Economic Analysis of the Construction of the Tehran-North Freeway on the Surrounding Villages

Document Type : Original Article

Authors

1 Ph.D. Student, Department of Human Geography, Kharazmi University, Tehran, Iran.

2 M.Sc., Grad., Department of Humanistic Environmental Hazards, Tehran University, Tehran, Iran.

Abstract

One of the important indicators of economic growth in the world is the creation of roads, so the more the construction of freeways and the completion of transportation infrastructure in a country, the faster the country will go through the path of economic development and growth. The construction of the Tehran-North freeway, originally known as the Tehran-North highway, was proposed in the 1350s and has continued for various reasons. Therefore, with the neglect of such projects and the development of infrastructure, its lack and lack of proper access to these projects will cause various problems in rural communities. The purpose of this study is to analyze the impact of freeway construction on surrounding villages and residents' attitudes. In order to measure the data, the index effect method was used using SPSS data analysis software and path analysisfh method. The statistical population of the study consists of families living in four villages of Keshar Sofla, Solghan, Keshar Olya and Sangan (Baghdareh). In preparing the research questionnaire, 30 indicators were considered, each of which was divided into 3 sub-criteria, criteria; Economic stability, economic justice and economic prosperity. Then, the questionnaire was distributed among the target population. Therefore, the initial data of the research were obtained by field questioning. The results showed that the creation of a main road and artery has an effective relationship with its adjacent areas and removes rural areas from isolation. This event has a strong impact on socio-economic developments and, with the least effect,

Keywords


- خلیلی م.ا. حسینی س.ع.، پورمجیدیان م.ر. و فلاح، ا.، (1389)، "اثر احداث جاده جنگلی بر توسعه روستاهای جنگلی (مطالعه موردی: سری2 بخش 6 طرح جنگلداری
نکا- ظالمرود)"، مجله پژوهش­های علوم و فناوری چوب و جنگل، جلد هفدهم، شماره سوم.
- خیرالدین ر. و امیدی بهره­مند، م.، (1395)، "بررسی و تحلیل چگونگی تأثیر ابر پروژه­های شهری بر قیمت مسکن در عمق محلات شهری مجاور (مطالعه موردی: بزرگراه طبقاتی صدر)"، فصلنامه علمی- پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری، سال پنجم، شماره اول.
- دادور، ف.، موسوی س. س.، اروجی، ح. و علیزاده م.، (1393)، "ارزیابی آثار احداث آزادراه تهران- شمال در محدودة دهستان کن- سولقان"، پژوهش­های‌ جغرافیای‌انسانی‌، دورة‌‌،47، شمارة‌‌2.  ‌ ‌
- ریاحی، و.، (1390)، "آزادراه تهران- شمال و دگرگونی­های روستاهای پیرامون"، اولین همایش ملی تحلیل فضایی مخاطرات محیطی کلان شهر تهران.
- شمس­الدینی، ع. قادرمرزی، ح. و جمینی، د.، (1396)، "ارزیابی و سنجش اثرات احداث شبکه ارتباطی بر وضعیت اقتصادی، اجتماعی و محیطی شهروندان موردشناسی: روستا- شهرِ شاهو، جغرافیا و آمایش شهری – منطقه­ای"، شماره62. 
- صفارزاده م.، خاکساری، ع. و فخرو ا.، (1384)، "ارایه مدل ارزیابی فنی- اقتصادی احداث و بهره برداری از آزادراه­ها و بزرگراه­ها"، پژوهشنامه حمل و نقل، شماره 1. ص.12-1.
- طلوعی، ذ.، (1384)، "گزارش: آزادراه تهران ـ شمال؛ وضعیت و پیشرفت اجرایی"، متقاضی: علی اکبر آقایی
(رئیس کمیسیون عمران).
- فرهانی، ح. و طولابی­نژاد، م.، (1394)، "تحلیل اثرات احداث آزادراه خرم آباد- پل زال بر توسعه پایدار روستاهای دهستان میاکوه شرقی"، نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، سال پانزدهم، شماره36.
- فلاحتبار، ن.ا.، (1396)، "نقش آزادراه تهران - شمال بر توسعة سکونت­گاه­های روستایی"، نشریه جغرافیا (فصلنامه و بین المللی انجمن جغرافیای ایران)"، سال پانزدهم، شماره 55.
- عابدینی، ع.، (1396)، "بازدید آزادراه تهران – شمال، درس راهسازی دانشکده مهندسی نقشه­برداری و اطلاعات مکانی، دانشگاه تهران.
- علیزاده سراوانی، م. و علیخواه، ف. و زالی، ن.، (1392)­، "ارزیابی تأثیرات اجتماعی آزادراه قزوین- رشت مطالعه­ی در محدوده امام­زاده هاشم"، پایان نامه درجه ارشد دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
- محمدی، ع.، (1374)، "آنالیز و ارزیابی اقتصادی آزادراه تهران- شمال"، پایان­نامه ارشد، دانشکده مهندسی عمران؛ دانشگاه علم و صنعت.
- مهدوی اسعد، حسینی س.، حاتمی نیشتمان، م. م. و اسکندری ف.، (1395)، "اثر ارتقاء شبکه­های حمل و نقل بر وضعیت توسعه اقتصادی اجتماعی روستاهای جنگل­نشین آرمرده بانه"، فصلنامه جاده، انتشار آنلاین.
- مرکز آمار ایران، (1397)، "نقشه بخش کن- سلقان"، آمار و اطلاعات سرشماری جمعیت این بخش.
- وزارت راه و شهرسازی، (1392)، "مجموعه گزارش: اقدامات ساخت آزادراه تهران شمال".
-­AASHTO, (1997), “A manual on user benefit analysis of highway and transit improvements”, American Association of State Highways and Transportation Officials, Washington, DC.
-­Badv, K. and Abarzadeh, S., (2009), “Survey Subsidence and Stability Shahid Kalantri Road in the West Lake District Coast, Lake Urmia”, 8th International Congress on Civil Engineering, Shiraz. (In Persian).
-Baniasadi, M. Zare mehrjouee, M., and Varmzyari, H., (2009), "Economic factors affecting rural migration in Iran", Journal of Agriculture Economic Research, Vol.,
pp.183-196.
-Bennett, Christopher R. and Ian D. Greenword, (2000­), “Modeling road user and environmental effects in HDM4”, Highway Development and Management.
- Birgisdóttir, H., et al, (2006), “Environmental Assessment of Roads Constructed with and without Bottom Ash from Municipal Solid Waste Incineration”, Transportation Research Part D: Transport and Environment, Vol. 11, No. 5, pp. 358-368.
-­Borghaei, M., Nasiri, P., Rahmatian, M. and Asghari, S., (2002), “Environmental Impact Assessment Alborz Industrial City”, Journal of Environmental Science and Technology Qazvin, Vol. 13, pp. 13- 31. (In Persian).
-­Capony, A., et al, (2013), “Monitoring and Environmental Modeling of Earthwork Impacts: A Road Construction Case Study, Resources, Conservation and Recycling”,
No. 74, pp. 124-133.
-­Chesher, A. and R. Harrison, (1987), “Vehicle operating costs- Evidence from development”, The World Bank, Washington, D.C.
-Demir, M., (2007), "Impacts, management and functional planning criterion of forest road network system in Turkey", Transportation Research Part A., Policy and Practice, Vol. 41. No. 1, pp. 56-68.
-­Fallahi, F., Ganjidoust, H. and Ayati, B., (2008), “Study Effects Environment of the Sistan- Taleghan in the Construction Phase”, 1st Conference Environmental Engineering,
(In Persian).
-­Faiz, As., Faiz, A.Y., Wanga, W., and Bennetta, C., (2012), "Sustainable rural roads for livelihoods and livability",
Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol. 53, pp. 1 – 8.
- Flemming, L.1968, "Effect of Road network on economic development", Journal of
Socio- economic planning sciences, Denmark, Vol. 2, pp. 2-9.
-­Highway capacity manual, )2000(, “Transportation Research Board, National Research Council”, Washington, D.C.
-­Olawale, T.N. and Adesina, K. I., (2013),
"An Assessment of the relationship between Road Network Connectivity and Tourists’ Patronage in Lokoja Metropolis, Kogi B State", Journal of Natural Sciences Research, Vol. 3, No. 9, pp.1-11.
-­Optimization of road alignment by the use of computers, (1973), “Organization of Economic Cooperation and Development (OECD)”, Paris.
-­Li, X., Wang, W., Li, F. and Deng, X., (1999), “GIS-Based Map Overlay Method for Comprehensive Assessment of Road Environmental Impact”, Transportation Research Part D: Transport and Environment, Vol. 4, Issue 3, pp. 147-158.
-­Lindhjem, H., et al, (2007), “Environmental Economic Impact Assessment in China: Problems and Prospects, Environmental Impact Assessment”, Vol. 27, Issue 1,
pp. 1-25.
-­Makki, T., (2013), “Ecological Impact Assessment of Isfahan’s West Ringway on Ghamishloo Wildlife Refuge Using Habitat Evaluation Procedure (HEP)”, Journal of Applied Ecology, Vol. 1, No. 2, pp. 39-52.
(In Persian).
-­Monavari, M. and Shanaz Ghazi, M. S., (2005), “Survey Ecological Effects of the Construction of Infrastructure (Highways Tehran-Pardis) of Animal (Mammals And Birds) Khojir National Park”, Environmental sciences, Vol. 8, pp. 43-58. (In Persian).
-­Nejadi, A., (2005), “Assessment of Environmental Effects Highway Tehran-Pardis of Protected Areas Sorkhehesar and Khojier Using Two Leopold Matrix”.
-­Weisbrod, G. and Beckwith, J., (­1992), “Measuring economic development benefits for highway decision-making: The Wisconsin Case”, Transportation Research Board Annual Meeting, 1990, and Transportation Quarterly, Vol.46, No. 1, pp.57-79.
- Watanatada, T., Dhareshwar, A.M. and P. R. S. Rezende-lima, P.R.S., (1987), “Vehicle speeds and operating costs: Models for road planning and management”, The International Bank for Reconstruction and Development. The World Bank, Washington, D.C.
-­Zaniewski, J. P., (1993), “Fuel consumption related to roadway characteristics”, Transportation Research Record, 901, TRB, National Research Council, Washington D.C, pp.18- 20.