تحلیل و ارزیابی سیستم هوشمند رمپ میترینگ بر کنترل جریان ترافیک شهری (مطالعه موردی تهران-بزرگراه حکیم)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو دکتری عمران گرایش برنامه حمل ونقل دانشکده عمران،هنرومعماری علوم وتحقیقات تهران

2 استادیار گروه مهندسی صنایع، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 دانش آموخته کارشناسی ارشد عمران گرایش برنامه ریزی حمل ونقل دانشگاه تهران جنوب

10.22034/road.2024.415615.2196

چکیده

بهره گیری از پیش بینی های کوتاه مدت ترافیک و استفاده از آن در مدیریت ترافیک ، مسدودی-های محتمل را کاهش خواهد داد و با پایین آوردن زمان سفرها و مسافت طی شده توسط خودروها، باعث کاهش آلودگی صوتی ، آلودگی هوا و همچنین هزینه های مصرفی سوخت خواهد شد. با دانستن تردد در ساعات مختلف و پیش بینی آن می توان مدیریت و برنامه ریزی بهتری برای جاده های کشور داشت، خصوصیات جریان ترافیک در یک راه از مهمترین عوامل تصمیم گیری و سیاست گذاری ترافیک در یک منطقه است. در این مطالعه با استفاده از پروتکل‌های ارزیابی ترافیک به‌وسیله شبکه عصبی به ساخت مدلی پیش‌بینی ارزیابی ترافیک پرداخته شد. همچنین به ارزیابی فنی و منافع اقتصادی آن پرداخته می‌شود.در این رابطه با استفاده شمارش تردد در بزرگراه‌های شهری و با استفاده مدل شبکه عصبی به پیش‌بینی ترافیک پرداخته شده است ، در شبکه عصبی استفاده شد 4 متغیر ورودی ، چگالی کم یا زیاد،حجم تعداد خودرو،نوع وسیله نقلیه،سرعت جریان،تعداد 10نورون در لایه پنهان مورد استفاده قرار گرفت، و در نهایت مدل عددی به صورت یک ماتریس عددی نمایش داده شد. برای پیش‌بینی تراکم جریان با دقت مناسب که در اینجا با 93/0 r= صورت گرفت. همچین برای مقایسه مدل رگرسیون خطی ساخته شدف که دقت مدل رگرسیون کمتر از مدل شبکه عصبی بوده و برابر 88/0 r=در سطح معناداری کمتر از 05/0 بدست آمده است.

کلیدواژه‌ها