مروری بر اقدامات ایمنی جهت کاهش تصادفات مربوط به وسایل نقلیه سنگین

نویسندگان

1 استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشکده فنی، دانشگاه تهران، ایران

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد، مدیر پل و بزرگراه سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، ایران

چکیده

وسایل نقلیه سنگین ویژگی‌های فیزیکی و عملکردی متفاوتی در مقایسه با وسایل نقلیه سبک دارند. متوسط میزان مسافت طی شده توسط این وسایل در مقایسه با خودروهای سواری بیشتر است. رانندگان این نوع وسایل نقلیه معمولا از تبحر و تجربه بیشتری برخوردار بوده لیکن بیشتر در معرض خستگی می‌باشند. به‌علاوه قدرت مانور، شتاب و ترمزگیری این وسایل کمتر است. لذا ممکن است طرحی که برای عموم خودروها (سبک) مناسب باشد برای این گروه مناسب نبوده و آن‌ها را دچار مشکل و حادثه نماید. از سوی دیگر احتمال خطای سایر رانندگان در برابر خوردروهای سنگین زیاد است زیرا آن‌ها شناخت کاملی از قابلیت‌ها و محدودیت‌های خودروهای سنگین نداشته و از آن‌ها انتظاری مشابه با خودروی خود دارند. نتیجه آن است سهم تصادفات وسایل نقلیه سنگین در مقایسه با وسایل نقلیه سبک بیشتر بوده و با توجه به مشخصات فیزیکی این وسایل درصد قابل توجهی از تصادفات فوتی و جرحی می‌باشند.  نکته قابل توجه آن‌که بیشتر حادثه‌دیدگان مربوط به سایر خودروها می‌باشد. با این توضیحات اهمیت پرداختن به مقوله ایمنی و کاهش تصادفات وسایل نقلیه سنگین بیش از پیش آشکار می‌گردد. این مقاله به جمع بندی و ارائه اقداماتی پرداخته که منجر به ارتقای ایمنی و کاهش تصادفات این گروه خاص وسایل نقلیه می‌گردد.
 
 
 

کلیدواژه‌ها


-"آیین‌نامه طرح هندسی راه‌های ایران"­، (1391)، نشریه 415، معاونت برنامه­ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور ، معاونت نظارت راهبردی، امور نظام فنی.

 

-Blower, D.  (1999), “The Relative Contribution of Truck Drivers and Passenger-Vehicle Drivers to Truck/Passenger-Vehicle Traffic Crashes.” UMTRI Research Review, Michigan University Transportation Research Institute, Ann Arbor, MI. Vol. 30, No. 2,
pp.­1–15, Apr–June.

 

-Blower, D. (2002), “Vehicle Condition and Heavy Truck Accident Involvement.” Proceedings of the International Truck & Bus Safety & Policy Symposium, Center for Transportation Research, University of Tennessee, and National Safety Council, Knoxville, TN, pp. 311–322.

 

-Bushman, R., and Lindsay, C.  (2002), “Improving Safety with Dynamic Warning Systems.” Proceedings of the International Truck & Bus Safety & Policy Symposium, Center for Transportation Research, University of Tennessee, and National Safety Council, Knoxville, TN, pp. 451–459.

 

-Chatterjee, A., and Wegmann, F. J. (2000), “Overnight Truck Parking Along Tennessee’s Interstate Highways and Test Areas.” Transportation Research Record 1734, Transportation Research Board, Washington, DC, pp. 64–68.

 

-Chen, K. J., Pecheux, K. K., Farbry, J. Jr., and Fleger, S. A.  (2002), “Commercial Vehicle Driver Survey: Assessment of Parking Needs and Preferences. Federal Highway Administration. Final Report No. FHWA-RD-01-160.

 

-Craft, R., and Blower, D. (2003), “The Large Truck Crash Causation Study.” Presentation to the American Trucking Associations, September.

 

-Federal Highway Administration (FHWA),

(1999a), “Commercial Driver’s License Effectiveness Study. Washington, DC.

 

-Federal Highway Administration (FHWA). (1999b),”Highway Statistics 1998. FHWA-PL-99-017, November.

 

-Federal Motor Carrier Safety Administration (FMCSA), (2003), “Large Truck Crash Facts 2001, FMCSA-RI-02-011. Washington DC.

 

-Fitzpatrick, K., Carlson, P., Brewer, M. A., Wooldridge, M. D., and Miaou, S.-P., (2003), “NCHRP Report 504: Design Speed”, Operating Speed, and Posted Speed Practices. Transportation Research Board.

 

-Fleger, S. A., Haas, R. P., Trombly, J. W., Cross, R. H. III, Noltenius, J. E., Pecheux, K. K., and Chen, K. J.  (2002), “Study of the Adequacy of Commercial Truck Parking Facilities—Technical Report”. FHWA Report No. FHWA-RD-01-158.

 

-Garber, N. J., Miller, J. S., Yuan, B., and Sun, X. (2003), “Safety Effects of Differential Speed Limits on Rural Interstate Highways.” Transportation Research Record 1830, Transportation Research Board of the National Academies.

 

-Hamilton, P. (1999), “Rest Area Forum: Summary of Proceedings, Federal Highway Administration Report No. FHWA-RD-00-034, December.

 

-Harwood, D. W., Potts, I. B., Torbic, D. J., and Glauz, W. D.  (2003a), “CTSSP Synthesis of Safety Practice 3: Highway/Heavy Vehicle Interaction. Transportation Research Board.

 

-Harwood, D. W., Torbic, D. J., Richard, K. R., Glauz, W. D., and Elefteriadou, L.  (2003b), NCHRP Report 505: Review of Truck Characteristics as Factors in Roadway Design. Transportation Research Board of the National Academies.

 

-Knipling, R. R., Hickman, J. S., and Bergoffen, G. (2003), “CTBSSP Synthesis of Safety Practice 1: Effective Commercial Truck and Bus Safety Management Techniques”. Transportation Research Board.

 

 

-Kostyniuk, L. P., Streff, F. M., and Zakrajsek, J.  (2002), “Identifying Unsafe Driver Actions that Lead to Fatal Car-Truck Crashes”. Washington DC: AAA Foundation for Traffic Safety, April.

 

 

 

-National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), (1991), “Commercial Motor Vehicle Speed Control Devices. Report to Congress”. Publication No. DOT-HS-807-725, NHTSA Office of Crash Avoidance Research.

 

-National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), (2001), “Traffic Safety Facts 2000: Large Trucks”. DOT-HS-809-325. Washington, DC.

 

-Rudin-Brown, C. M. (2004), “Vehicle Height Affects Drivers’ Speed Perception: Implications for Rollover Risk.” Proceedings of the Transportation Research Board 83rd Annual Meeting. Paper No. 04-2305, Washington, DC, January­.

 

-Stuster, J., Coffman, Z., and Warren, D. (1991), “Synthesis of Safety Research Related to Speed and Speed Management, Contract No. DTFH61-96-P-00521, FHWA and NHTSA, Publication No”. FHWA-RD-98-154, available http://safety.fhwa.dot.gov/fourthlevel/pro_res_speedmgnt_material.htm.

 

 

 

 

-Tardif, L.-P. (2003), “Speeding: Climate Change and Road Safety Implications for Heavy Freight Vehicles”, Final Report prepared for Natural Resources Canada Office of Energy Efficiency and Transport Canada Road Safety Directorate, March.

 

-Trombly, J. W., (2003), “NCHRP Synthesis of Highway Practice 317: Dealing with Truck Parking Demands: A Synthesis of Highway Practice”. Transportation Research Board.

 

-Wang, J. S., Knipling, R. R., and Blincoe, L. J. (1999), “The Dimensions of Motor Vehicle Crash Risk.” Journal of Transportation and Statistics. Vol. 2, No. 1, pp. 19–43.

 

-Wegmann, F. J., and Chatterjee, A. (1999), “Nighttime Truck Parking in Rest Areas and Other Locations along Tennessee’s Interstate Highways”. Knoxville, TN: The University of Tennessee Transportation Center.

 

-Wegmann, F. J., and Chatterjee, A. (2002), “Truck Parking in Southeastern States: Issues and Ongoing Efforts.” Proceedings of the International Truck and Bus Safety Research and Policy Symposium, Center for Transportation Research, University of Tennessee, Knoxville, TN.

 

-Wierwille, W. W., Wreggit, S. S., Kirn, C. L., Ellsworth, L. A., and Fairbanks, R. J. (1994), “Research on Vehicle-Based Driver Status/Performance Monitoring; Development, Validation, and Refinement of Algorithms for Detection of Driver Drowsiness”. Vehicle Analysis and Simulation Laboratory, Virginia Polytechnic Institute and State University, VPISU Report No. ISE 94-04, NHTSA Report No. DOT-HS-808-247.

 

-Wylie, C. D., Shultz, T., Miller, J. C., Mitler, M. M., and Mackie, R. R. (1996),”Commercial Motor Vehicle Driver Fatigue and Alertness Study: Project Report”. FHWA Report No. FHWA-MC- 97-002.