Modeling the Effects of Transportation Sector’s Standardization Expenses on Iran Economic Growth

Document Type : Original Article

Authors

1 Transportation Research Institute, Road, Housing & Urban Development Research Center, Tehran, Iran.

2 Department of Managment, Islamic Azad University, Branch of Central Tehran, Tehran, Iran.

Abstract

As a prerequisite and infrastructure of development, the transportation sector has a basic and
effective role in the productivity of the societies’ potential resources and capabilities; therefore,
identifying the factors that affect its growth will result in the optimum use of these potentials
and the determination of the policies that will enhance its effciency. The objective of this
paper is to analyze the effects of the transportation sector’s standardization Expenses on
Iran economic growth. Accordingly, the required variables have been identifed based on the
exogenous growth literature and experimental studies, the economic model of the effects of
the standardization Expenses on Iran economic growth has been presented, and, fnally, the
desirable model has been estimated using appropriate econometric techniques.
Based on the proposed model, the ratio of the investments to the capital stock has a positive and
meaningful effect on Iran value added growth. Similarly, such other variables as the ratio of the
transportation sector’s standardization Expenses to Iran value added, the economy openness
index, goods/services price index variations, and the degree of the government interventions
have positive and meaningful effects on the growth of this sector; the virtual variables of
the revolution era and the war period have negative effects. According to the fndings of this
research, if the ratio of the transportation sector’s standardization Expenses to Iran value added
is increased by 1%, there will be 0.0039% increase in the growth rate of Iran value added.

Keywords


-    بازدار اردبیلی، پ.، (1390)، "تحلیل نقش R&D بر رشد بخش حمل ونقل کشور با استفاده از الگوهای رشد درونزا و برونزا"، پژوهشنامه حمل ونقل، سال هشتم، شماره 2، تابستان 1390، صص.132-115.
 
-    بیضایی، س. الف.، (1384)، "ارائه مدل­های تعیین عوامل مؤثر بر ارزش افزوده بخش حمل ونقل و تولید ناخالص داخلی کشور"، پژوهشنامه حمل ونقل، سال اول، شماره2، بهار 1384، صص77-65.
-    رضایی ارجرودی، ع.، تسبیحی، آ.، (1386)، " ارائه مدل ارتباطی توسعه حمل و نقل و رشد اقتصادی در ایران بر مبنای الگوی رگرسیون برداری"، فصلنامه پژوهشهای اقتصادی، سال ششم، شماره 2 ، صص.136-125، 1386.
 
-    سایت اینترنتی بانک مرکزی، www.cbi.ir.
 
-    سایت اینترنتی درگاه ملی آمار ایران، www.Sci.org.ir.
 
-    قانون برنامه پنج ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران، (1389­).
 
-    محمودی، ع.، (1376)، "اقتصاد حمل و نقل" ، تهران، نشر اقتصاد نو، ص3.
 
-    معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، (1386)، "قانون بودجه سالهای 86-1381"­، مرکز داده ورزی و اطلاع رسانی.
 
-    مهرابی، م.، (1381)، "سیر تحول اعتبارات پژوهشی در کشور1380-1347"، مرکز تحقیقات علمی کشور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
 
-    وزارت راه­ و ترابری، معاونت آموزش، تحقیقات و فناوری، (1383)، "راهنمای تدوین برنامه استرتژیک تحقیق، توسعه و فناوری".
 
-    یعقوب­زاده خوئی، ا.، (1389)، نقش و اهمیت استانداردها در صنایع غذایی، مجله فناوری و توسعه صنعت بسته بندی، سال ششم، شماره 61، مهرماه 1389­، قابل دسترسی در سایت اینترنتی http://www.persiapack.ir.
 
-    Goo, Youngwan, (2011), "The Effects of the Transportation Costs in R&D Technology Sector on the Endogenous Growth", journal of economic development, Vol. 36.
 
 
-    Haque, M.Emranul, Kim, Dong Heon., (2003), "Public investment in transportation and communication and growth: A dynamic panel approach", Center for growth and business cycle research, school of economic studies, university of Manchester.