Laboratory Assessment of the Bed and Pavement Construction for Pedestrian Sidewalk

Authors

1 Associate Professor, Civil Engineering Faculty, Yazd University, Yazd, Iran

2 M.Sc., Grad., Senior Technical Specialist, Pishawa County, Varamin, Tehran, Iran

Abstract

Sidewalks are part of the city's urban transport network where the safety and upgrading of this network is less attractive to researchers and urban decision makers as compared to the development of motor transport systems. Lack of attention to sidewalks results in their inefficiencies leading to increase in the pedestrian accident and reduced productivity. Understanding the geotechnical problems of the bed and the selection of suitable materials will limit the secondary problems in the occurrence of surface damage in these spaces. The research method is based on review and library studies as well as field visits from the studied area. In the case study, sidewalk and landslide of rural park and garden were considered; moreover, soil identification tests, determination of plasticity properties and density of soil samples were also performed. Finally, with the suggestion of a suitable technical procedure based on the technical instructions, two suitable alternatives for the strengthening bottom layers and two options were considered to include proper soil gradation and lime addition. The results indicate d that the addition of aggregate materials due to less damage to the environment and economic reasons is also12% cheaper.
 
 

Keywords


-تقدیری، ه، نوشین، م.، (1395)، "بررسی جایگزینی سنگ
فرش­های سنگی به جای سنگ فرش­های بتنی در پیاده­روها و معابر"، پنجمین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم جغرافیا و برنامه­ریزی، معماری و شهرسازی، تهران، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار -موسسه آموزش عالی مهر اروند.
-  خبیری، م. و مرادی، م.، (1394)، "بررسی رفتار عابرین پیاده در مواجهه با تسهیلات ترافیکی معابر شهری به کمک داده‌های مشاهده‌ای مطالعه موردی، مرکزشهریزد"، هفتمین کنفرانس ملی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری- راهبردهای توسعه شهری دانشگاه فردوسی و شهرداری مشهد، ص. 12.
-   رادگهر، ا.، موتمنی،ن.، (۱۳۹۴)، "تثبیت خاک محوطه عملیاتی اکتشاف و حفاری و جادهای دسترسی با استفاده از نانو پلیمرها"، سومین کنفرانس بین المللی دستاوردهای نوین در علوم مهندسی و پایه، اروپا، اوکراین، مرکز پژوهشی زمین کاو، انجمن علوم مهندسی لندن.
-  رحیم‌اف،ک. و ذوقی،ب. (1395)، "طراحی سامانه مدیریت تعمیرات و نگهداری پیاده‌روها با هدف ارتقای ایمنی عابرین پیاده"، چهارمین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری، تهران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، ص.12.
سرخیلی، ا. خانی‌زاده، م. و غلامی، ا.، (1394)، "تحلیل و ارزیابی کیفیت پیاده راه­های شهری با تاکید بر آسایش عابرین پیاده (نمونه موردی: پیاده‌راه حافظیه شیراز)"، فصلنامه جاده، مقاله 1، دوره 23، شماره 84، پاییز 1394، ص. 139-154.
- شوارای عالی فنی شهرداری تهران، معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، (1394)، "مشخصات فنی و مقاطع همسان پیاده‌روسازی"، شماره سند60-80-6، ویرایش دوم، سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران. ص.81.
-   فخریان، ش.، و عزیزپور، م.، (1384)، "مزایا و معایب اجرای آسفالت قیری و موزاییک فرش و بررسی جایگزینی آسفالت دکوراتیو به جای آنها در پیاده‌راه­ها"، دومین کنفرانس ملی مدیریت ساخت و پروژه، تهران، موسسه آموزش عالی علاءالدوله سمنانی.
- محمودی­، س. ر.، شهری، ر.، (1396)، "مقایسه و بررسی جزئیات اجرای جدول گذاری"، پیاده­روها در معابر شهری و لزوم هدایت آبهای سطحی در شهرستان خوی"، مجله نخبگان علوم و مهندسی‌جلد2­، شماره 6، ص.180-167.
- ملکی، س.، تقی‌زاده، الف.، (1389)، "استفاده از آسفالت متخلخل (سیستم پیاده‌رو نفوذپذیر) روش نوینی در مدیریت رواناب­های سطحی شهری"، اولین کنفرانس ملی مدیریت سیلابهای شهری، تهران.
- میرسپاسی، ع.، (1394)، "آسفالت دکوراتیو نقشینه شرکت نقش رنگ ‌پایا پوشش"، تأییدیه و مجوز همکاری از بنیاد نخبگان استان مازندران و پارک علم‌ و فناوری گیلان   rahfarsh.blog.ir/page/about-me.
- وزارت راه وشهرسازی، سازمان مدیریت وبرنامه و بودجه (1391)، "آئین­نامه روسازی راه‌های آسفالتی ایران، انتشارات سازمان مدیرت و برنامه و بودجه، نشریه 240، ص.234.
-Choi, J. J., & Lee, K. H. (2013), Performance of Sidewalk Pavement Containing Waste-Wood Chips, Journal of Testing and Evaluation, 42(1), pp.151-161.
-Choi, J. J., & Song, J. W. (2011), "Basic study on the characteristics of wooden sidewalk pavement material using wood waste chip". Journal of the Korean Society of Civil Engineers, p.31.
-Hamilton, W. D. (1984), "Sidewalk, curb-breaking tree roots m­anagement to minimize existing pavement problems by tree roots. Arboricultural Journal, 8(3), pp.223-233.
-Oliver-Solà, J., Josa, A., Rieradevall, J., & Gabarrell, X. (2009), “Environmental optimization of concrete sidewalks in urban areas. The International Journal of Life Cycle Assessment”, 14(4), pp.302-312.
-Polley, C., Cramer, S. M., & Cruz, R. V. D. L. (1998), “Potential for using waste glass in Portland cement concrete, Journal of materials in Civil Engineering”, 10(4), pp.210-219.
-Wang, D. C., Wang, L. C., Cheng, K. Y., & Lin, J. D. (2010). “Benefit analysis of permeable pavement on sidewalks. International Journal of Pavement Research and Technology”, 3(4), pp.207-215.