثرات فناوری اطلاعات و ارتباطات(ICT) بر رشد ارزش افزوده بخش حمل­ونقل جاده­ای در استانهای کشور(مطالعه موردی: بخش حمل مسافر)"، پایان­نامه کارشناسی ارشد علوم اقتصادی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فیروز کوه.
-    دفتر برنامه­ریزی کلان برق و انرژی. (1390). "مروری بر 23 سال آمار انرژی کشور(89-1367)." وزارت نیرو، معاونت امور برق و انرژی، 86 صفحه.
-    دفتر برنامه­ریزی کلان برق و انرژی.(1389). "تراز نامه انرژی." وزارت نیرو، معاونت امور برق و انرژی، تهران، 541 صفحه.
-    صفارزاده، محمود، رضایی ارجرودی، عبدالرضا و بازداراردبیلی، پریسا (1386). "ارائه مدل ریاضی جهت اندازه­گیری بهره­وری سوخت در بخش حمل­ونقل زمینی." فصلنامه پژوهشهای اقتصادی، سال هفتم، شماره سوم، پاییز 1386،ص.110-101.
-    10-موسوی جهرمی، یگانه و عبادتی فرد، منصوره (1387)" اثر سرمایه­گذاری دولت در زیرساخت حمل­ونقل بر سرمایه­گذاری بخش خصوصی و رشد اقتصادی در ایران"، پژوهشنامه حمل­ونقل، سال پنجم، شماره چهارم، زمستان 1387،ص. 371-361.
-    Pradhan, R. P., Bagchi ,T.P.(2012)" Effect of transportation infrastructure on economic growth in India: The VECM approach", Research in Transportation Economics,2012
-    Nworji I. D., Oluwalaiye O. B,(2012)" Government Spending on Road Infrastructure and Its Impact on the Growth of Nigerian Economy", International Journal of Management & Business Studies, IJMBS Vol. 2, Issue 2, April - June 2012.
-    Yaya KEHO, Aka Désiré ECHUI,(2011)" Transport Infrastructure Investment and Sustainable Economic Growth in Côte d’Ivoire: A Co integration and Causality Analysis", Journal of Sustainable Development, Vol. 4, No. 6; December 2011.
-    http://www.rai.ir/Site.aspx?ParTree=A0202000