A Survey on the Satisfaction of Isfahan Citizens with the Public Transportation Network and its Effective Factors (Case Study: Citizens in Districts 1, 3, 5, 6 and 8)

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor of Geography and Urban Planning‌, Payam Noor University‌, Esfahan, Iran.

2 payam noor university

3 ayam noor univwersity

Abstract

The growing trend of population growth in the city of Isfahan and the expansion of social activities as well as citizens’ willingness to use their own transportation vehicles has caused traffic congestion and increased air pollution. In this regard, the purpose of this study is to assess the satisfaction of citizens of Isfahan from the public transportation network. The research used survey research and correlation method. The population of the study consisted of all citizens living in Districts 1, 3, 5,6,7,8 of Isfahan in 2017. Data were collected using a researcher-made questionnaire and five indices of accessibility, convenience, security, travel speed and costs were investigated and analyzed via regression model, t-test, Pearson correlation coefficient, and SPSS software.
The results showed that, from the perspective of citizens, the bus service network has the best service at peak times. In addition, the placement of bus network stations is favorable. The best quality and service during the early hours of the night belongs to the taxi network and the metro network has, among other public transportation services, the best service. However, the level of citizens' use of this service is very low and there is a significant relationship between accessibility, convenience, safety, travel speed and costs variables with satisfaction with the public transportation network, and the variable of safety and security of travel has no significant correlation with the satisfaction of the public transportation network.
Keywords: Satisfaction, Citizens, Public Transportation, City of Isfahan.

Keywords


-امینی­نژاد­، رامین، افتخاری­، قدرت ا..، (1390)، "مقدمه­ای بر برنامه­ریزی حمل و نقل شهری­، تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور.
 
-صلواتی، ع. ر. و آقاها، طیبه، (1391)،"افزایش ایمنی و کارایی در سیستم اتوبوسرانی تندرو"، مطالعه موردی خط یک اتوبوسرانی تندرو شهر اصفهان، دوازدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک، تهران، ص.15-1.
 
-کرباسی، ع. ر.، صالحی، ف.، خشایی­پور، م.، (1390)­، "مقبولیت و اثر بخشی راه­اندازی اتوبوس­های تندرو در مسیر  چمران"، یازدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک، تهران، ص. 14-1.
 
-مختاری موغاری، ع.، (1388)­،"­تجزیه و تحلیل رضایت مسافران از استقرار اتوبوس­های تندرو"، دانشگاه تهران، مرکز اطلاعات علمی و تخصصی حمل و نقل و ترافیک.
-ملایی،ا.، عظیمی،آ.، پور­احمد، ا.، (1390)، "ابعاد پایداری حمل ونقل عمومی شهری با تاکید برBRT "، یازدهمین  کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک، تهران، ص. 15.
-مهدی زاده، م.، آیتی، ا.، هاشمیان، ن.­، (1389)، "ارائه مدلی برای مدیریت یکپارچه حمل ونقل و ترافیک شهری در کلان شهرهای ایران"، فصلنامه مطالعات مدیریت انتظامی، شماره 3، ص.433-418.
-عباس زادگان، مصطفی، رضازاده، ر. محمدی، م.­، علی پور، سجاد.، "ارائه مدلی پیش بینی کننده از میزان رضایت از سفر با­ مترو"، نشریه­ هویت­ شهر، شماره­6، ص. 86-75.
-امیری پور، م. م.­، فرحزاد، ا.، فرهمندی، ا.­، محسنیان،حسن.، (1391)، "ارائه روشی کاربردی برای اصلاح خطوط اتوبوس پس از اجرای خط یک ­BRT مطالعه موردی: شهر مشهد"، دوازدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک، شهرداری تهران.
-امین ناصری، م. ر. (1389)­، "بررسی عوامل موثر بر زمان توقف اتوبوس­ها در ایستگاه­ها و پیش بینی آن در سیستم حمل ونقل اتوبوسرانی شهر تهران"، پژوهشنامه حمل ونقل، شماره 1 ، ص.25.
-انواری، ا.، ستاری، ف.، (1388)­، "طراحی مدل برنامه ریزی شبکه حمل ونقل اتوبوس رانی شهری (مورد  مطالعه اردبیل وحومه)"، فصلنامه مطالعات مدیریت ترافیک، شماره 12 ، ص. 22-2.
-باباغیبی ازغندی، ع. ر.، (1389)­، "آینده پژوهی، رهیافتی نو در مدیریت جامع حمل ونقل شهری"، فصلنامه مطالعات مدیریت ترافیک شماره16­، ص.100-77.
-اصغرپور،محمد جواد، ابراهیم نژاد،سعد ا...، (1380)،
"ارائه مدل تخصیص ترافیک به شبکه­ی حمل و نقل شهری و حل آن با استفاده از  الگوریتم ژنتیک، نشریه دانشکده فنی، جلد 35 ،شماره 4، ص.587- 602.
-M.Anil Yazici (2013)­, “A Bus Rapid Transit Line Case Study: Istanbul`s Metrobus System”, Region-2 University. Transportation Research Center, New York, Jounal of Public Transportation, Vol. 16­, No. I.
-Oktiani Astuti Budiono (2009), “Customer Satisfaction in Public Bus Transport­, A Study of Travelers perception in Indonesia, Supervisor: Margateta Friman, Master Thesis service Program”, Karlstand University, Spring.
-Michael R. Baltes,) 2003(, "A Importance Customers Place on Specific Service Elements of Bus Rapid Transit", Journal of Public Transportation, Vol.6, No4.
-A.A. Rassafi and M.Vaziri, )2007(, "Assessment of Model Transportation Sustainability: "Application of Data Envelopment and Concordance Analysis", Iranian Journal of Science & Technology, Transaction Engineering, Vol. 31, No. B2, pp. 179-193.