Monitoring of Existence Forest Road in Shast Kalate Forestry Plan

Document Type : Original Article

Authors

1 Mohsen Mostafa, Assistant Professor, Natural Resources Department, Mazandaran Agricultural and Natural Resources Research and Education Center, AREEO, Sari, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Forestry, Faculty of Forest Science, Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources, Gorgan, Iran.

Abstract

Forest Roads are the main element of recovering, conserving and harvesting of natural resources. The current research has down in order to spatial locating qualitative characteristics of road pavement and schedule conservation and maintenance projects in main road, 1, 2, 3 roads in ShastKalateh Forestry plan, Gorgan, Iran. First all of the roads were sampled 100% defects of Pave, Technical Buildings, Horizontal curve were recorded. As well as, Landslide and Erosion point that make the problem were recorded then restoration methods were determined. Results showed in pavement part, slump and vegetation cover on the travel way were the important problem of roads. In addition Landslide and Erosion and trees in Horizontal curve were the other dilemmas of the roads. Subsequently, annual and Periodic reconstruction schedules have been recommended. In addition Landslide and Erosion and trees in Horizontal curve were the other dilemmas of the roads. Subsequently, annual and Periodic reconstruction schedules have been recommended.

Keywords


-پارساخو، آ.، (1392)، "طراحی جاده‌های جنگلی"، انتشارات نوروزی، گرگان، ص.152.
-پارساخو، آ.، (1394)، "ساخت و نگهداری جاده‌های جنگلی"، انتشارات دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی، گرگان، ص.243.
-حسینی، س.ع. محمدنژاد، ع. لطفعلیان، م. و پورمجیدیان، م.، (1389)، "ارزیابی هزینه عملیات خاکی جاده جنگلی با بهره‌گیری از اصول استاندارد موجود و برداشت میدانی"، نشریه جنگل و فرآورده‌های چوب (مجله منابع طبیعی ایران)، دوره 63، شماره 14، ص. 240-229.
-حکیمی‌نیا، م.، (1391)، "بررسی حقوقی قراردادهای طرح جنگل‌داری"، فصلنامه­تخصصی­حقوق، شماره 9، ص. 10-1.
-جعفری، م.ح. حسین‌جان زاده، ح. و دیواندری، ح.، (1397)،­"اولویت‌بندی گزینه‌های تعمیر و نگهداری روسازی راه با رویکرد محدویت بودجه (مطالعه موردی: محور کلار‌آباد – عباس‌آباد"، فصلنامه علمی ترویجی جاده، شماره 95، ص. 11-1.
-حیدری، م.ج.، نجفی، ا. و علوی، ج.، (1396)، "تأثیر عامل بار محور هم‌ارز بر زوال روسازی جاده‌های جنگلی"، مجله جنگل ایران، 1: ص.143-131.
-حیدری، م.ج. نجفی، ا.و علوی، ج.، (1396)، "شناسایی سطح اخطار روسازی جاده‌های جنگلی و مدیریت آن با استفاده از الگوریتم ژنتیک"، فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات جنگل و صنوبر ایران، دوره 24، شماره، 4.
ص. 587-577.
-کاردار، س. رحمانی، م.ح. و ملاآقاجانزاده، س.، (1388)، "مقدمه‌ای بر سامانه اطلاعات مکانی(GIS)  گامی به‌سوی مدیریت و برنامه‌ریزی استراتژیک"، پژوهشکده تحقیقات استراتژیک گروه پژوهشی اقتصاد، ص.112.
-گودرزی، ر. و نجفی، ا.، (1396)، "استفاده از روش تصمیم‌گیری چندمعیاره در مدیریت تعمیر و نگهداری روسازی جاده‌های جنگلی"، جنگل و فرآورده‌های چوب (مجلۀ منابع طبیعی ایران)، دوره 70، شماره4،
ص. 636-627.
-لطفعلیان، م. و پارساخو، آ.، (1391)، "برنامه‌ریزی شبکه جاده‌های جنگلی". انتشارات آییژ، ص.152.
-مصطفی، م.، شتایی، ش.، لطفعلیان، م. و سعدالدین، ا.، (1395)، "مقایسه مشخصات هندسی جاده‌های حوزه آبخیز جنگلی چهل چای با استانداردهای هندسی جاده‌های روستایی به‌لحاظ میزان تولید رواناب"، نشریه پژوهش‌های علوم و فناوری چوب و جنگل، دوره 23، شماره2،
ص. 144-123.
-Abeli, W.S., Shemwetta, D.T.K. & Ole Meiludie, R.E.L., (2000), "Road alignment and gradient issues in the maintenance of logging roads in Tanzania", International journal of forest engineering, 11 (2),
pp.15-22.
-Bogart, D., Lefors, M. & Satchell, A.E.M., (2019), "Canal carriers and creative destruction in English transport. Explorations in Economic History", https://doi.org/10.1016/j.eeh.2018.08.005.
Borga, M., Tonelli, F., Fontana, G. & Cazorzi. F. (2005), "Evaluating the influence of forest roads on shallow land sliding". Ecological Modelling, No.187. pp. 85-98.
-Cambi, M., Certini, G., Fabiano, F., Foderi, C., Laschi, A. & Picchio, R., (2015b), "Impact of wheeled and tracked tractors on soil physical properties in a mixed conifer stand forest", Biogeosciences and Forestry", No. 94. pp. 89-94.
-Cambi, M., Certini, G., Neri, F. & Marchi, E., (2015a), "The impact of heavy traffic on forest soils: a review". Forest Ecology and Management, No. 338. pp. 124-138.
-Demir, M., (2012), "Interactions of Forest Road, Forest Harvesting and Forest Ecosystems", In Forest Ecosystems-More than Just Trees, InTec, pp. 415-431.
Eaton, R.A., Gerard. S. & Dattilo R.S., (1988), "A Method for Rating Unsurfaced Roads", THE NORTHERN ENGINEER, 21(1 & 2). pp. 30-47.
-Efta, J.A. & Chung, W., (2014), "Planning best management practices to reduce sediment delivery from forest roads using WEPP: Road Erosion Modeling and Simulated Annealing Optimization", Croatian Journal of forest. Engineering, 35 (2), pp. 167-187.
-Elhadidy, A.A., Elbeltagi, E.E. & Ammar, M.A., (2015), "Optimum analysis of pavement maintenance using multi-objective genetic algorithms", Housing and Building Natinal Research Center Journal, 11(1),
pp. 107-113.
-Goutal, N., Keller, T., Défossez, P. & Ranger, J., (2013), "Soil compaction due to heavy forest traffic: measurements and simulations using an analytical soil compaction model", Annals of Forest Science, No. 70. pp. 545-556.
-Hay, R. (1996), "Forest road design, Seminar on environmentally sound forest road and wood transport", Siaia, Romania, pp.7.
-Hruza, P., Mikita,T. & Janata, P., (2017), "Monitoring of forest hauling roads wearing course damage using unmanned aerial systems", ACTA, No. 64. pp. 1537-1544.
-Larsen, M.C. & Parks, J.E., (1997), "How wide is a road? The association of roads and mass wasting in a forested montane environment, Puerto Rico. EARTH SURFACE PROCESSES AND LANDFORMS, No. 22. pp. 835–848.
-Mathew, B.S. & Isaac, K.P., (2013), "Optimization of maintenance strategy for rural road network using genetic algorithm", International Journal of Pavement Engineering, 15(4), pp. 352-360.
-McManus, K.J., (2013), "Modelling deterioration and maintenance of Australian low volume traffic roads", Civil and Structural Engineering Computational Methods, No. 10, pp. 185-204.
-Miller, J. R., Joyce, L.A., Knight, R.L. & King, R.M. (1996), "Forest roads and landscape structure in the southern Rocky Mountains", Landscape Ecology, No. 11.
pp. 115-127.
-Norris, J.E., Stokes, A., Mickovski, S.B., Cammeraat, E., Van Beek, R., Nicoll, B.C. &Achim, A., (2008), Slope Stability and Erosion Control: Ecotechnological Solutions. Published by Springer, ISBN 978-1-4020-6676-4 (HB), 290P.  
-Owoputi, L.O. & Stolte, W., (1995), Soil detachment in physically based soil erosion process a review", Transactions of the ASAE, 38(4), pp. 1099-110.
-Picchio, R., Neri, F., Petrini, E., Verani, S., Marchi, E. & Certini, G., (2012), "Machinery-induced soil compaction in thinning two pine stands in central Italy", Forest Ecology and Management, No. 285, pp. 38-43.
-Sarie, F., Bisri, M., Wicaksono, A. & Effendi, R., (2015), "Types of Road Pavement Damage for Road on Peatland, A Study Case in Palangka Raya, Central Kalimantan, Indonesia". Journal of Environmental Science, Toxicology and Food Technology (IOSR-JESTFT), 9 (12), pp. 53-59.
-Visser, R., McGregor, R. & Fairbrother, S., (2009), "Forest road pavement design in New Zealand. Proceedings of the 32nd Annual Meeting of the Council on Forest Engineering (COFE 09). USA, 15 June 2009, pp.15-18.
-Zhanga, X., Chena, H., He, Y., Yea, M., Caia, X. & Zhang, D., (2018), "Road segmentation for all-day outdoor robot navigation" Neurocomputing, No 314.
pp. 316-32.