The Impact of Heavy Vehicles on Freeway Safety(Case study: Qazvin-Zanjan Freeway)

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor, Highway and Transportation Faculty, Engineering Department, Islamic Azad University, Zanjan Branch, Zanjan, Iran.

2 Highway and Transportation Faculty, Engineering Department, Islamic Azad University, Zanjan Branch, Zanjan, Iran.

Abstract

Heavy vehicles are an important part of the country's transportation system, which, due to their physical and functional conditions, have an impact on the safety conditions of roads, especially freeways, which account for about 15% of Iran's road accidents every year. In this research, the Qazvin-Zanjan freeway has been chosen as the axis of study because it is considered a transportation and transit axis and the volume of truck traffic is high, and the required information regarding truck accidents on this freeway, related to the years 2012 to 2014, It has been collected from the General Directorate of Highways and Road Transport of Zanjan province. This research, in two descriptive and inferential parts, examined the frequency of accidents and tested the data through the chi-square test with SPSS statistical software, and it was determined that factors such as clear weather, lack of lighting on the road, and the traffic of 2- and 3-axle trucks in the frequency of accidents in the studied axis They are effective. Considering the necessary measures and suggested amendments in the existing laws, the number of these types of accidents can be reduced in a short period of time.

Keywords


-احدی، م.ر. دعاگویان،م. و توانگر، د.، (1389)، "بررسی نقش وسایل نقلیه سنگین در تصادفات جاده­ای"، فصلنامه مطالعات مدیریت ترافیک، سال5، شماره17، صص.72-53.
-احمدی دیزج، ا. حاجی حسینلو، م. عابدی، ح. و احمدی، ا.، (1393)، "نقش ایمنی وسایل نقلیه سنگین باری در تصادفات شبکه‌های درون شهری"، سومین کنفرانس ملی تصادفات جاده‌ای، سوانح ریلی و هوایی، زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان.
-باقری خلیلی، ف. و شیخ الاسلامی، ع.ر.، (1390)، "تحلیلی بر تحقیقات انجام شده در زمینه عوامل موثر بر  وقوع تصادفات در راه‌های برون شهری"، فصلنامه علمی- ترویجی راهور، سال هشتم، شماره ، صص.115-93­.
-دلاور، ع.، (1376)، "احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی"، تهران، رشد.
-رحیم اف، ک. و سامانلو، م.، (1393)، "ارزیابی سیستم‌های توزین در حال حرکت و نقش آن در ایمنی راه‌ها"، همایش ملی معماری، عمران و توسعه نوین شهری، تبریز، کانون ملی انجمن‌های صنفی مهندسان معمار ایران.
-رحیم اف، ک.، (1390)، "ترانزیت و اثرات آن بر افزایش آمار تصادفات محور مریوان-سنندج"، ششمین کنگره ملی مهندسی عمران، سمنان، دانشگاه سمنان.
-زارع، ص. طالبی، ح. سعید، م.ح.، (1389)، "آمار استنباطی پیشرفته"، تهران، پیام‌نور.
-نیکزاد، م.ف.، (1386)، "سوانح ترافیکی کشور و خسارت ناشی از آن"، چاپ مرکز ساعس ناجا.
 
-Dinu, R. R., & Veeraragavan, A., (2015), “Random parameter models for accident prediction on two-lane undivided highways in India”, Journal of safety research, 42(1), pp.39-42.