طراحی جزئیات ایمنی ایستگاه‌های آماربرداری مبدا-مقصد1394 جاده‌های سراسر کشور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناس ارشد‌، دانشگاه علم و صنعت ایران، سازمان راهداری وحمل ونقل جاده‌ای، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری، دانشگاه لوزافنا پرتغال، سازمان راهداری وحمل ونقل جاده‌ای، تهران، ایران

3 ‌دانش آموخته کارشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، سازمان راهداری وحمل ونقل جاده‌ای، تهران، ایران

چکیده

زیر ساخت‌های حمل‌ونقل جاده ای نقش اساسی در تأمین ایمنی عبور و مرور را پس از عامل انسان به عهده دارند. عملیات آماربرداری و شمارش حجم در شانه راه به دلیل تغییر وضعیت تردد، ممکن است در ایمنی و حرکت آزادانه‌ی وسایل نقلیه اختلال ایجاد کند. لذا هشدار واضح و به موقع به استفاده‌کنندگان از راه، بسیار مورد تأکید می­باشد. لذا در آماربرداری مبدا-مقصد اردیبهشت ماه سال 1394 در جاده‌های برون‌شهری سراسر کشور،‌ به منظور حفظ ایمنی و دلایل عملیاتی از جمله عدم امکان حضور پلیس در همه ایستگاه‌های آماربرداری، نگرانی از تصادفات در برخی ایستگاه‌های آماربرداری و حذف نمونه‌گیری از خطوط 3، 4 و 5 معابر با رده عملکردی بالا، تصمیم بر تیپ‌بندی ایستگاه‌های آماربرداری گردید. از اینرو به منظور انجام عملیات آماربرداری، چهاردسته ایستگاه‌ آماربرداری(A, B, C, D) با توجه به معیارهای طراحی ایمنی راه‌ها لحاظ گردید.که تیپ A ایمن‌ترین نوع ایستگاه‌ها (عوارضی‌ها و پلیس‌راه‌ها) از نظر توقف کامل وسایل نقلیه می‌باشد.
 
 

کلیدواژه‌ها


 

1-  "آیین­نامه ایمنی راه­ها"، (1384)، نشریه 7-267 (ایمنی در عملیات اجرایی)، سازمان مدیریت و
برنامه­ریزی کشور.
 
2- "راهنمای ایمنی راه­ها" (1384)، (مجمع جهانی راه، پیارک)، مترجمان امیری، م.ن، قربانی، م، وزارت راه و ترابری، معاونت آموزش و فناوری، پژوهشکده حمل و نقل.
 
3- "دستورالعمل ایمنی ترافیک محیط کار برای پروژه­های معابر شهری" (1393)، (شماره سند 65-8-68) ، شورای عالی فنی شهرداری تهران.
 
 
4-  “Traffic signal manual, department of transport/highway agency” (2009), (London), chapter 8.
 
5-  “Safety at street works and road works”, )2014(,.