Evaluation of Transport and Communication Indicators in the Provinces of Iran

Document Type : Original Article

Authors

Abstract

Today transport is considered as one of the most important infrastructure development and because of the fundamental role a great effect on the economic growth of the country. Therefore, in this study were evaluated indicators of transport, warehousing and communications provinces. This research method is descriptive - analytical and data collection tools include documentary research. The Statistical population consisted of 31 provinces is based on political divisions in 1392. In order to analyze data has also been used factor analysis in the form of software SPSS. Required data includes indices transportation, warehousing and communications, collection and were formed the databases, then indicators are divided into two groups "Transport and warehousing" and "communication". Transport and warehousing group indicators have been reduced in seven factors and indices Communications group on four factors. Finally, using the value of the factors, the provinces were ranked in five categories Very Enjoys, Enjoys, Middle, Deprived and Highly Deprived. The results indicate that the transportation and warehousing are category of Tehran, Alborz, Isfahan, Fars, Khuzestan and Kermanshah Very Enjoys and Ardebil, Ilam, Bushehr, Kohgiluyeh and Boyerahmad, Yazd, Qom, South Khorasan and Semnan Highly deprived. Receiving the communication Tehran, Alborz, Isfahan, Khuzestan, Sistan-Baluchestan and Gilan Very Enjoys and Ilam, Kohgiluyeh and Boyerahmad, Qom and South Khorasan were in highly deprived.
 
 
 

Keywords


 
-    امانپور، س.؛ نعمتی، م. و علیزاده، ه. (1393)، "ارزیابی و اولویت سنجی شاخص­های پایداری حمل و نقل شهری با استفاده از منطق فازی (نمونه موردی: شهر اهواز)"، فصلنامه فضای جغرافیایی، سال چهاردهم، شماره 47، پاییز 1393، ص. 231-213.
 
-    رضایی ارجرودی، ع.ر. و تسبیحی، الف. (1386)، "ارائه مدل ارتباطی توسعه حمل و نقل و رشد اقتصادی در ایران بر مبنای الگوی رگرسیون برداری"، فصلنامه پژوهش­های اقتصادی، دوره 7، شماره 2، تابستان 1386، ص 138-125.
-    محمودی، علی (1389) "اقتصاد حمل و نقل"، نشر اقتصاد نو، ص. 334-1.
 
-    صبری، ح.، (1381)، "آشنایی با دانش ارتباطات"، تبریز، انتشارات بی تا، ص. 210-1.
 
-  عصاری آرانی، ع. و آقایی خوندابی، م.، (1387)،
"اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بر رشد اقتصادی کشورهای عضو اوپک (OPEC)"، فصلنامه پژوهش های اقتصادی، دوره 8، شماره 2، تابستان 1387، ص. 82-63.
 
-  اشرفی ریزی، حسن و کاظم پور، زهرا (1386)، "جغرافیای سیاسی اطلاعات (فاصله های بی فاصله)"، نشر چاپار،
ص. 288-1.
 
-    بابازاده، م.؛ قدیمی، خ. و محسنی، ر.، (1388) "تأثیر سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل بر رشد اقتصادی در ایران"، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 50، بهار 1388،
ص. 200-157.
-    بهرامی پاوه، ر. و مرصوصی، ن. (1390)، "توسعه پایدار شهری"، انتشارات دانشگاه پیام نور، ص. 208-1.
 
-    دایی کریم زاده، سعید؛ عمادزاده، مصطفی و کامکاردلاکه، هادی (1388)، "اثر سرمایه گذاری دولت در بخش حمل و نقل بر رشد اقتصادی در ایران"، فصلنامه مدلسازی اقتصادی، دوره 3، شماره 10، زمستان 1388، ص. 82-63.
-    رییس دانا، س. و پورمیر جعفری فیروزآبادی، س. م.، (1386)، "فن آوری و لزوم توسعه آن"، کنفرانس توسعه دانش و فن آوری در ایران، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
 
-    Dupont, Vincent (2007), "Do geographical agglomeration, growth and equity conflict", Regional Science, Vol. 86, No. 2, June 2007, pp. 193–213.