Effects of the Safety Management System on the Quality of Airport Services (Case Studey: Shahid Ayatollah Dastgheib International Airport in Shiraz)

Document Type : Original Article

Authors

1 Ph.D Student, Department of Management, Islamic Azad University, Sirjan Branch, Sirjan, Iran

2 Assistant Professor, Department of Management, Islamic Azad University, Sirjan Branch, Sirjan, Iran

Abstract

International Civil Aviation Organization (ICAO), having published the document 9859 in 2007 and the second edition of mentioned document in 2009, has obliged all member countries to get airport certification for international and semi- international (air border) airports. Iranian Airports Company has attempted to audit mentioned airports to deliver aerodrome certificate. Shiraz International Airport as the first international airport succeeded to get aerodrome certificate in 2011 and in line with obligations has implemented the Safety Management System (SMS) at the airport complex. The importance of the safety management system is that it has a proactive and systematic approach towards the safety. The aim of implementation of safety management system is to provide safe, secure and higher quality services in the air transportation industry. Present study was performed to investigate the impacts of the implementation of safety management system on the quality of airport services at shiraz International Airport using the SERVQUAL model and with a statistical population of 750000 customers of Airport services in two sections of domestic customers and foreign customers in Shiraz International Airport who used Airport services in the last three months of 1397. The method used in this research is descriptive-survey statistical method by using Pearson's transformation correlation coefficient and testing related hypotheses. Based on the results of research, the existence of a positive and significant relationship between implementation of safety management system and the quality of airport services at Shiraz Martyr Ayatollah Dastgheib International Airport was approved.
.

Keywords


-سازمان مدیریت و برنامه­ریزی کشور، و. ر، (1387)، "بازنگری آیین نامه طراحی محوطه زمینی فرودگاه‌ها"، تهران، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزارت راه و شهرسازی.
-ﺳﺎزﻣﺎن­ ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲﻫﻮاﭘﻴﻤﺎﻳﻲﻛﺸﻮری، (ایکائو)، (­2017- 2001)، ضمائم شماره 1، 6، 8، 11، 13، 14.
-ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲﻫﻮاﭘﻴﻤﺎﻳﻲﻛﺸﻮری، (ایکائو)، (2011)، "گزارش سالیانه ایمنی هوانوردی".
-ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲﻫﻮاﭘﻴﻤﺎﻳﻲﻛﺸﻮری، (ایکائو)، (­2017­)، "دستور العمل صدور گواهینامه فرودگاه­ها".
-ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲﻫﻮاﭘﻴﻤﺎﻳﻲﻛﺸﻮری، (ایکائو)، (­2009)، "دستور­العمل مدیریت ایمنی".
-ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲﻫﻮاﭘﻴﻤﺎﻳﻲﻛﺸﻮری، (ایکائو)،  (2013)، سند 9859.
       -ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﻮاﭘﻴﻤﺎﻳﻲﻛﺸﻮری (1390)، "آئین نامه­ها (ICAR)، استانداردها (­ICAS) و دستورالعمل­ها (CAD)" تهران.
-شادنوش، ا. (1388)، "پیاده­سازی سیستم مدیریت ایمنی در مدیریت تدارکات تجهیزات نیروگاه­های اتمی"، دومین کنفرانس بین‌المللی سلامت ایمنی و محیط زیست. اصفهان: شرکت تجارت آروین پیشرو.
-شرکت فرودگاه­های کشور– دفتر برنامه ریزی و تدوین استراتژی، (1396)، "گزارش تجزیه و تحلیل محیطی در حوزه ایمنی فرودگاهی"، شماره SA-01.
-شرکت فرودگاه­های کشور–دفتر برنامه ریزی و تدوین استراتژی، (1396)، "گزارش تجزیه و تحلیل محیطی در حوزه تسهیلات و ارتقاء کیفی خدمات"، شماره SA-03.
-شرکت فرودگاه­های کشور– دفتر برنامه­ریزی و تدوین استراتژی، (91-1390)، "سند چشم انداز 1404"، بیانه ماموریت و اهداف استراتژیک.
-موسوی، م. س. (1391)، "سنجش رضایتمندی مسافران از شرکت‌های هواپیمایی کشور"، تهران، جهاد دانشگاهی، دانشگاه علامه طباطبایی.
-Authority, T. C., (2008), “Implementation of an integrated Safety Management System (SMS) in Tanzania”, Dar es salam, Tanzania civil aviation authority.
-International civil Aviation Organization (ICAO), (2001), “Manual on certification   of Aerodromes”.
-International civil Aviation Organization (ICAO), (2013), “Safety Management Manual (SMM)”.
-International, A. , (2006), “Airport Benchmarking to maximize efficiency”, Florida.
-Khorasani, G., Yadollahi, A., Rahimi, M., & Tatari, A, (2012), “Implementation of MCDM methods in road safety management”, In International Conference on Transport, Civil, Architecture and Environment engineering (ICTCAEE'2012) December, pp. 26-27.
-O’Donnell, M. J., (2011), “FAA Office of Airports Safety Management System (SMS)”, Federal Aviation Administration.
Organization, I. C., (2011), “safetymanagement”, Retrieved 2 18, 2013, from ICAO: http://legacy.icao.int
-Zidarova, E. D., & Zografos, K. G., (2011), “Measuring quality of service in airport passenger terminals”, Transportation research record, 2214(1), pp.69-76.
-http://www.CAO.ir