The Analysis on Distance Factor between Cities on Demand Air Travel

Document Type : Original Article

Author

Abstract

The position and the role of The Air transportation industry is very important in different field of economic, politic and society. It is one of the main basics of sustainable development and balanced in human communities. In fact nets of transportation related very close to the factors such as economic, safety and communities justice. On the other hand, The Air transportation's industry is an important factor in the improvement of economic, social and cultural in the Republic of Islamic of Iran. For this reason in this research by using the data about the volume of input and output Air passengers of 98 cities monthly between 90 until 94 years and distance between above cities by using gravity model and SPSS try to specified the affect of distance on the demand of Air travel. The result of this research identified that the distance between cities 31% can be affected on the demand of Air travel but other factors affected.
 
 
 
 
 
 

Keywords


 
-    "اطلسی راههای ایران"، (1384)، موسسه جغرافیایی  و کارتوگرافی گیتاشناس، تهران.
 
-    "سالنامه آماری و حمل و نقل هوایی کشور در پروازهای داخلی"، (1390­)، انتشارات سازمان هواپیمایی کشوری، فرودگاه مهرآباد، صص.280-260.
 
-    "سالنامه آماری و حمل و نقل هوایی کشور در پروازهای داخلی"، (1391­)، انتشارات سازمان هواپیمایی کشوری، فرودگاه مهرآباد، صص. 287-200.
 
-    "سالنامه آماری و حمل و نقل هوایی کشور در پروازهای داخلی"، (1392­)­، انتشارات سازمان هواپیمایی کشوری، فرودگاه مهرآباد، ص.287- 200.
 
-    "سالنامه آماری و حمل و نقل هوایی کشور در پروازهای داخلی"، (1393­)، انتشارات سازمان  هواپیمایی کشوری، فرودگاه مهرآباد، ص.287- 200.
 
-    "سالنامه آماری و حمل و نقل هوایی کشوردر پروازهای داخلی"، (1394­)، انتشارات سازمان هواپیمایی کشوری، فرودگاه مهرآباد، ص.287-200.
 
-    سقایی، م.، (1388)، "تحلیلی بر تاثیر فرودگاه مهرآباد بر توسعه فعالیت­های اقتصادی­، صنعتی و گردشگری تهران"، مجله علمی پژوهشی مطالعات و پژوهش های شهری و منطقه­ای، دانشگاه اصفهان.
-    سقایی، م.، (1390)، "تحلیلی بر تأثیر فرودگاه مشهد  بر توسعه گردشگری مذهبی"، مجله تحقیقات جغرافیایی، دانشگاه اصفهان.  
 
-    سقایی، م.، (1387)، "امور مسافرت و صدور بلیت"، جهاد دانشگاهی دانشگاه اصفهان.
 
-    صفار­زاده، م.، و معصومی، غ.ع.، (1383­)، "برنامه ریزی و طراحیفرودگاه­ها"، جلد (1)­، چاپ (اول)، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، تهران، ص.456.
 
-    مومنی، م.، "ارائه مدلی برای بهینه سازی شبکه پروازی همابر مبنای معیارهای چندگانه"، (1375)، پایان نامه دکترا، عادل آذر، دانشگاه تهران، گروه مدیریت.
 
-  محمودی، ع.، (1362)­، "جغرافیای حمل و نقل"،
جلد (1)،(چاپ اول)­، دانشگاه تهران.
 
-    Akpoghomeh, osi 5. )1999(,
 “The development of air transportation in Nigeria Journal of Transport Geography 7”, pp.135-46.
 
-    Bowen, John (2000), “Airline hubs in Southeast Asia: National economic development and nodal accessibility”. Journal of Transport Geography
8: pp.25-41.
Bowen, John, and Thomas R. Leinbach. (1995), the state and liberalization: The airline industry in the East. Asian NIC. Annals of the Association of American Geographers 815:pp.468-98.
 
-    Fengjun Jin, and fahui wang, and yuliu, (1980-1998), “Geographic patterns of Air Passenger Transport in China Imprints of Economic Growth, Regional inequality and Network Development. 56(4),
pp. 472-487.
 
-    Goetz, Andrew R. (2002), “Deregulation, Competition and antitrust implication in the U.S. airline industry”. Journal of Transport Geography 10: pp.1-19.
 
-    Graham. Brian: (1995), “Geography and air transport”, International air transport. In modern transport geography, pp.311-36.
 
-    Hooper, Paul. (1997), “Liberali zings airline competition in India”, Journal of Air Transport Management 3: pp.115- 23.
 
-    O’conner, Kevin, (1995), “Airport development in Southeast Asia”, Journal of Transport Geography 3”- pp.269- 79.
 
-    Rimmer, Peter I. (1999), “The Asia – Pacific Rim’s transport and
tele communications Systems”. Spatial Structure and corporate control Since the Mid 198. Geo journal 48: pp.43- 65.