Evaluation Natural and physical of Urmia City with Purpose Spread Cycling

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant professor, Department of Geography and Urban Planning, University of Maragheh, Iran

2 M.Sc., Grad., Urban Planning, Islamic Azad University, Marand Brench, Iran.

Abstract

Increasing urbanization, the urban population and consequently the growth of traffic and movement of urban residential with motor vehicles in out within the city has created many problems in transport system. Accordingly to reducing traffic, transport and air pollution implemented variety programs and plans. One such program that with implementation practical and correct can be considerably peace return with transportation is humanities transport development (walking- cycling). Research type is practical and research method is descriptive- analytical and data collection done the method documentary and survey. Research purpose is evaluation natural and physical of Urmia city with purpose spread cycling. Research results shows that in cycling routes select in additional physical factors affect topography and climate factors.  According that cycling routes divided with exclusive, semi exclusive and mixed routes. The only in a limited number for the main streets Urmia city (Beheshti, Mafisaheli, Valfajr, Bahonar…) there is the possibility of created cycling.
 
 

Keywords


 
- اسدالهی، ر.، صفار­زاده، م.، ممدوحی، الف.ر.، (1390)، "ارائه الگویی برای طراحی مسیرهای دوچرخه سواری"، پژوهش نامه حمل و نقل، سال هشتم، شماره دوم، تهران.ص.102.
 
- خادم الحسینی، الف.، قائد رحمتی، ص.، قشقایی نژاد ر.، (1389)، "بررسی راهکار کاهش حجم ترافیک شهری به وسیله ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه سواری"، فصلنامه جغرافیایی آمایش، شماره 8، تهران، ص.3.
 
- فتحی، ه.، (1371)، "تاریخچه و مقررات ورزش­ها"، انتشارات مدرسه، ص149.
- ﻣﺮﻛﺰ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت و ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت ﺷﻬﺮﺳﺎزی و ﻣﻌﻤﺎری اﻳـﺮان.(1375). آیین نامه طراحی راههای شهری، بخش مسیرهای دوچرخه، انتشارات وزارت مسکن و شهرسازی.
 
-سازمان مسکن و شهرسازی (1385)، "طرح جامع شهرستان ارومیه"، جلد اول بررسی و شناخت شهر.
 
-شیخ الاسلامی، ع.، (1374)، مطالعات طرح ایجاد شبکه دوچرخه سواری به عنوان یک روش حمل و نقل شهری، پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی عمران راه و ترابری، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران.
 
-قربانی، ر.، (1374)، "ارزیابی طرح جامع ارومیه"، مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری وزارت کشور، نشریه شماره 38، تهران، ص.92.
 
- قریب، ف.، (1383)"امکان سنجی ایجاد مسیرهای پیاده و دوچرخه در محدوده تهران قدیم"، نشریه هنرهای زیبا، شماره 19، ص.20.
 
- محمدزاده، رحمت، سرافروزه، ف.، (1389). "بررسی میزان انطباق شبکه ارتباطی با عوامل افلیمی، نشریه جغرافیا و
برنامه­ریزی، سال 15، شماره 31، دانشگاه تبریز.
 
-     مشهدی­زاده دهاقانی، ن.، (1378)، "تحلیلی از ویژگی­های برنامه­ریزی شهری در ایران"، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ص.431.
 
-مهندسین مشاور گذرراه، (1384)، "تسهیلات دوچرخه سواری، مبانی و معیارهای فنی برنامه­ریزی، طراحی و بهره برداری"، معاونت آموزش سازمان حمل ونقل و ترافیک تهران، ص.54.
 
-همپانژاد، ال.، (1388)، "تحلیلی بر توسعه فیزیکی شهر ارومیه"، پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه­ریزی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد، ص.39.