Assessing the Effect of Using Recycled Asphalt Pavement on the Road Skid Resistance

Authors

1 Assistant Professor, Civil Engineering Department, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran

2 MSc., Grad., Civil Engineering Department, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran

Abstract

Providing sufficient road skid resistance is an important and inevitable measure. The current
study seeks for the technical feasibility for testing the effects of various percentages of
recycled asphalt pavements in macro and micro textures of road surface on the road skid
resistance. In this study, 15 macro texture plus 15 micro texture samples were used
incorporating various contents of recycled asphalt pavements. The British Pendulum was used
as the tool for this end. The resulted values of skid number were analyzed using the t-test
value. In addition, a case study was carried out with 80 percent recycled asphalt pavements.
The resulted t statistics and p-values showed that the composition of 40 percent new hot mixed
asphalt with the 60 percent recycled asphalt pavement with the macro texture would lead into
the highest value of skid number. Referring the current usage of 80 percent recycled asphalt
pavements, it is recommended to use 60 percent contents instead.

Keywords


 
          -احدی، م.ر.، منصورخاکی، ع. نصیراحمدی، ک.،
"­تأثیر بافت درشت روسازی در کنترل لغزندگی و کاهش تصادفات جاد­ه­ای"، مهندسی حمل‌ونقل، سال اول، شماره چهارم­، تابستان1389.
-اکبری، ع.، بیدختی، م.ر.، (1392)­، "­استفاده از مصالح بازیافتی آسفالت rap در لایه اساس روسازی"، اولین کنفرانس ملی زیر ساخت­های حمل‌ونقل، تهران، پژوهشکده حمل‌ونقل، دانشگاه علم و صنعت ایران.
-امیدوار, پیمان و محسن علا، (1390)، "بررسی عملکرد سنگدانه­های بازیافتی ترکیب­شده با مخلوط­های آسفالتی"، اولین کنفرانس ملی عمران و توسعه، رشت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لشت نشا.
-آئین نامه­روسازی راههای ایران؛ 1390؛ سازمان مدیریت و برنامه­ریزی کشور وزارت راه و شهرسازی­، معاونت امور فنی معاونت آموزش، تحقیقات و فناوری دفتر امور فنی­، نشریه 234.
-زیاری، ح.، باباگلی، ر.، قاسمی کلیجی، الف.، و کاشانی نوین، م.، (1394)، "بررسی آزمایشگاهی شیارشدگی مخلوطهای آسفالتی لاستیکی حاوی مصالح خرده آسفالتی RAP"، دهمین کنگره بین المللی مهندسی عمران، تبریز، دانشگاه تبریز دانشکده مهندسی عمران.
-زیاری، ح.، منیری­، ع.، و فاطمی، س.، (۱۳۹۳)، "بررسی استفاده از مواد و مصالح غیر مرسوم در روسازی راه‌ها"، پانزدهمین کنفرانس دانشجویان عمران سراسر کشور، ارومیه، انجمن علمی دانشجویی عمران دانشگاه ارومیه.
-علی‌اکبری بیدختی، م. ر.، (1392)، "استفاده از مصالح بازیافتی آسفالت rap در لایه اساس روسازی، اولین کنفرانس ملی زیر ساختهای حمل‌ونقل"، تهران، پژوهشکده حمل‌ونقل، دانشگاه علم و صنعت ایران.
 
-فخری، م.، و طاری بخش، م.، (1392)، "بررسی تاثیر دانه‌بندی و ایجاد بافت درشت به روش پخش سنگریزه بر مقاومت لغزندگی روسازی‌های بتنی راه". نشریه مهندسی عمران و محیط زیست، شماره43، ص. 79-69.
 
-مشخصات فنی اجرائی بازیافت سرد آسفالت، (1385)، "سازمان مدیریت و برنامه­ریزی کشور وزارت راه و شهرسازی"­، معاونت امور فنی معاونت آموزش، تحقیقات و فناوری دفتر امور فنی­، نشریه 339.
 
-Frigio, E. Pasquini, G. Ferrotti, F. Canestrari. (2013),“Improved durability of recycled porous asphalt”. Construction and Building Materials 48, pp.755–763.
Okafor, F. O., (2010), “Performance of recycled asphalt pavement as coarse aggregate in concrete”. Leonardo Electronic Journal of Practices and Technologies, 17, pp.47-58.
 
-Thakur, J. K., Han, J., Pokharel, S. K., & Parsons, R. L. (2012), “Performance of geocell-reinforced recycled asphalt pavement (RAP) bases over weak subgrade under cyclic plate loading”.­ Geotextiles and Geo membranes, 35, pp.14-24.
 
-Echauz, J.­, Litt.­, B.­, (2002), “prediction of epileptic seizures”. The LANCET Neurology journal , 2002, pp. 22-30.
 
-Yue Huang, Roger N. Bird, Oliver Heidrich. (2007), “A review of the use of recycled solid waste materials in asphalt pavements”. Conservation and Recycling 52, pp.58–73.