Economic Factors Affecting the Light-Rail Transit (Kermanshah Case Study)

Authors

1 Assistant, Department of Engineering, Payame Noor University, Tehran, Iran

2 M.Sc., Department of Civei Engineering PayameNoor University, Tehran, Iran

Abstract

Metropolises of the best and cost effective to reduce emissions are to reduce consumption of fossil fuels. For this purpose, the use of electric rail fleet in the city unfolds. Now, gases emitted from cars and fossil fuels, as well as regional dust has caused major poles of Kermanshah from agriculture, industry and services, not only in the country but in the world of visual pollution of the cities considered highly polluted. The aim of this study was to determine the factors affecting the economic justification is light-rail Kermanshah. The research, engineering economics analysis after determining the costs of construction and operation as well as an accurate estimate of all income slightly, Economic Analysis has been the subject of research. The study tracks are: right teacher (north of) the right to liberty and the right to freedom of Ferdowsi Square (downtown). The results show that the methods of engineering economics, including methods of net present value scheme, the ratio of benefits to costs, internal rate of return and value added economic and positive of all parameters and also due to reduced consumption of fossil fuels, reduce travel time, reduce accidents and environmental conservation Kermanshah light-rail project is economically justified. The results of studies conducted in this study may help in other metropolises in Iran for Urban rail transit system to be used.
 
 
 
 

Keywords


- آیتی، الف.، باقری، م.، (1394)، "روش پوششی برای مسیریابی بهینه قطار سبک شهری"، پژوهشنامه حمل‌ونقل، سال سوم، شماره اول.
 
-پورتیموری، م.، (1390)، "بررسی نقش توسعه حمل و نقل همگانی در کاهش مصرف سوخت: مورد مطالعه تهران"، مطالعات مدیریت ترافیک­، ش 20­.
 
- حسینی، س.م.، راستیان تهرانی، الف.، (1390)، "مدل ارزیابی فنی و اقتصادی عملکرد سیستم های اتوبوستندرو و قطار سبک شهری در کلان شهرهای ایران (مطالعه موردی: تهران) "، دهمین کنفرانس بین االمللی مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک تهران - سازمان حمل‌ونقل و ترافیک تهران، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران.
 
- حجازی، س.ج.، و اورک، الف.، (1395)، "روش‌های انتخاب سیستم‌های ریلی مناسب (مونوریل، قطار سبک شهری، مترو و تراموا)"، پانزدهمین کنفرانس دانشجویان عمران سراسر کشور، ارومیه، انجمن علمی دانشجویی عمران دانشگاه ارومیه.
 
- خاکساری، ع.، موسوی، م. ح.، محمود­زاده و عبدالرضا رضایی ارج رودی، ع.ر.، (1390)، "برآورد قیمت سایه‌ای آلاینده‌های زیست‌محیطی ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی در بخش حمل‌ونقل"، مجموعه مقالات همایش ابعاد اقتصادی حمل‌ونقل شهری، پژوهشگاه نیرو، تهران.
- رضازاده، ر. رادمند، م.، و آهی، پ.، (1395)،"­تاثیر شبکه مترو بر ساختار توسعه شهری در شهر تورنتو"، فصلنامه ساخت شهر، شماره 7، ص. 26-36.
 
- سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت (1389)، "طرح جامع ارزیابی خسارت وارده بر سلامتی حاصل از آلودگی هوای تهران"، دانشکده بهداشت دانشگاه تهران.
 
-سیفی پور، ر.، امینی، و افروز، ف.، (1391)، "تاثیرات افزایش قیمت سوخت بر تقاضای باری ریلی و سهم آن در حمل و نقل زمینی"، فصل نامه مهندسی حمل و نقل، سال سوم، شماره چهارم.
 
- عباس زادگان، م.، رضازاده، ر.، و محمدی، م.، (1394)، "بررسی مفهوم توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی و جایگاه قطار شهری تهران در آن، فصلنامه علمی پژوهشی باغ نظر"، مرکز پژوهشی هنر، معماری و شهرسازی نظر شماره هفده، سال هشتم.
 
- کاکاوند، الف.، (1394)، "اثرات متقابل سیاست‌های حمل و.نقل در اقتصادی شهری"، کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین.
 
-نورالهی، ح.، برکپور، ن.، (1394)، "ارزیابی آثار احداث سیستم ریلی درون شهری بر کیفیت محیط شهری مطالعه موردی: خط یک قطار شهری مشهد"، فصلنامه مهندسی حمل‌ونقل، دوره: 5، شماره: 3.
 
- مطالعات جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر کرمانشاه، (1384)، "آمار گزارش مقایسه و ارزیابی گزینه‌های نهایی برای سال 1400.
 
- مشاور مترا، (­1388)، "گزارش‌های مطالعات مقدماتی خط یک قطار شهری کرمانشاه".
 
- مهاجری برج قلعه، ر.، نصرتی، س.ع.ر.­، (۱۳93)، "بررسی و ارزیابی اقتصادی قطار سبک شهری"، دومین کنفرانس بین‌المللی پیشرفت‌های اخیر در مهندسی راه‌آهن، تهران، دانشگاه علم و صنعت ایران.
 
- نعمت زاده، الف.، (1394)، "مقدمه‌ای بر شناخت قطار سبک شهری"، مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری وزارت کشور
 
-Brand, D., Kiefer, M.R., Parody, T.E., and Mehndireatta, Sh.R. (2010), "Application of benefit – cost analysis to the proposed California high-speed rail system", Transportation Research Record, 1742, 11P.
 
-Douglas, Gordon (2010), "Rail transit identification and neighborhood identity. Exploring the potential for ‘community-supportive transit", Journal of Urban Design, Vol. 15. No. 2, pp.175–193.
 
-Dziauddin, M.F., (2014), “Measuring the effects of the light rail transit system on house prices in the Klang Valley, Malaysia”, Newcastle Universit.
 
-Elyasi, M.R., Faezi, S.F., Haghsheno-Sabet, M., Mazaheri, M. (2017), “An ANP-based Model for Location of Fixed Speed Cameras,   International Journal of Transportation Engineering, Vol.5, No.1.
 
-Litman, T. (2004), "Comprehensive evaluation of rail transit benefits", Victoria Transport Policy Institute, Canada.
 
-Pak, P.S., Tsuji , K. and Suzuki,Y. (2015), “Comprehensive Evaluuation of New Urban Transportation Systems by AHP”, INT.J. Systems SCI., Vol.1 8, NO. 6.
 
-Topalovic, P. (2012), "Light rail transit in Hamilton: health, environmental and economic impact analysis, Social Indicators Research Journal", volume108, pp. 329-350.
 
-Weihua,Z., Huapu, L., Zhijun, G. and Qiang, L., (2015), Study on Method Evaluation Bus Rapid Transit (BRT) Scheme, Proceeding of the Eastern Asia Society for Transportation.