The Geology of the Haraz Road in the Province of Mazandaran with Emphasis on Identifying Natural Hazards

Document Type : Original Article

Authors

1 Instructor, Road, Housing & Urban Development Research Center, Tehran, Iran.

2 Assistant Professor, Road, Housing & Urban Development Research Center, Tehran, Iran.

Abstract

Haraz road is one of the most important routes of transportation system in Mazandaran province. The geological features of this route are very diverse and are susceptible to a variety of hazards that are directly related to geological features. Considering these features is one of the most important studies in the construction, maintenance and repair of transportation systems. Studies on the road of Haraz have been conducted from different perspectives and emphasizing the natural hazards of the route. In most of them, a thorough study of the geological features of the route is less important, and is very brief and with an emphasis on a group of studies is done. in this study the geology of the route, with emphasis on the hazards affected, was carried out in two stages.
In the first step, by mapping the route on geological maps in the GIS software environment, trajectory characteristics were described and in the second stage, field observations were carried out at specific geological points. Limestone, marl, sandstone, and shale and river sediments make up a large part of the outcrops on the margin of the road. In the conclusion of the studies, a point with low landslide risk, 23 points with a medium and 30 high risk points were identified. Using the available statistical data and data from field observations and processing them in the software environment, from the point of view of road hazards, 275 points of the route in six high risk areas were investigated.

Keywords


-کمانی، م. ارومیه ای، ع. و جورابچی، م.، (1394)، "بررسی­های زمین شناسی مهندسی مسیر آزادراه با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی و  GIS- مطالعه موردی: آزادراه قزوین – رشت منطقه رودبار"، مجله علوم زمین، سال بیست و چهارم، شماره 95، ص. 47 -56.
-بلورچی، م. ج. انتظام، ا. محمودپور، م. کریم نژاد، س. ف. و شمشکی، ا.، (1385­)،­"­گزارش بررسی خطر سنگ ریزش در جاده چالوس، تهران"، سازمان زمین شناسی کشور، گزارش­­شماره1
ص.1-85.
-قاضی­پور، ن. ارومیه­ای، ع. انتظام، ا. انصاری، ف. و پیروز، م.، (1386)، "استفاده از نظریه مخروط افت در ارزیابی خطر سنگ ریزش در مسیر جاده چالوس (پل زنوله- مرزن آباد)"، نشریه علوم زمین، سال هفدهم، شماره 66، ص. 169-160.
-جعفرخانلو، م.، ارومیه­ای، م.، و خامه­چیان، م.، (1384)،
"پهنه­بندی خطر ناپایداری دامنه­ها در محدوده جاده چالوس (حدفاصل کرج-گچسر)، چهارمین همایش زمین شناسی مهندسی و محیط زیست ایران.
-بهبهانی، ح. و صالحی، س.، (1378)، "روش­های ایمن­سازی جاده­ها در مقابل یخ و برف مناسب برای ایران"، مجله جاده، شماره45، ص.75-85.
-فلاح­تبار، ن.، (1379)، "تاثیر برخی عوامل جغرافیایی بر شبکه راه­های کشور"، مجله پژوهش­های جغرافیایی، شماره 38، ص.45-55.
-افشاری آزاد، م. و پورکی، ه.، (1390)، "نشریه علمی-پژوهشی جغرافیا و برنامه­ریزی"، سال16­، شماره42، ص.23-44.
-شایان، س. قلیچی، ع. و یمانی، م.، (1396)، "­ارزیابی مخاطرات محیطی و مورفوژنز فعال در جاده کرج-چالوس (تا تونل کندوان)"، مجله جغرافیا و مخاطرات محیطی، شماره22 تابستان.
-رجائی، ع.، (1382)،" کاربرد ژئومورفولوژی در آمایش سرزمین و مدیریت محیط"، انتشارات قومس، ص. 295-343.
-بلادپس، ع.، (1386) ، "­عوامل مورفوژنزو تهدید­کننده جاده­ها" طرح تحقیقاتی، دانشگاه آزاد اسلامی.
-بلادپس، ع.، (1382)، "تحلیلی بر ژئومورفولوژی جریان­های واریزه­ای مناطق ماکو"، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی. شمارۀ 68، ص.127-114.
- (1383)، "نیمی از ایران لرزید"، روزنامه ایران، 9 خرداد، صفحه اول.
-باقدم، ع.، (1382)، "ارزیابی ایمنی جاده­ای با رویکرد مخاطرات محیطی با استفاده از GIS در مسیر سنندج– مریوان"، پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیا، دانشگاه تربیت مدرس تهران.
-جعفر خانلو، م.، (1386)، "پهنه­بندی خطر ناپایداری دامنه­ها
در محدوده جاده چالوس (حدفاصل محور کرج- گچسر)"، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته زمین­شناسی مهندسی دانشگاه تربیت مدرس.
-جعفرخانلو، م، ارومیه­ای، ع. و خامه­چیان، م.، (­1389)،
"پهنه­بندی خطرناپایداری دامنه­ها درمحدوده جاده چالوس
به کمک GIS حدفاصل کرج".
- درویش زاده، ف.، (1370)، "فصلنامه­ مهندسی فناوری اطلاعات مکانی شماره2"، گچسر، زمین­شناسی ایران، نشر
دانش­آموز، تهران، ص.901.
-کرم، الف. و تورانی، م.، (1393)،" پهنه­بندی نواحی مستعد وقوع لغزش با استفاده از GIS محور هراز از رودهن تا رینه"، اولین همایش علوم جغرافیایی ایران.
-قنواتی، ع، و کریمی، ج.، (1388)،" پهنه­بندی خطر بهمن در جاده هراز براساس ویژگی­های ژئومورفولوژیکی"، غزاله قنواتی،
نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، جلد 9­، شماره 12.
-غیومیان، ج.، شریعت جعفری، م.، کریم نژاد ،ح.ر.، (1378)، "تحلیل سینماتیک زمین لغزش امام زاده علی- جاده هراز"، مجله علوم زمین شماره 8 ، پاییز و زمستان، ص. 103-98.
-غیومیان، ج.، فاطمی عقدا، س. م.، اشقلی فراهانی، ع. و تشنه لب، م.، (1381)،"­پهنه­بندی خطر وقوع زمین­لغزش با استفاده از تصمیم­گیری چند مشخصه فازی- مطالعه موردی منطقه رودبار گیلان"، مجله پژوهش و سازندگی، شماره 56، ص. 67-81.
-Baillifard, F., Jaboyedoff, M., & Sartori, M. (2003),” Rockfall hazard mapping along a mountainous road in Switzerland using a
GIS-based parameter rating approach”, Natural Hazards and Earth System Sciences, 3,
pp.431-438.
-Cova, T.J., & Conger, S., (2004), ”Transportation hazard”, In M. Kutz (Ed.), Transportation engineering, New York: McGraw.
-Hill, 17, (1), 17.24. Bhattarai, P., Tiwari, B., Marui, H., & Aoyama, K., (2004),”Use of soil properties on preliminary slope stability mapping and prioritization of potential failures along Prithiwi Highway”, Nepal, Geo Technical Engineering, 3(1), pp.2-9.
-Forman, R.T.T­., (2008),”Urban Regions, Ecology and Planning Beyond the City”, New York: Cambridge University Press.
-Jones, D.K.C., Brunsden, D., Goudie A.S (1983), "A Preliminary Geomorphological Assessment of Part of the Karakoram Highway", Q. J. Eng., Geol London, Vol.16, pp. 355-311.
-Koide, H., (1955),­ ”Landslides in Japan  rediction and Prevention”,Toyo Keizai, Inc.,
pp. 259.
-OECD, (1973),­ ”Optimization of Road Alignment by the Use of Computers”, Paris.
-Pardeshi, S.D and Pardeshi, S.S., (2013), “Landslide hazard assessment: recent trends and techniques”, Springer plus 2, pp.523.
-Shi, X.Z., Wang, K., Warner, E.D., Yu, D.S., Wang, H.J., Yang, R. W., Liang, Y, .Shi, D.M., (2008), "Relationship between Soil Erosion and Distance to Roadways in Undeveloped Areas of China", Catena 72, pp.305-313.
-Tacnet, J.M., E. Mermet and S. Maneerat (2012), ”Analysis of importance of road networks exposed to natural hazards”, Multidisciplinary Research on Geographical Information in Europe and Beyond, Proceedings of the AGILE'2012 International Conference on Geographic Information Science, Avignon, April, pp. 24-27.