Field Study of the Relationship between Water Absorption of Limestone Aggregates and Asphalt Stripping Damage

Authors

1 Assistant Professor , Department of Civil Engineering, Faculty of Engineering, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran

2 Assistant Professor‌, Department of Civil Engineering, Faculty of Engineering, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran.

3 M.Sc., Student, Department of Civil Engineering, Faculty of Engineering, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran.

Abstract

The durability of asphalt pavements against environmental and traffic factors are closely related to the type of consumed materials. Also, adhesion of bitumen to aggregates is also very effective in the quality and durability of the implemented pavement which is related to the characteristics of aggregates such as type, specific gravity and water absorption. If this adhesion is not sufficiently enough, the stripping damage occurs in the manner that causes other failures. In this research, the stripping phenomena two years after operation is compared on the two road pavements implemented with limestone aggregates with different specific gravity and water absorption rates, while the other conditions are similar. The results show that the higher water absorption and lower specific gravity of aggregates increase the stripped aggregates and reduce the durability of asphalt mixture. Due to the huge cost of constructing roads, costs of maintenance and operation should be considered in addition to the cost of materials.
 
 

Keywords


 
 - اسمعیلی، ع.، (1387)، "تاثیر نوع و میزان فیلر برخواص مخلوط­های آسفالتی"، نشریه ژئوتکنیک و مقاومت مصالح، شماره 82 .
 
- جمشیدی، ح. و زمانی فر، ا. و اسماعیلی طاهری، م.، (1389)، "کاربرد انرژی آزاد سطحی برای پیش­بینی پتانسیل زیان رطوبتی مخلوط­های آسفالتی گرم"، پنچمین همایش قیر و آسفالت ایران، موسسه قیر وآسفالت ایران، تهران: 10-11 اسفند.
 
- حسامی، ا. و مهدی زاده، غ. و جعفری حقیقت پور، پ.، (۱۳۹۴)، "بررسی تاثیر افزودنی ضدعریان شدگی و پودرسنگ آهکی برحساسیت رطوبتی آسفالت گرم"، همایش بین المللی معماری عمران وشهرسازی در آغاز هزاره سوم، تهران: ۲ مرداد.
 
- خانی سانیج، ح. و خبیری، م. و اسمعیلی، ر.، (1395)،
"­ارزیابی آزمایشگاهی روشهای مقابله با پدیده عریان شدگی در مخلوط­های آسفالتی گرم" فصل نامه مهندسی حمل و نقل­. سال هفتم شماره 4. ص. 679-688.
 - علی­خانی، ه. و افلاکی، س. و لطیفی نمین، م.، (۱۳۹۴)، "اثر آهک هیدراته و نانوماده ضدعریان شدگی برحساسیت رطوبتی مخلوط آسفالتی گرم"، سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، 8-10 دی.
 
- عموزادعمرانی، م. و رسولی، ر. و حصیرچیان، م.، (۱۳۹۰)، "بررسی پدیده عریان شدگی در مخلوط­های آسفالتی و
روش­های بهبود آن"­، سومین همایش ملی عمران شهری، دانشگاه سنندج، سنندج: 4 آبان.
 
- کاوسی، ا. و عبدی، ع.، (1389)، "بررسی عریان شدگی مصالح سنگی در رویه­های آسفالتی به روش آزمایش سایش"، مجله علمی پژوهشی عمران مدرس، دوره دهم شماره 2،
ص. 123-133.
 
- وزارت راه و شهرسازی (1390)، "آیین نامه روسازی آسفالتی راه های ایران- نشریه شماره 234. تجدیدنظر اول".
 
- Abo-Qudais, S., Al-Shweily, H., (2007), “Effect of antistripping additives on environmental damage of bituminous mixtures”, Journal of Building and Environment, No. 42, pp. 2929 – 2938.
 
- Mehrara, A., Khodaii, A., (2013), “A review of state of the art on stripping phenomenon in asphalt concrete”, Journal of Construction and Building Materials, No.38, p.p. 423–442.
 
- Roque, R.,  Birgisson  B., Drakos,  C., Sholar,  G., (2005), “Guidelines  for use  of  modified binders”. Florida department of Transportation, project number: 4910-4504-964-12.
 
- Vural Kok, B., Yilmaz, M., (2009), “The effects of using lime and styrene–butadiene–styrene on moisture sensitivity resistance of hot mix asphalt”, Journal of Construction and Building Materials, No. 23, pp. 1999–2006.