Assessing the Status and Situation of Iranian Provinces in Terms of Road Transport Development Indicators

Authors

1 M.A. Grad., of university of mohaghegh ََArdabili

2 Associate Professor, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.

Abstract

Transportation, and especially road transport, are among the main pillars of the country's development. Accordingly, the present study evaluates the status and situation of Iran's provinces in terms of road transport development indicators. The method of research is descriptive-analytic with a purposeful purpose. The statistical population of the research is 31 provinces of Iran in 2016. In this research, have been used based on available data, 24 indicators of road transport development in the form of four components of technical and infrastructural, passenger and goods transportation, safety, traffic and intelligent transportation. The Shannon entropy method was used to assign weights to each of the indices, and then the Vikor model was used to rank the provinces and evaluate their status and situation. The results indicate that the provinces of Tehran, Alborz, Qazvin and Hamadan are ranked first in the ranking and the provinces of Kerman, South Khorasan and Sistan and Baluchistan are in the last places of road development indicators. The results of Pearson correlation test indicate that there is a positive relationship between the population with the provinces having and the negative relationship between the area and the distance from the political center of the country (Tehran) with the provinces having the indicators of road transport development.

Keywords


-احدی، م. امینی، ع و رضایی، ع.، (1391)، "بررسی وضعیت ایمنی درراه‌های روستایی و تأثیر آن بر تصادفات"، فصلنامه راهور، سال 1، شماره 3، صص. 120-103.
-احمدی، ب. دادگر، م و ربیعی، س.، (1393)، "سطح‌بندی میزان توسعه‌یافتگی استان‌های کشور بر مبنای شاخص‌های حمل‌ونقل جاده‌ای با استفاده از تلفیق تکنیک‌های AHP و TOPSIS"، فصلنامه آمایش محیط، شماره 29،
صص. 97-75.
 
-اشتری، ت.، (1383)، "گام­های بایسته در حمل­ونقل
جاده­ای"، مجله ژرفنا، شماره 32، صص. 122-93.
 
-اصغری زاده، ع.، احسانی، و ولی پور، ف.، (1390)، "ارزیابی عملکرد مدیران با به‌کارگیری روش 360 درجه و تکنیک تصمیم‌گیری ویکور (مطالعه موردی پژوهشکده مهندسی جهاد کشاورزی)"، مطالعات مدیریت صنعتی،
سال نهم، شماره 23، صص. 48-21.
 
-افشاری آزاد، م و پورکی، ه.، (1391)، "ارزیابی مخاطرات محیطی و ژئومورفولوژی و نقش آن در حمل‌ونقل جاده‌ای (مطالعه موردی: گردنه الماس)"، نشریه جغرافیا و برنامه‌ریزی (دانشکده جغرافیا)، سال 16، شماره 42،
صص. 44-23.
-امانپور، س. و مودت، ا.، (1392)، "سنجش و رتبه­بندی میزان توسعه و فقر در استان خوزستان"، فصلنامه مطالعات برنامه­ریزی شهری، سال 1، شماره 1، صص. 132-113.
 
-پوراحمد، ا. و خلیجی، م.، (1393)، "قابلیت­سنجی تحلیل خدمات شهری با استفاده از تکنیک VIKOR (مطالعه موردی شهر بناب)"، مجله برنامه­ریزی فضایی. سال 4، شماره 2، صص. 16-1.
 
-پورطاهری، م. (1393)، "کاربرد روش­های تصمیم­گیری چندشاخصه در جغرافیا"، تهران: انتشارات سمت.
 
-پهلوانی، م. مهرایی بشرآبادی، ح و افشارپور، م.، (1393)، "بررسی تأثیر توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل بر رشد اقتصادی استان‌های ایران"، فصلنامه تحقیقات مدل‌سازی اقتصادی، شماره 16، صص. 132-103.
 
-پویا، ع. و علیزاده زوارم، ع.، (1393)، حل مسئله انتخاب تأمین‌کننده با استفاده از مدل ترکیبی تحلیل سلسله­مراتبی دلفی فازی- ویکور (FDAHP – VIKOR)،
پژوهش­های مدیریت منابع سازمانی، دوره 4، شماره 4، ص 48-23.
 
-ترکان، ا. و شهبازی، م.، (1389)، "بررسی چگونگی جلب مشارکت بخش خصوصی در توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای"، مسائل و راهکارها، فصلنامه راهبرد. شماره 57، صص. 276-245.
 
-جباری، س. کاکاوند، ا و روشن، م. (1390). ارزیابی قابلیت انطباق‌پذیری سیستم حمل‌ونقل درون‌شهری با سیستم هوشمند در راستای افزایش ایمنی شهری، یازدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک،
تهران: 2-3 اسفند.
-جباری، م. حسن نژاد، م و ولائی، ن. (1393)، بررسی موارد معافیت متصدی حمل‌ونقل جاده‌ای کالا و شرایط استنادی آن‌ها در کنوانسیون حمل‌ونقل بین‌المللی کالا (CMR)، فصلنامه پژوهش حقوق خصوصی. سال 2، شماره 7، صص. 72-39.
 
-جعفری نژاد، ا.، (1386)، "تأثیر شبکه‌های حمل‌ونقل بر محیط‌زیست"، ماهنامه صنعت خودرو. سال 10،
 شماره 105.
 
-حسینی، ا. احدنژاد روشتی، م. مدیری، م و کاملی فر، م.، (1392)، "ارزیابی کیفیت نواحی شهری با توجه به توزیع خدمات شهری در بحران‌های انسان‌ساخت با رویکرد پدافند غیرعامل"، نمونه موردی: نواحی شهر تهران، مجله برنامه‌ریزی فضایی. سال 3، شماره 2، صص. 100-79.
 
 
-حکمت نیا، ح. انصاری، ژ. و گیوه چی، س.، (1393)، بهینه‌سازی حمل‌ونقل درون‌شهری یزد و علل وقوع تصادفات رانندگی، پژوهش‌های جغرافیای انسانی. دوره 46، شماره 2، صص. 310-293.
 
-حکمت­نیا، ح. و موسوی، م.، (1392)، "کاربرد مدل در جغرافیا با تأکید بر برنامه­ریزی شهری و ناحیه­ای"،
تهران: انتشارات آزادپیما.
-ارجرودی، ع.، (1383)، "اهمیت و جایگاه صنعت حمل‌ونقل در ارتقا و شکوفایی اقتصاد کشور"، یازدهمین کنفرانس عمران دانشجویان سراسر کشور.
 
-رضوانی، م.، قدیری معصوم، م.، و کریمی، ه.، (1391)، "ارزیابی تأثیر حمل‌ونقل بر توسعه اجتماعی نواحی روستایی (مطالعه موردی: روستاهای حاشیه محور ارتباطی سنندج- دیواندره)"، فصلنامه برنامه‌ریزی کالبدی- فضایی، سال 1، شماره 1، صص. 62- 49.
-رضویان، محمدتقی. (1388)، "حمل‌ونقل چشم‌انداز جهانی و ایران. تهران: انتشارات طلیعه سبز.
-سادات حسینی، ح.، (1384)، "بررسی مبنای مسئولیت متصدی حمل‌ونقل جاده‌ای کالا در کنوانسیون قرارداد حمل‌ونقل بین‌المللی کالا از طریق جاده (کنوانسیون سی. ام. آر) و مقایسه آن با حقوق ایران و انگلیس"، مجله تحقیقات حقوقی. شماره 42، صص. 237-199.
 
-"سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای"، (1395)، وزارت راه و شهرسازی.
 
-سجاسی­قیداری، ح. پورطاهری، م. و سلیمانی، ز.، (1396)، نقش نظام حمل‌ونقل روستایی در توسعه‌یافتگی اقتصادی نواحی روستایی، (مطالعه موردی دهستان طاغنکوه شمالی)، برنامه‌ریزی و آمایش فضا، دوره 21، شماره 1،
صص. 252-221.
 
-شاه‌طهماسبی، ا. شمس الهی، س.، و حیدری، ت.، (1389)، "بررسی کارایی نسبی حمل‌ونقل مسافری و باری استان‌های کشور در طول برنامه سوم و سال‌های ابتدایی برنامه چهارم"، مجله مهندسی حمل‌ونقل، سال 2، شماره 2، ص. 141-127.
 
-عابدین درکوش، س.، (1386)، "درآمدی به اقتصاد شهری. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
 
-عباسی، م.، (1381)، "خدمات حمل‌ونقل و نقش عوامل موفقیت در شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای کالا، مجله مدیرساز. سال 4، شماره 1 و 2، صص. 88- 74.
 
-غریبه، ع.، (1388)، آثار تخلف متصدی حمل‌ونقل از قرارداد حمل‌ونقل جاده‌ای داخلی و بین‌المللی کالا، دانشنامه حقوق و سیاست. شماره 12، صص. 124-99.
 
-کریمی، ه و پاشازاده، ا.، (1392)، "حمل‌ونقل روستایی، بستری اشتغال‌زا برای جوامع روستایی"، ماهنامه کار و جامعه. شماره 155، صص. 46-36.
 
-کلانتری، خ.، (1390)، "برنامه­ریزی و توسعه منطقه­ای (نظریه‌ها و تکنیک‌ها)، تهران: انتشارات خوشبین.
 
-گیوه­چی، س. حکمت نیا، ح. و رضازاده، س.، (1395)، "تحلیل تأثیر بهره‌برداری از معادن در حمل‌ونقل شهری نمونه موردی؛ شهر زرند"، فصلنامه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری چشم‌انداز زاگرس، دوره 8، شماره 27،
صص. 154- 141.
 
-مرکز آمار ایران، (1395)، "سرشماری عمومی نفوس و مسکن ایران".
 
-نظریان، ا. قادری، ا و حقیقی، ع.، (1389)، "نقش حمل‌ونقل هوایی در توسعه صنعت توریسم با تأکید بر فرودگاه بین‌المللی ارومیه"، پژوهش‌های جغرافیای انسانی، سال 2، شماره 3، صص. 44-25.
 
-نظم­فر، ح. عشقی چهاربرج، ع و منتظر، ف.، (1395)، "سنجش عدالت فضایی در پراکنش توسعه (مطالعه موردی: شهرستان‌های استان اردبیل)"، فصلنامه جغرافیا و مطالعات محیطی. سال 5، شماره 19، صص. 22-7.
 
-وظیفه دوست، م. لاله سیاه پیرانی، م. و محجوب، ا.، (1392)، "تحلیل مکانی و زمانی بلایای جوی مؤثر بر حمل‌ونقل جاده‌ای"، پژوهشنامه حمل‌ونقل. سال 10،
شماره 3، صص. 364-351.
 
-ولی بیگی، م. عبداللهی، م. و تقی پور، ع.، (1390)، "شناسایی و ارزیابی چالش‌های حمل‌ونقل پایدار جاده‌ای سازگار با زیست‌بوم در ایران"، یازدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک، تهران: 2-3 اسفند.
 
-ویسی ناب، ف. بابایی اقدم، ف. علی پور، خ و نیازی، چ.، (1395)، "ارزیابی و رتبه بندی سطح توسعه یافتگی آموزشی استان­های منطقه زاگرس با استفاده از مدل چند معیاره وایکور"، مطالعات برنامه‌ریزی آموزشی، دوره 5، شماره 9، صص. 29-11.
 
-Banerjee, A. Duflo, E and Qian, N., (2012), On the Road: Access to Transportation Infrastructure and Economic Growth in China. Inequality Conference in Beijing, the China.
 
-Bealing, M., (2009), Transition to Growth Transport as a Springboard for Economic Growth. Australasian Transport Research Forum (ATRF) Conference, 32nd, Auckland, New Zealand. Sciences Engineering Medicine, Vol. 32.
 
-Carr, I., (2009), “International Trade Law”. 4d edit, Routledge-Cavendish.
 
-Chinyelu, O. P., (2015), “Transportation Development in Nigeria: The Journey So Far and the Way Forward”. An Inaugural Lecture.
 
-Dulac, J., (2013), “Global Land Transport Infrastructure Requirements, Estimating road and railway infrastructure capacity and costs to 2050”. International Energy Agency, France.
 
-Huang, J. J. Tzeng, G H and His, L H., (2009), “A Revised VIKOR Model for Multiple Criteria Decision Making - The Perspective of Regret Theory”. Graduate Institute of international Business, National Taipei University Sansia, Taiwan.
 
-Hine, J., (2000), “Integration, integration, integration. Planning for sustainable and integrated transport systems in new millennium. Journal of Transport Policy, Volume 7, Number 3, pp.­176-177.
 
-Ighodaro, C., (2008), “Transport infrastructure and economic growth in Nigeria”. Journal of Research in National Development. Vol. 7. No 2. Paper Number: 155.
 
-LI, J. Wen, J and Jiang, B., (2017), “Spatial Spillover Effects of Transport Infrastructure in Chinese New Silk Road Economic Belt”. International Journal of e-Navigation and Maritime Economy, Hosting by Elsevier B. V. www.sciencedirect.com.
 
-Mathew, T V and Krishna Rao, K V., (2007), “Introduction to Transportation Engineering”.
-Miller. H. I., (2013), “Developing Context. Sensitive Livability Indicators for Transportation Planning: A Measurement Framework”. Journal of Transport Geography. Vol. 26. No. 5. pp. 51-64.
 
-OECD. (2000), “Competition Issues in Road Transport”. Competition Law & Policy. Organization de Cooperation et de Development Economies.
 
-Opricovic, S. and Tzeng, G. H., (2004), “Compromise Solution by MCDM Methods: A Comparative Analysis of vikor and topsis”. European Journal of Operational Research, 445.
 
-Purwanto, A, J., (2017), “Impact of Transport Infrastructure on International Competitiveness of Europe”. World Conference on Transport Research–WCTR, Shanghai, Transportation Research Procedia 25, pp.­2877-2888.
 
-Setra, (2012), "Goods Transport characteristics of transport modes Offer and Capacity". Transport de Marchandises.
 
-Skorobogatova, O. Kuzmina, M, I., (2017), “Transport Infrastructure Development Performance. 16th Conference on Reliability and Statistics in Transportation and Communication”, Riga, Latvia. pp. 319 – 329.
 
-The Working Group on Road Transport for the Eleventh Five Year Plan, (2007), “Government of India Planning Commission New Delhi”.
 
-Transportation Association of Canada, (2006), “Performance Measures for Road Networks: A Survey of Canadian Use”. Prepared for: Transport Canada.
 
-Vickerman, R., (2008), “Transit Investment and Economic Development. Research in Transportation Economics. Vol. 23. No. 4. pp.107-115.