Evaluation of the Results of Indirect Tensile Tests of Warm Mix Asphalts Using ABAQUS Software

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor, Department of Civil Engineering, Ahar Branch, Islamic Azad University, Ahar, Iran

2 M.Sc., Grad., Department of Civil Engineering, Ahar Branch, Islamic Azad University, Ahar, Iran

Abstract

The results of indirect tensile strength tests may provide good information about the performance of asphalt mixtures. This performance can be analyzed using finite element software, as well.In the present study, the indirect tensile test on specimens of asphalt mixtures with viscoelastic properties were modeled using ABAQUS software and the results of modeling were compared with the laboratory results. For experimental modeling, seven asphalt mixtures samples were modeled in the bold and deformable form. Loading strips with regard to the fact that they have a higher hardness than the asphalt mixtures samples were modeled as steel material in the rigid form. Applied load was transferred in an interaction manner between the surface of loaded bars and the samples. The values of resilient modulus were obtained by testing of asphalt mixtures in an indirect tensile strength test apparatus. Prony series coefficients were selected to define the viscoelastic behavior of asphalt mixtures and they were determined using Design Expert software and RSM method. Then, the vertical deformation results from modeling were compared with experimental results. The comparison showed that there was a significant relationship between the experimental results and modeling results.
 
 
 

Keywords


-جبروتی، ع و غفرانی، ع. (1394). "معرفی روش شناسی سطح پاسخ (Response Surface Methodology)"، چهارمین همایش ملی فن آوری های نوین شیمی و مهندسی شیمی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان، خراسان رضوی، آذر ۱۳۹۴، ص. 1-11.
-حقیقی، ف، کریمی، ش، سجادی، ز و طالب پور، ز. (1392)،" آشنایی با نرم افزارهای کاربردی در علم شیمی"، هشتمین سمینار آموزش شیمی ایران، دانشکده شیمی دانشگاه سمنان، شهریور 1392، ص. 1-19.
-خانی، ع.، و گلی، ا.، (1395)، "مدلسازی رفتار آسفالت در شرایط الاستیک و ویسکوالاستیک تحت تحلیل دینامیکی"، دومین کنفرانس بین المللی دستاوردهای نوین پژوهشی در عمران، معماری و مدیریت شهری، تهران، دانشگاه جامع علمی کاربردی، اردیبهشت 1395، ص. 1-5.
-رهروی، ع.، و صفدری، الف.، (1390)،" شبیه­سازی مواد ویسکوالاستیک در نرم­افزار ABAQUS، نوزدهمین همایش سالانه مهندسی مکانیک ایران"، دانشگاه بیرجند، بیرجند، اردیبهشت 1390، ص. 1-4.
-طباطبائی، ع، اعرابی، س.، و خالدی، س.، (1393).
"­تحلیل ویسکوالاستیک اثر سرعت وسایل نقلیه بر پاسخ مخلوط آسفالتی گرم تحت بارکذاری تکراری به روش المان محدود"، دومین کنگره بین المللی سازه، معماری و توسعه شهری، دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی سازه، معماری و توسعه شهری، تبریز، آذر ، ص. 1-4.
-عربانی، م.، و فردوسی، ب.،(۱۳۸۵)،" ارزیابی آزمایش خمش نیم دایره به عنوان روشی جدید برای تعیین مقاومت کششی بتن آسفالتی"، هفتمین کنگره بین المللی مهندسی عمران، تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده عمران،
18-20 اردیبهشت 1385، ص. 1-8..
-غنی زاده، ع.، و فخری، م.، (1392)،" تاثیر پارامتر های پالس بارگذاری بر مدول برجهندگی مخلوط های آسفالتی با استفاده از نظریه ویسکوالاستیک"، مهندسی حمل و نقل، سال پنجم، شماره اول، پاییز، ص. 1-12.
-منصوریان، الف. و عامری، م.، (۱۳۸۵)،" بررسی اثر روش تراکم بر مقاومت کششی، مدول برجهندگی و عمر خستگی نمونه­های آسفالتی با استفاده از آزمایش کشش غیر مستقیم"، هفتمین کنگره بین­المللی مهندسی عمران، تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده عمران، اردیبهشت 1385، ص.1-3.
-یوسف دوست، س.، فرزانه، الف.، اسماعیلی، ع. و احمدی، الف. (1390)،"­بررسی آزمایشگاهی مدول برجهندگی، مقاومت کششی غیر­مستقیم و فشار تک محوری مخلوط­های آسفالت بازیافت شده با استفاده از کف قیر"، نشریه مهندسی عمران و نقشه برداری، دانشکده فنی، دوره 45، شماره7، اسفند ماه، ص. 4- 6.
-Hamzah, M.O., Golchin, B., Jamshidi, A. and Chailleux, E. (2015) “Evaluation of Rediset for use in warm-mix asphalt: a review of the literatures”, International Journal of Pavement Engineering, Vol. 16, pp. 809-831.
 
-Meyers, A.M. and Chawla, K.L. (2009) "Mechanical Behavior ofMaterials", 2th Edition, Cambridge University Press.