Provide an Optimal Transportation Model for Urban Travelers with a Risk-Based Approach

Authors

1 M.Sc. Student, Faculty of Civil Engineering, Urmia University, Urmia, Iran

2 Assistant Professor, Faculty of Civil Engineering, Urmia University, Urmia, Iran

Abstract

In this research, the risks that can influence the development of an optimal transportation model were taken into account to present an optimal public transport model that considers risks. This is an applied desk and field research. GAMS were used for modeling and solving the model. The mathematical model is a combination of passengers and means of transportation and involves risk planning associated with the means of transportation in the system which should be used by travelers who are in known geographical locations and each require a specific service. At the same time, a time limit for service and a certain late payment are defined for each customer. The means of transportation in the system are different in terms of speed of transportation, cost per time unit, and their ability to travel to the customers' locations. At any time, each mean of transportation can transport one passenger and must return to the origin for the exchange of passengers. The objective function of the proposed model includes the optimal allocation of cost and risk minimization of passengers, as well as determination of the optimal routes for each vehicle, and is aimed at minimizing the costs of transportation, service and latency. An applied example is presented at the end.
 
 

Keywords


-احمد­زاده، ح.، (1397)­،" بررسی چالش­­های اخیر در مدیریت ناوگان تاکسیرانی شهر تهران و ارایه راهکارهای نوین بر­اساس مطالعات تطبیقی"، اولین همایش بررسی چالش­ها و ارایه راهکارهای نوین مدیریت شهری، تهران، سازمان بسیج شهرداری تهران.
- امان پور، ح.ر.، سمیعی، ع. و رفیعی، ح.ر. (­1396)­، "چالشهای مدیریت سوانح در حمل و نقل درون شهری"، اولین همایش بررسی چالش­ها و ارایه راهکارهای نوین مدیریت شهری، تهران، سازمان بسیج شهرداری تهران.
- بهزاد فر،م.، ضبیحی، م.، و ایمانی، ف.، (1397)،"­طراحی شبکه حمل و نقل پایدار جهت مواقع اضطراری و مدیریت مخاطرات مطالعه موردی منطقه 7 تهران"، اولین همایش بررسی چالش­ها و ارایه راهکارهای نوین مدیریت شهری، تهران، سازمان بسیج شهرداری تهران.
- سعیدی نیا، ع.، محمدی مسعودی، م. الف. و شریفی اردانی، ف.، (1397)­، "تحلیل و ارزیابی اثرات متقابل استراتژی­های حمل و نقل در اقتصاد شهری مطالعه موردی کلانشهر تهران"، اولین همایش بررسی چالش­ها و ارایه راهکارهای نوین مدیریت شهری، تهران.
- عابدی جعفری­، م. م.­، محمدزاده، ع.، و عبدلی، الف.، (­1396)­، "تحلیل و بررسی حمل و نقل پایدار شهری با تاکید بر توسعه حمل ونقل عمومی"، سومین کنفرانس سالانه بین المللی عمران، معماری و شهرسازی، شیراز، موسسه عالی علوم و فناوری خوارزمی.
- علی آبادی، ع. (1396)­،" ارزیابی شاخص محیط زیست در حمل و نقل پایدار شهری با بررسی برنامه توسعه چهارم و پنجم در ایران"، چهارمین کنفرانس بین المللی برنامه ریزی و مدیریت محیط زیست، تهران، دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران.
- منتظری­،م.، ادواری­صالحی، پ.، کیخا، م. و جاندوست،  ع.، (1393)­،" مطالعه امکان بهبود مدیریت حمل و نقل ریلی درون شهری ازطریق بهینه سازی ساختارسازمانی موردکاوی شرکت متروی تهران"، اولین همایش بررسی چالش­ها و ارایه راهکارهای نوین مدیریت شهری، تهران.
- موسوی، س. چ.، جهان­بین، ن.، و تاتی، ف.، (­1397)­، "امکان­سنجی بهره­وری سهم حمل و نقل در توسعه اقتصادی پایدار شهری مطالعه موردی کلانشهر شیراز"، اولین همایش بررسی چالش­ها و ارایه راهکارهای نوین مدیریت شهری، تهران.
-نیازمند، ن.، (1397)­،" مدیریت ریسک با استفاده از استاندارد PMBOk در پروژه ال آرتی برای حمل و نقل شهر تهران"، اولین همایش بررسی چالش­ها و ارایه راهکارهای نوین مدیریت شهری، تهران، سازمان بسیج شهرداری تهران.
-­Beirao, J. D. and K. J. Cabral Stefan,
(2007­­), "Tour-based micro simulation of urban commercial movements." Transportation Research Part B: Methodological 007 41(9): pp.981-1013.
-­Black Tavasszy, L. M. de Bok, J. Rezaei and Z. Nijkamp. Alimoradi, (2018),­“Descriptive Models of Logistics Decisions in Freight Transportation Modeling: a Review”. Manuscript submitted to: Journal of Supply Chain Management Science.
-­Borjesson Holguín-Veras, J. and I. Sánchez-Díaz, (2016), "Freight Demand Management and the Potential of Receiver-Led Consolidation programs." Transportation Research Part A: Policy and Practice84: pp.109-130.
-Carrel Holguín-Veras, J., E. Thorson, Q. Wang, N. Xu, C. González-Calderón, Iván Sánchez-Díaz, J. Mitchell, (2017), “Urban Freight Tour Models: State of the Art and Practice”. In: H. M. Moshe Ben-Akiva, Eddy Van de Voorde Emerald. Freight Transport Modeling. pp.­335-351.
-­Goldman Cavalcante, R. A. and M. J. Rorda Gorham, (2016), "Freight Market Interactions Simulation (FREMIS): An Agent-based Modeling Framework." Procedia Computer Science 19: pp.867-873.
- Hansil Boerkamps, J., van Binsbergen, A., P. Bovy, (2000), "Modeling behavioral aspects of urban freight movements in supply chains." Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, pp.17-25.
-Kuhnimhof C.F. Wirtz Samimi, A. A. Mohammadian, K. Kawamura, (2017), “Behavioral freight movement modeling. 12th International Conference on Travel Behaviour Research. Jaipur”, India.
Litman, Abed, O. T. Bellemans, G.K. Janssens, D. Janssens, A. Yasar, G. Wets.  (2018),"An Agent Based Simulated Goods Exchange Market; A Prerequisite for Freight Transport Modeling." Procedia Computer Science, 52: pp.622-629.
-­Lois, A.s, Lopez, Roorda, M. J., R. Cavalcante, R., S. McCabe, H. Kwan, (2017), "A conceptual framework for agent-based modeling of logistics services.
"­Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review 46(1): pp.18-31.