Competitiveness Analysis of Train with Public and Private Vehicles (Case Study of Tehran – Parand)

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor, Department of Civil Engineering, Parand Branch, Islamic Azad University, Parand, Iran.

2 M.Sc., Student, School of Civil Engineering, North Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

Abstract

Commuter rail are a kind of passenger rail transport system used for the purpose of transferring small towns or midway town’s travelers to metropolises or connecting sub urban to the centers of those cities. In this research, the analysis of the competitiveness of commuter rail with non-rail public and personal transportation vehicles such as public bus, taxi and own vehicle, which are used as a choice of individuals, were studied and the case study is Tehran-Parand route that was selected. For this purpose, the analytical hierarchy process (AHP) method was utilized. The criteria used in this study were selected based on their impact on the choice of vehicle type including travel safety, traveling time, travel cost, comfortable, reliability and easily accessible. Simple statistical sampling method is used to collect data from the statistical population based on the Cochran formula for the infinite society, the optimal sample size in this study was defined 96 persons. A preferential judgment was made by the comparing decision criteria and transport options with a survey of users of Tehran-Parand transport systems. As results, the matrix of pairwise comparisons of criteria and transport options based on criteria decision was made and then their relative weights were calculated using Excel and Expert Choice software. The results showed that suburban train option was the first option for choosing user-centric
Tehran-Parand with 37.99 percent and next option, is own vehicle with 34.86 percent as the second option of users choice and taxi with 15.83 percent as the third option of users choice­ as well as ultimately the bus with 11.32% is considered as the fourth option of users choice for named axis.

Keywords


-افندی زاده، ش. عبدالمنافی، س. ا­.، (1397)، " مدلسازی و تحلیل تقاضای سفر­" ، تهران، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران.
 
-امور نظام فنی معاونت نظارت راهبردی، (1393)، "آیین نامه ایمنی راه­های کشور­، جلد اول مبانی طرح راه ایمن"­، سازمان مدیریت و برنامه­ریزی کشور.
 
 -سید حسینی­، س. م.، (1380)، "برنامه­ریزی مهندسی حمل و نقل و تحلیل جابجایی مواد"، تهران، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران.

 

-شرکت راه­آهن جمهوری اسلامی ایران­، (1397)، "­قطارهای حومه­ای"­، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران.
-شرکت عمران شهر جدید پرند، (1397)، "حمل و نقل ترافیک شهری"، شرکت عمران شهر جدید پرند.
 
              -عبدالمنافی، س. ا.­­، (­1395)­،"­تقاضا در حمل و نقل"­، جزوه درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال.
 
-عبدالمنافی، س. ا.، (­1395)­،"­مبانی ارزیابی پروژه­های حمل و نقلی"­، جزوه درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال.
 
-قدسی پور، ح.، (­1384)­،"­فرآیند سلسه مراتبی (AHP)­"، تهران، انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
 -قلی­زاده، ف.، (1394)، "تحلیل اقتصادی توسعه پایدار مناطق شهری با قطارهای حومه­ای بر پایه الگوی TOD مطالعه موردی جاده تبریز آذرشهر"­، اولین کنفرانس معماری، شهرسازی و مهندسی عمران.
 -قهرمانی، ح. و منعمی، م.، (1393)، "روند مطالعات امکان سنجی قطارهای حومه­ای مطالعه موردی محور تهران- شهریار"­، چهاردهمین کنفرانس بین اللملی حمل و نقل و ترافیک.
 -مرکز آموزش و تحقیقات راه آهن، (1396)، "­کتابچه راهنمای حمایت از پایان­نامه­های تحصیلات تکمیلی"، شرکت راه­آهن جمهوری اسلامی ایران.
 -مرکز آموزش و تحقیقات راه آهن، (1396)، "­کتابچه راهنمای حمایت از پایان­نامه­های تحصیلات تکمیلی"، شرکت راه­آهن جمهوری اسلامی ایران.
 -موثقی جورشری، م. و مهردوست، ک.، (1395)، "اولویت بندی سیستم­های حمل و نقل عمومی و حومه شهری با استفاده از روش TOPSIS مطالعه موردی شهرقم"­، اولین کنفرانس ملی مهندسی مدیریت موسسه آموزش عالی مهر، استان گیلان.
 -مین­باشی، ن. و کوبن، ف.، (1395)­، "تخمین تقاضای مسافر قطار حومه­ای تبریز - شهر جدید" دومین همایش شهرسازی ریل پایه در خصوص سهند تا افق 1420.