Strategic Planning In Transport Industry Case Study:Fajr-E-Jahad Internal Transport Company

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor, Department of Industrial Engineering & Management Systems, AmirKabir University of Technology, Tehran, Iran

2 M.Sc., Department of Industrial Engineering & Management Systems, AmirKabir University of Technology, Marketing & project manager at BECG, Tehran, Iran

3 M.Sc., Department of Industrial Engineering & Management Systems, AmirKabir University of Technology, Tehran, Iran

Abstract

Generally companies represent better performance in shadow of strategic management concepts application. MABENA strategic management model is one of the models in field of strategic management. This model is an Almost appropriately hybrid model for Iranian organizations. This study aims to develop strategies (strategic planning) for Fajr-e Jahad internal transport company, based on MABENA model. In this regard, according to the mentioned model primarily the first set of MABENA model (strategic knowledge) was launched after steering committee formation for studies. Then, based on these results, providing direction-making elements was set on the agenda, Based on the strategic studies, key elements and by using IEFE pattern formulation the company’s macro strategy was achieved the company's overall strategy of maintaining and trying to keep  the relative position. According to different approaches macro goals and key strategies were developed for the company and finally strategies were prioritized based on Consulting Group’s view in order to organization mission and vision realization by using QSPM method. These prioritized strategies respectively are: 1. Coordinating with Saba Jahad board of directors, Interior Ministry and Atie-Saba pension fund.  2. Penetration in Domestic (Internal) market based on subsidiaries Saba Jahad, SabaAtie, and in the local level (Middle East).  3. Passing the go-go to prime of the organizational lifecycle (organizing and systematic organization development). 4. Institutionalizing total quality management on corporate activity level.
 
 

Keywords


-ادیزس، ای. (1388)، دوره عمر سازمان (پیدایش و مرگ و میر سازمان­ها)­"، ترجمه کاوه محمد سیروس، چاپ پنجم، تهران،‌ انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
 
-   اعرابی، س.م.، چاوشی، س.ک. (1389)، "سبک کنترل استراتژیک و عملکرد شرکت های هولدینگ"، مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 1.
 
-   الهی، م.، سیروس، ک.م.، (1383)، "­معرفی یک مدل اجرایی برای شناسایی دوره عمر سازمان به روش ادیزس - با رویکرد فازی"، دومین کنفرانس بین المللی مدیریت.
 
-   امینی، محمد تقی، خباز باویل، صمد (1388)، " تدوین استراتژی به روش چارچوب جامع تدوین استراتژی- مطالعه موردی: شرکت سهند خودرو تبریز"، نشریه مدیریت بازرگانی، دوره 1، شماره 2، ص. 17 – 32.
 
-   امینی، م.ت.، مولایی، ن.، ترابی، ح. (1389)، "­طراحی و تدوین استراتژی شرکت حفاری شمال"، فصل نامه علمی- پژوهشی مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، سال چهارم، شماره 12، ص.113-128.
 
-   حسینی نسب، ح.، راشدی، ح. (1388)، "­ارائه رویکرد تلفیقی به منظور افزایش اثربخشی برنامه­ریزی استراتژیک در سازمان­های دولتی (مطالعه موردی در صنایع بهره برداری از گاز طبیعی)­"، چهارمین کنفرانس بین­المللی مدیریت استراتژیک.
 
-   حمل و نقل داخلی جاده­ای فجر جهاد (1389)، "­گزارش هیات مدیره به مجمع عمومی صاحبان سهام"، تهران، ایران.
 
-   خلیلی، م.، افسری، ر. (1393)، "برنامه ریزی استراتژیک سیستم­های حمل و نقل هوشمند (ITS) با استفاده از مدل SWOT (مطالعه موردی: کلانشهر تبریز)"، نخستین همایش سیستم های حمل و نقل هوشمند جاده ای.
 
-   خلیلی شورینی، س.، محمدزاده، س.ع. (1387)،" آسیب شناسی تدوین استراتژی در سازمان های ایرانی"، سومین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک.
-   دیوید، فرد آر.، مدیریت استراتژیک، پارسائیان، علی؛ اعرابی، سیدمحمد، چاپ شانزدهم، تهران، دفتر پژوهش­های فرهنگی، 1389.
-   رضایی ارجودی، عبدالرضا (1383)، " اهمیت و جایگاه صنعت حمل و نقل در ارتقا و شکوفایی اقتصاد کشور"، یازدهمین کنفرانس دانشجویان عمران سراسر کشور.
-   زارع، روح ا...، تیموری اصل، یاسر (1387)، " تدوین برنامه استراتژیک دانشگاه آزاد­اسلامی واحد بیضا"، سومین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک.
-   سیروس، کاوه محمد و همکاران (1386)، " گزارش برنامه ریزی استراتژیک شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی"، شرکت مدیریت و برنامه ریزی صنایع و انرژی مبنا، تهران.
 
-   سیروس، کاوه محمد، صبور طینت، امیرحسین (1387)، "مدل مدیریت استراتژیک مبنا"، تهران، انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
 
-   سیروس، کاوه محمد و همکاران (1389)، " گزارش برنامه ریزی استراتژیک شرکت ملی حفاری ایران"، شرکت مدیریت و برنامه ریزی صنایع و انرژی مبنا، تهران.
 
-   سیروس، کاوه محمد و همکاران (1389)، " گزارش برنامه ریزی استراتژیک شرکت آب و فاضلاب روستایی استان آذربایجان شرقی"، شرکت مدیریت و برنامه­ریزی صنایع و انرژی مبنا، تهران.
 
-   سیروس، ک. م.  (1389)، " گزارش برنامه ریزی استراتژیک سازمان آّب و برق خوزستان"، شرکت مدیریت و برنامه ریزی صنایع و انرژی مبنا، تهران.
 
-   شرکت مدیریت و برنامه­ریزی صنایع و انرژی مبنا، گزارشبرنامه ریزی استراتژیک شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، 1386، تهران.
 
-   شرکت مدیریت و برنامه ریزی صنایع و انرژی مبنا، گزارش برنامه­ریزی استراتژیک شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی.
 
-   صابری حقایق، ر.ع.، عباس زاده، ج.، حسن پور، م.، (1388)، " تدوین برنامه استراتژیک در موسسات آموزش عالی- مطالعه موردی: دانشگاه ازاد اسلامی واحد بندر انزلی"، چهارمین کنفرانس بین­المللی مدیریت استراتژیک.
-   طبیبی، مسعود، فتحیان، محمد (1386)، "برنامه‌ریزی راهبردی توسعه سیستم‌های حمل و نقل هوشمند جاده‌ای کشور"، مجله علمی پژوهشی پژوهشنامه حمل و نقل، دوره 4، شماره 4، ص.291-306.
-   عباسی، م. ع. (1380)، "­خدمات حمل و نقل و نقش عوامل موفقیت در شرکت­های حمل و نقل بین­المللی
جاده­ای کالاً، مدیرساز، سال چهارم، شماره­ی 1 و 2،
ص. 74-88.
 
-   علی احمدی، ع.ل.، تاج الدین، ای.، فتح ا...، م. (1389)، "نگرشی جامع بر مدیریت استراتژیک"، چاپ سیزدهم، تهران، تولید دانش.
 
-   غفاریان، ‌وفا، علی احمدی، علیرضا (1381)، "­بررسی علل شکست برنامه­ریزی­های استراتژیک­"، مدرس، دوره­ی 6، شماره 3.
 
-   فردانی، س.، حشمت نژاد، م.، روفیگری حقیقت، ع.، (1389)،­­ "­فرآیند برنامه­ریزی استراتژیک در شهرداری اصفهان"، پنجمین کنفرانس بین المملی مدیریت استراتژیک.
 
-   کردنائیج، الف. الف.، آذر، ع.، نیاکان لاهیجی، ن.، (1389)، "تدوین استراتژی اثربخش سازمانی در بخش دولتی (مطالعه موردی: گمرک جمهوری اسلامی ایران)"، فصلنامه
پژوهش­های اقتصادی، سال دهم، شماره دوم،
ص. 91-114.
 
-   لشکربلوکی، م.، (1390)، "­جاری سازی استراتژی (راهنمای گام­به­گام پیاده سازی استراتژی در عمل)­"، تهران، انتشارات آریانا قلم.
 
-   منوریان، ع.، رحمانی یوشانلویی، ح.، و شهبازنژاد، ح.ر.، (1389)، "شناسایی عوامل کلیدی موفقیت پیاده سازی برنامه‌های استراتژیک سازمانی در عصر دانایی محوری"، پنجمین کنفرانس بین­المللی مدیریت استراتژیک.
 
-   مینتزبرگ، ه.، آلستراند، ب.، لمپل، ژ.، (1388)، "جنگل استراتژی"، احمدپور­داریانی، م.، چاپ دوم، تهران، جاجرمی.
 
-   Ackermann, Fran, Eden, Colin (2011), "Strategic Management of Stakeholders: Theory and Practice, Long Range Planning", 44, pp.179-196.
 
-   Cyrus, K.M., Seifi, Abbas, Moattarm, hosseini, S.M. (2006),”­Strategic Plans Road Map for Iranian Companies”, Amirkabir Journal of Science and Technology.
 
-   Cyrus, K.M.­, Sanagoo, Shadi (2011)­, "Mabena Strategic Management Model for Local Companies",World Academy of Science, Engineering and Technology, vol. 81, No.­,pp.­, 2011-09-23.
 
-   David, Meredith E., David, Forest R., David Fred R. (2009), “The Quantitative strategic planning matrix (QSPM) applied to a retail computer store", The Coastal Business Journal, volume 8, No. 1, pp.42-52.
 
-   Hopkins, Harold (2008)," Applying Michael Porter’s extended rivalry model to the robotics industry", Industrial Robot: An International Journal, 35/5, pp.397-399.
 
-   Mullins, L. (1999)," Management and Organizational Behavior", Prentice-Hall, p.130
 
-   Rockhart, John F.(1979) "Chief Executives Define Their Own Data Needs."Harvard Business Review 57, 2.
 
-   Rockhart, John F. & Bullen, Christine V. (1981)"A Primer on Critical Success Factors". Cambridge, MA: Center for Information Systems Research, Massachusetts Institute of Technology.
 
-   Rockart, John F. (1986), "A Primer on Critical Success Factors" published in The Rise of Managerial Computing: The Best of the Center for Information Systems Research, edited with Christine V. Bullen. (Homewood, IL: Dow Jones-Irwin), 1981, OR, McGraw-Hill School Education Group.