Application of Exploratory and Confirmatory Factor Analysis Method in the Evaluating the Road and pavement maintenance contractors

Document Type : Original Article

Author

Abstract

Development and maintenance of infrastructures of a country is one of the fundamental indexes of development. One of the challenges that departments of road and urban developments and affiliated organizations encounter is shortage of funds and capable contractors for completing construction projects, especially maintenance of them. By using questionnaire method and surveying governmental employers and contractors, this research has made an attempt to recognize important and effective factors on decreased performance of road maintenance contractors by using factor analysis and structural equation in the study area. The results of answer sheets and factor analysis show the two parameters of "
The maximum duration of the project " and "employees' experience of repairing and maintenance of roads" have had a high importance. Also, economic parameters such as full provision of budget at the end and failure to set the appropriate time based on scientific studies (volume of operations, seasonal conditions etc.) plays an important role in contractors' performance. Moreover, it was found that parameters of structural patterns and available hierarchical of the contractor's company have had a high importance. Furthermore, weakness of technical knowledge of related employees and employers can be mentioned as employers' problems. Examining some ways to correct these identified problems in previous step, it has been paid some attention to develop management systems and creation of a road maintenance information management system. In addition, codification and running the educational basis for contractors is effective on strengthening organizational performance and their results. The way of "contracting based on performance" which has been put under consideration in other countries of the world, can be used by governmental employers.  
 

Keywords


-                    جلالی،ف.و رضائیان م.، (1388)، "استفاده از رویکرد BOT برای واگذاری مسئولیت نگهداری راه به پیمانکاران"، اولین کنفرانس مهندسی و مدیریت ساخت،تهران، صص.1-11.
-                     
-                    داوری، ع.و رضازاده، آ. (۱۳۹۲) "مدل سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزار"­PLS، انتشارات جهاد دانشگاهی، چاپ اول.
 
-                    زارع چاهوکی، م. (1389)، "روش­های تحلیل چندمتغیره در نرم افزار"SPSS، انتشارات دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران، پاییز، ص.35.
 
-                    شاکری، ا. و عبدی، ر.، (1393)، "بررسی چالشهای نظام فنی و اجرایی شهرداری تهران در بهبود و عمران و حمل و نقل شهری"، فصلنامه علمی ترویجی مهندسی ترافیک، صص.51-59.
 
-                    شهنی دزفولیان، ر.، آقاجانی، م.، رضایی ارجرودی، ع. و صادقی، م. (1394)­، "ارائه مدل ترکیبی مکانی - سلسله مراتبی به­منظور اولویت­بندی پروژه­های راهسازی در حال ساخت"(مطالعه موردی جنوب استان کرمان)، پانزدهمین کنفرانس بین المللی ترافیک وحمل ونقل تهران، اسفند، شهرداری تهران، تهران، ص.11.
 
-                    شیخ الاسلامی،ع.، باقری خلیلی، ف. ومحمودآبادی، ع.، (1391)،"کاهش متغیرهای ورودی در فرآیند مدل سازی تصادفات آزادراهها با استفاده از روش تجزیه و تحلیل مؤلفه­های اصلی"، فصلنامه مهندسی حمل و نقل، سال سوم، شماره چهارم ،تابستان، صص. 325-338.
 
-                    صفارزاده، م. قربانی، م.و محمدی، م.، (1384)، "ارزیابی سطح تکنولوژیک در مشاورین و پیمانکاران بخش راه و ترابری"، مجموعه مقالات دومین کنفرانس مدیریت تکنولوژی، صص.401-414.
 
-                    صفارزاده م. و الیاسی م.، (1383)، “ارائه مدل تعمیر و نگهداری راه بر مبنای فرآیند تحلیل سلسله مراتبی”، نشریه فنی و مهندسی مدرس، شماره پانزدهم، بهار، صص.1-13.
 
-                    طباطبایی، ع. و رحمن، ع.، (۱۳۸۸)، "اهمیت و جایگاه نگهداری راه­ها در ایران"، اولین کنفرانس ملی مهندسی و مدیریت زیر ساخت ها، تهران، دانشگاه تهران، ص.9.
-                    کردستانی، ن.، سقط فروش، ا. و اظهاری نیکو سران، ح. (1394)، "شناسایی و ارزیابی موانع ورود پیمانکاران نگهداری به مراحل مطالعات اولیه"، طراحی و اجرا در پروژه­های زیربنایی، سومین کنفرانس بین المللی مهندسی عمران، معماری و توسعه شهری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، صص.12-1.
 
-                    گزارش عملکرد اداره کل راه وشهرسازی جنوب کرمان (1394)، سایت اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان،جیرفت.، ص.34.
 
-                    گروهGMI6، (1390)، “مجموعه آموزشی تحلیل آماری در تحقیقات پیمایشی با نرم‌افزار SPSS-“PASW نسخه آزمایشی2.
 
 
-                    معین­الدینی، م.ی؛ تاکی، م. و اختیاری، ا.، (1393)، "مروری بر دستورالعمل مدیریت فعالیت­های گشت راهداری"، نخستین همایش سیستم­های حمل و نقل هوشمند جاده­ای، تهران، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده­ای، ص.10.
 
-                    مؤمنی، م. (1393)، “تحلیل های آماری با استفاده از نرم افزار “SPSS، انتشارات کتاب نو، تهران، ص.312.
 
-                    هویدا، م.، (1395)، “راهکار­های افزایش کارایی قانون برگزاری مناقصات در بخش راهداری”، اداره پیمان و رسیدگی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان، ص.15.
-                    Anastasopoulos, P., B. McCullouch, K. Gkritza, F. Mannering, K. Sinh., a. (2010b). “Cost saving analys is of performance-based contracts for highway ma intenance operations.” J. Infrastruct. Syst., 555X.0000012, pp. 251-263.
 
 
-                    Gharaibeh, N.G., Shelton D., Ahmed J., Chowdhyry A., and Krugler P.E. (2011). Development of Performance-based Evaluation Methods and Specifications for Roadside Maintenance. Report No.FHWA/TX-11/0-6387-1. Texas Transportation Institute, the Texas A&M University System College Station, Texas.
 
 
-                    Khabiri,M.M.(2016), Application of Factor Analysis to Determine the Parameters of Planning Work-Zone in the Road Repair and Maintenance, International Journal of Sustainable Construction Engineering & Technology (ISSN: 2180-3242) Vol 7, No 1, 2016, pp.1-10.
 
 
-                    Shrestha, Kishor, (2016),  "Framework of Performance-Based Contracting for Chip Seal and Striping Maintenance Activities" UNLV, Theses, Dissertations, Professional Papers, and Capstones, Paper 2743.
 
 
-                    Stankevich, N, Qureshi, N., Queiroz, C., (2005), Performace – based contracting for preservation and Inproment of Road Assets, transport note, No. TN – 27, The world Bank, Washington D.C., P1-12.