Classification of Travel Demand for Air Transport System According to Passengers Demographic Variables by Using Cluster Analysis

Document Type : Original Article

Authors

1 M.Sc. Grad., Civil Engineering Department, Yazd University, Yazd, Iran.

2 Associate Prof., Civil Engineering Department, Yazd University, Yazd, Iran

Abstract

Air transport system has always been noteworthy to all walks of life due to having a high potential in transporting passengers and goods. This topic has got a high importance in developing countries in recent years because of slow growth rate of domestic flights' number of passengers. This research has surveyed recognition of different classes of passengers of air transport system in order to identify passengers' habits of air transport system and leading future services of this system based on characteristics of identified groups and finally new foundation in marketing strategies of air transport system. Therefore, in order to gather the required information, a questionnaire was provided based on seven variables of sex, marital status, number of family members, age, education, occupation and income and was offered to air transport passengers. These variables were examined by cluster analysis and finally groups of passengers were classified into 4 clusters. Results showed that the most important parameter in passengers' motivation for using air transport system is occupation of passengers with the importance amount of 1.0. Furthermore, the largest number of users of air transport system is related to people placed in cluster 2 with 38.1% users which contain married people in the age range 25-36 with monthly salary of higher than average.
 
 

Keywords


 
-     آرامی، ج.، (1390)، "­مدلسازی تقاضای سفر هوایی در ایران"، فصلنامه جاده، دوره 23، شماره67، تابستان1390، ص.1-10.
-     ابراهیم زاده، ع. و سقایی، م. و ایزدفر، الف. و ایزدفر، ن. (1390)، " مدل تحلیلی برنامه ریزی تولید سفر و حمل و نقل هوایی در کشور مطالعه موردی: فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان"، مطالعات و پژوهش­های شهری منطقه ای، سال سوم، شماره 10، پاییز 1390، ص. 81-94.
-     ادریسی، ع. و خاکزاد، ح. (1393)، " مقایسه تفاوت مسافران فرودگاه های بین المللی امام خمینی)ره(  و مهرآباد در انتخاب خطوط هوایی"، دومین کنفرانس بین المللی سازه و معماری و توسعه شهری، زمستان1393 ،ص.1-15.
-     اسلامی، ع. الف.، (1394)، " برآورد تقاضای سفر با تاکس هوایی در ایران"، اولین همایش ملی استفاده از فن آوری ها و تکنولوژی­های نوین طراحی، محاسبه و اجرا، بهار 1394، ص.1-11.
-     جان محمدی، الف. و سرایلو، م.، (1384)، "­تسهیلات مربوط به خطوط هوایی ارزان قیمت"، چهاردهمین کنفرانس دانشجویان مهندسی عمران سراسر کشور­، بهار 1384، ص.1-8.
-     صفارزاده، م. و ذبیحی طاری، م. و شیرازی نیا، الف. (1390)، " تعیین اثر دسترسی به فرودگاهها برتوزیع ترافیک داخلی هوایی در سیستم­های دو فرودگاهی دنیا با استفاده از مدل رگرسیونی"، یازدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک،زمستان1390،ص.1-12.
-     صفارزاده، م. و قربانی، م. (1385)، " مدل تقاضای سفر هوایی بین شهری ایران"، نشریه فنی و مهندسی مدرس، بهار 1385، ص. 1-12.
-     عمل نیک، م. و منشادیان، ح.، (1394)، " ارائه چارچوبی جهت بخش بندی مسافران خطوط هوایی بر مبنای ارزش بالقوه و ارزش دوره عمر آن‌ها"، کنفرانس بین المللی ابزار و تکنیکهای مدیریت، زمستان1394،ص.1-17.
-     نیرومند، ح. ع.، (1379)، "تحلیل آماری چند متغیری کاربردی­"، مشهد:­ انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد،بهمن1393، ص155-156.
-      Abate, M. (2016), “Economic effects of air transport market liberalization in Africa”, Journal of Air Transport Management: Vol. 92, October, pp.326-337.
-      Bieger, T., Wittmer, A. and Laesser, C. (2007), “What is driving the continued growth in demand for air travel ? Customer value of air transport”, Journal of Air Transport Management: Vol. 13, January, pp.31-36.
-      Dae Ko, Y. (2016), “An airline's management strategies in a competitive air transport market” ,Journal of Air Transport Management: Vol. 50, January, pp.53-61.
-      Fu, Q. and Kim, A.M. (2016), “Supply and demand models for exploring relationships between smaller airports and neighboring hub airports in the U.S.” ,Journal of Air Transport Management: Vol. 52, April, pp.67-79.
-      Goedekin,P. (2010), “Assessing and Comparing the Strengths and Weaknesses of Aviation Networks” , Transportation Research Part A: Vol. 45, October, pp.119-125
-      Hakim, M. M. and Merkert, R. (2016), “The causal relationship between air transport and economic growth: Empirical evidence from South Asia”, Journal of Air Transport Management: Vol. 56, October, pp.120-127.
-      Israel, G. (2013), “Determining Sample Size 1”, University of Florida: pp.1-5.
-      Kopsch, F. (2012), “A demand model for domestic air travel in Sweden”, Journal of Air Transport Management: Vol. 20, May, pp.46-48.
-      Lieshout, R., Malighetti, P., Redondi, R. and Burghouwt, G. (2016), “The competitive landscape of air transport in Europe”, Journal of Transport Geography: Vol. 50, January,
pp.68-82.
-      Rolim, P., Bettini, H. and Oliveira A. (2016), “Estimating the impact of airport privatization on airline demand: A regression-based event study”, Journal of Air Transport Management: Vol. 54, July, pp.31-41.
-      Venkatesan, R. (2007), “Cluster analysis for segmentation”, University of Virginia Darden school foundation.
-      Young, C.W. (2016), “Entry effect of low cost carriers on airport pairs demand model using market concentration approach”, Journal of Air Transport Management: Vol. 57, October, pp.291-297.