The Ranking of Factors Effective on the Demand for Air Travel from Iran Air in the Short‌ Run and Long Run (ARDL Approach)

Authors

1 Assistant Professor, Management & Economics Faculty‌, Islamic Azad University, Science and Research Branch‌, Tehran, Iran

2 M.Sc., Grad., Management & Economics Faculty‌, Islamic Azad University, Science and Research,Tehran, Iran

Abstract

In the present article, with respect to the ranking of factors affecting the demand for air travel from Iran Air, using Autoregressive Distributed Lag (ARDL), in the study of time series data and demand structure from Air Iran Air Company؛ Firstly, in relation to the price in the variety of domestic and international routes, secondly, considering Tehran as the initial point of travel and the Rial being the currency in the international estimation&  Thirdly, on the basis of gross domestic product (GDP) to the fixed amount of 1997 and the current rate of the dollar, the average price of domestic and international routes and population (Iran and the world) in expressing the independent variables of the two models and the existence of DU variables in both models (domestic and international) Which attempts to express the estimation of the dependent variable of the traveler (domestic and international) on the importance of income and population elasticity, respectively, in the average of flight seasons and economy flight class in the domestic model and economics and business in the international model and in line with the effects of exchange rate fluctuations in the dollar rate is inside the model and the competitive substitutes of the present industry (Iran Air Company)and Undoubtedly, attempts have been made to highlight the problems that have been identified in the Middle East and world regional economies in the studies of the IATA Aeronautics Society, with a distinctly different political and competitive atmosphere that has dominated the company's sanctions years in describing the decline in passenger demand and corporate income pressures.
 
 

Keywords


- اطلاعات آماری حمل و نقل مسافر هوایی ایران ایر واحد MIS بخش برنامه ریزی  و خدمات مدیریت شرکت هواپیمایی ایران ایر، (1370-1394).
 
- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بانک اطلاعات سری زمانی اقتصادی ، نشریات و پژوهشهای اقتصادی و آمارهای اقتصادی . www.tsd.cbi.ir.
 
- حیدری، ر.، آرام بن، ج.، سید هادوی، م. و امیرخانی، الف.، "تخمین پارامتر و انتخاب الگوی مناسب برای مدل‌های سری زمانی تقاضای سفر هوایی"، (دهمین کنفرانس صنایع دانشگاه تهران، 7 و8 بهمن 1392)­­.
 
- خیرخواهان، ج.، اسعدی سامانی، م.، غنی نژاد، م.،کرمانی، م. و عابدزاده، ع .،  (1393)، "پایگاه خبری و تحلیلی دنیای سفر"،  انجمن شرکت­های هواپیمایی ایران، در رابطه با توسعه ناوگان هوایی و آزادسازی نرخ بلیط هوایی.
 
- سازمان هواپیمایی کشوری "سالنامه‌های 1370 تا 1385" آمار حمل و نقل هوایی کشور، انتشارات سازمان هواپیمایی.
 
- سازمان هواپیمایی کشوری، (1386 - 1394)، "آمارهای ارائه شده  www.cao.ir. بخش داده­ها و اطلاعات آماری سایت هواپیمایی کشوری.
 
- سایت بانک جهانی WDI، آمارهای هوایی، جمعیت و اقتصادی بانک جهانی­.
 
- سید کفائی، م. و کبیری راد، س­.، (شهریور 1377)، "برآورد تابع تقاضای حمل و نقل هوایی مسافر در پروازهای داخلی یکسر تهران ".
 
- سیدشیرین‌بخش، ش.، جعفری صمیمی­، الف.، سیدنجیبی­، ح.، (1377)، "بررسی عوامل مؤثر بر تقاضا برای مسافرت‌های هوایی و برآورد تابع تقاضای آن­"­.
 
- ضرابی، الف، محمدی، ج.، و سقایی، م، (1388­)،
"چالش­های صنعت حمل و نقل هوایی ایران (­مطالعه موردی ترافیک هوایی اصفهان)­"، گروه جغرافیای دانشگاه اصفهان، ص.20.
 
- محمدی، ت­.، جهانگرد، الف.، و علی آبادی، م­.، (1390)­، "بررسی عوامل مؤثر بر تقاضای مسافرت هوایی بین المللی از ایران مطالعه موردی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما)".
 
- مرکز آمار ایران، (1393)،  اطلاعات سری زمانی و بخش حسابهای ملی.
 
- نریمانی، الف.، (1390)،" اقتصاد سنجی کاربردی"، انتشارات ناقوس.
 
-“Exchange rates and aviation”­: IATA report.pages: pp.5.
 
-(2015), “Federal Aviation Adminstration, FAA. Aerospace forecast”. pp. 134.
 
-BCG/FOCUS: (2006), “Underestanding the demand for air travel: How to compete more effectively” .meeting the new challenges of the airline industry.
 
-BRIDA, G ., LANZILOTTA, B­., BRINDIS, M. & RODRIGUES, S. (2014),
“­Long- run relationship between economic growth and passenger air transport in mexico”.pp.16.
 
- O. Ba, A., Y. Abed, S. & M. Jasimuddin, J.
(2000), “­The determinants of domestic air travel demand in the kingdom of Saudi Arabi”, journal of air transportation world wide. KingAbdulaziz University, Aviation Institute, University of Nebraska at Omaha.
 
-ERRAITAB, E., HEFNAOUI, A & MOUTMIHI, M., (2016), “­A Cointegration analysis of air travel demand : The case of international air travel demand between Marocco and European union” ,  Hassan II university , factulty of Economic , legal and social, pp.104-120.
 
-Hamidi, N., Rezaii  Niareki, F. & Madrekian, H., “Study of the effective factors influencing the decision – making process of Iranian air travelers in their choice of airline for domestic flights”, department of management, Islamic azad university Qazvin branch, iran . Technical journal of engineering and applied science .www.tjeas.com. )2013(, Tjeas journal-2013-s/3792-3798, (in persian).
 
-IATA: (2015), “Air passenger forecast shows dip in long-term demand”.
 
 -IATA: (2015), “Demand for Air travel in 2015 surges to strongest result in five years
(4 february 2016)”:IATA press release No:4.
 
-IATA: (2009), “Economic Briefing Air Freight Timely”. indicator of economic turning point.
 
-IATA: OXLEY, D., CHAITAN, J., (2013),
“­Chapter 1.4: Global Air passenger markets: Riding out periods of Turbulence” .International Air Transport Association­.
 
-JUNGHO, B. (2013), “Proceedings of the 54th annual transportation” research forum., www.trforum.org.wookchi jun. university of Hawaii monoa, university of Alaska Fairbanks. Pp. 9.
 
-KOPSCH, F., (2015), “A Demand model for domestic air travel in Sweden”, KTH- Royal institute of technology CTS- CENTRE for transport studies, pp. 19.
 
- Mousavi, S. M. H. &Iran Nejad, Parvizi, M., Tehran, (2015), “Iran International Research Journal Of Management Science”., REVIEW ARTICLE: “Investigating factors affecting on market share of air passenger in air paths and presenting amodel of  case study in iran airline passenger companies”. department of management and economics, science and research branch, islamic azad university . vol, 3(2), pp.35-42.
 
- Prepared For IATA. Prepared by Intervistas consulting inc, (2007), “Estimating Air Travel Demand Elasticities” , final report. Strategic Transportation and tourism solutions.pp.58.
 
-Smyth, M., Pearce, B. “in Travel demand”, IATA .
 
-Solomon, T., (­2014), “Multivariate time series Analysis of Ethiopian international air travel demand”, addis ababa university graduate studies programme department of statistics.
 
-Visit www.national archives gov.uk/open government-licence/“ Re-estimating the national air passenger demand model”, (2011), university of westminister .