1
دانشجوی کارشناسی ارشد ژئوتکنیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران.
2
استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران.
10.22034/road.2024.418229.2203
چکیده
تعیین هندسه سطح گسیختگی از تاثیرگذارترین مراحل تعیین دقیق ضریب اطمینان پایداری شیب محسوب میشود. در اغلب تحلیلها برای سهولت در محاسبات سطح گسیختگی به صورت خطی یا دایرهای فرض میگردد که بعضاً با واقعیت انطباق ندارد. پژوهش حاضر با توجه به مشاهده گسیختگیهایی در ترانشه مجاور کتابخانه مرکزی دانشگاه یاسوج، به بررسی گسیختگیهای موضعی در دامنه و تعیین ضریب اطمینان پایداری در این ترانشه به روش تعادل حدی و المان محدود پرداخته است. با نقشهبرداری از ترانشه مورد مطالعه و جمعآوری اطلاعات ژئوتکنیکی، برای هفت مقطع از این ترانشه، با سطح گسیختگی برداشت شده و سطح گسیختگی دایرهای با روش تحلیلی بیشاپ، در نرمافزار SLOPE/W و با روش reduction -c در نرمافزار PLAXIS تحلیل انجام و نتایج با هم مقایسه گردید. روش بیشاپ گوههای گسیختگی با سطح دایرهای برای این ترانشه پیشبینی کرد که با سطح گسیختگی واقعی شکل گرفته مغایرت داشت. با تحلیل ترانشه در نرم-افزار PLAXIS 3D گوه گسیختگی به شکلی متفاوت از واقعیت با ضریب اطمینان کم تر از 1 حاصل شد. بر اساس تحلیلهای صورت گرفته مشخص شد که مدلهای تحلیلی و عددی قادر به پیشبینی درستی از هندسه سطح گسیختگی و ضریب اطمینان در این ترانشه نبودند. سطح گسیختگی که در دامنه شیب حاضر رخ داده است با مدلهای عددی و تحلیلی انطباق نداشت. از این روبا استفاده از روش درونیابی اسپلاین در متلب برای هر مقطع از ترانشه، منحنی و معادله رویه گسیختگی آن به دست آمد که تحلیل پایداری روی این سطوح شرایط واقعی تری از وضعیت پایداری شیب را ارائه میدهد.