Model for Determining Minimum Distance Legibility of Guide Signs Based On Volume of Information

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor, Department of Civil Engineering, Babol Noshirvani University of Technology, Iran

2 Professor, Department of Civil & Environmental Engineering, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

3 Assistant Professor, Department of Civil & Environmental Engineering, Tarbiat Modares University, Iran

4 M.Sc., Grad., Department of Civil Engineering, Babol Noshirvani University Of Technology, Iran

Abstract

With the increasing population and with the increasing demand for transport, State Highway Network developed, and traffic equipment for increase their safety in more feel. One of the most important equipment that related to road safety is guide signs. So For this purpose, the guide signs must have the best performance. Therefore , To assess legibility of
guide signs, in this study , after designed two series of Guide Signs ; that the first series and a second series consists of 21 signs and 28 signs were ; By using software DMDX , with regard to conditions , Perception-Reaction Time (PRT) of Reading Signs Registered by users and saved in the system . Finally, with regard to restrictions on the viewing angle
and the factors affecting it, the final model is the minimum distance legibility of guide signs is based on the volume of information presented.

Keywords


- اتقائی کردکلائی کردکلائی­، م.محمد ­، (1394) ، "ارزیابی قابلیت خوانایی تابلوهای راهنمای مسیر" ، پایان پایان­نامه کارشناسی ارشد ارشد،؛ دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل.
 
-     -آیین آیین­نامه ایمنی راهها (نشریه شماره 267) ، (1393) ، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور
آیین نامه "طرح هندسی راه­های ایران" (نشریه شماره 415) )­، (1391) ، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور.
 
- حسامی حسامی­، سعید س؛ .، صفارزاده صفارزاده­، محمود م؛ اتقائی ­، محمد م.، (1394) ، "بررسی تاثیر نقوش جایگزین کلمات در تابلوهای راهنمای مسیر بر قابلیت خوانایی" ، پانزدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک ترافیک­، تهران.
 
-سلیمانی سلیمانی­کرمانی کرمانی­، محمد رضام.ر.، ؛ صفارزاده ­، محمود ؛م نوروزی نوروزی­، آرش آرش­، (1387) ، "بررسی قابلیت خوانایی تابلوهای اطلاع رسانی جاده جاده­ها با روش مدل سازی" "­، فصلنامه مطالعات مدیریت ترافیک ترافیک­، سال سوم ، شماره 11.
 
- شرکت مهندسین مشاور راهان پویش پویش­، (1390) ، "مقایسه میدانی عملکرد 5 قلم پیشنهادی برای تابلوهای اطلاعاتی و تعیین قلم برتر" ، تهران.
 
-عظیمی تبریزی تبریزی­، مهدی م، (1385) ، "آیین نصب تابلوهای علائم عمودی (کلیات)" )"­، انتشارات عرف ایران ایران­، تهران.
 
-فتحیان دستگردی دستگردی­، فرزانه ف.­، (1387) ، " ارایه راهکارهایی جهت بهبود کیفیت نوشتاری تابلو های اطلاعاتی راه راه­ها با توجه به سرعت و زاویه دید" ، پایان­نامه کارشناسی ارشد ارشد،؛ دانشگاه علم و صنعت ایران.
 
-مومنی مومنی­، منصور و فعال قیومی قیومی­، علی ع.­، (1391) ، "تحلیل تحلیل­های آماری با استفاده از SPSS" ، انتشارات مولف ، تهران.
 
-نیرومند ، ح.ع.،سنعلی (مترجم) ، (1384) ، الگوهای خطی تعمیم یافته با کاربردهای آن در علوم و مهندسی مهندسی­، نوشته ریموند میزر.اچ اچ­، کونتگمری داگلاس داگلاس­. سی و وینینگ جی. جنوفری جنوفری­، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد مشهد­، مشهد.
 
-Federal Highway Administration (DHWA), , (2009) . , “Manual on Uniform Traffic Control Devices Forfor Streets and Highways (MUTCD)”, U.S. Department of Transportation ,Transportation, Washington ,Washington, D.C.
 
-FU FU­, Q. , WU WU­, Ch. , LV LV­, N. , (2013) , “Study on the Reaction Time for Road Traffic Signs Information Volume” , International Conference on Transportation Information and Safety (ICTIS) (ASCE) , P.P.pp. 1535-1543.
 
-Helmut T.Z. , (1995) , “Traffic Sign Reading Distances and times during Night Driving” , Transportation Research Record 1495 , TRB National Research Council , Washington D.C.
 
-Helmut T.Z. , Andrew ,Andrew, R. ,., (2003) , “Driver Eye Scanning Behavior While Viewing Ground-Mounted Diagrammatic Guide Signs Before Entrance Ramp at Night” , 82nd Annual Meeting of the Transportation Research Board , Washington D.C.
 
-Highway Safety Manual (HSM) (1st Edition) , (2010).
 
-Paniati Paniati­, J., F. , (1988) , “legibility and comprehentioncomprehension of traffic sign symbols” , Proceeding of the human factors society-32th Annual Meeting.
 
-Sakol Sakol­, T. , Tawatchai Tawatchai­, L. , (2003) , “Dynamic Legibility of Strandard Thai Fonts on Traffic Highway Sign” , Journal of the Asian Design International Conference.
 
 
-Shinar Shinar­, D. , Vogelzang Vogelzang­, M. , (2013) , “Comprehension of traffic signs with symbolic versus text displays’ displays’­, Journal of Transportation Research Part F (Elsevier) , P.P.pp. 72-82.
 
-“United Nations Economic and Social Council ,Council”, (1968) , Vienna Convention on Road Sign and Signals , Technical Report United Nations Economic and Social Council.
 
-YANG YANG­, M. , WU WU­, L. , TANG TANG­, Ch. ,(2012), , “Study Of Influence Of Foreign Characters In Guide Signs On Legibility” , Journal of Highway and Transportation Research and Development (ASCE) , Vol.6 , No. 2.